Leder

Leder



HansDet er forstemmende å lese om pensjonistekteparet fra Sotra som så til de grader er lurt opp i stry i forbindelse med at de har kjøpt en importert båt som verken er CE-merket eller tollklarert og med store vannskader (se side 72). Dette blir garantert en sak for rettsystemet for å bringe på det rene hvem som har forbrutt seg her. Pensjonistekteparet er så langt de skadelidende, men vi håper at de ansvarlige blir stilt til ansvar. Slike saker gir deler av båtbransjen et meget dårlig rykte og er med på å undergrave deres egen virksomhet. Det vitner om useriøsitet når båten blir annonsert for salg ved hjelp av falske bilder og opplysninger. Slike tilstander må lukes ut, hvis ikke håper vi den delen av bransjen som står for dette blir borte fra markedet for godt.

Fra neste år blir det krav om obligatorisk båtførerbevis. Det har regjeringen signalisert, og det antydes at 100.000 båtførere må opp til eksamen. Vi støtter fullt ut tanken om opplæring for de mange som ferdes på sjøen, for det har med sikkerhet og egen komfort å gjøre. La oss håpe at en teoretisk undervisning også kombineres med praktisk sjømannskap slik som på landjorden. For vi har sagt det før, og gjentar det så gjerne, at veldig mange av de som betegnes som båtbøller ikke er det, men rett og slett uvitende om hvordan man skal te seg i en båt på sjøen. Å bruke ønske om å redusere antall alvorlige ulykker blant fritidsbåtfolket som argument for å innføre "båtlappen" vitner om uvitenhet og lemfeldig omgang med fakta. For alvorlige ulykker er det forsvinnende få av, og de som dominerer statistikken går ikke inn under sertifikatgrensen. Det er nemlig godt voksne menn i småbåter som blir funnet druknet med buksesmekken åpen og alkohol i blodet.

All opplæring om sjømannskap er av det gode, og gjennom over 20 år har vi i Båtmagasinet skrevet opplæringsartikler for et bedre og sikrere båtliv. De som har fulgt oss trofast i mange år burde i hvert fall være godt skodd for enkelt å kunne ta båtlappen dersom de har tilegnet seg den lærdommen vi har formidlet. Sertifikatreglene bør ikke bli så rigide at det for noen blir et uoverstigelig hinder for å kunne nyte båtlivet. Grunnleggende navigasjon, sjøveisreglene, enkel båthåndtering og skikk og bruk på sjøen bør være tilstrekkelig. Man skal ikke være fullbefarende sjømenn/kvinner når man har lappen i hånden, men det skal være en innføring til enkel kunnskap og etikette. I så måte kan golffolkets grønt-kort prøve være et forbilde.

Ferietiden står for døren, og det er nå vi alle skal møtes i fred og fordragelighet i uthavner og gjestehavner som har vært så å si folketomme i mer enn ni måneder. Det er et vanvittig trøkk på disse oasene i noen korte hektiske sommeruker, noe som er en stor utfordring for de mange fattige kystkommunene. La oss hjelpe dem til å holde orden på områdene de skal forvalte. Ikke kast søppel i naturen og vær forsiktig med både fauna og flora. Ta imot tampen og hjelp til med å fortøye båten til han som kommer og vil bli din nabo for en natt eller flere. Det er plass til alle, og i neste havn er det kanskje du som trenger plass og assistanse. Ser du reportasjebåten til Båtmagasinet, så ta gjerne kontakt og kom om bord for en prat. Vi er der for å formidle dine inntrykk og erfaringer og for å dele dem med dine kjente og ukjente båtvenner. God båtsommer!

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon