Leder

Leder



HansVannscootere? "Det er vår tro at det er bedre å ha denne aktiviteten i organiserte former enn over alt " sa havnedirektør Wollert Krohn-Hansen i Trondheim til Adresseavisen tidlig i sommer. Havnedirektøren hadde fått grundig kjeft av politiet i Trondheim fordi han hadde gitt tillatelse til at vannjetgruppen i Norsk Motorklubb Trondheim kunne bedrive vannscooterkjøring i avgrenset område. Det hadde nemlig ikke havnedirektøren noe med, mente politiet som la ansiktet i alvorlige folder og henviste til totalforbud over hele landet. Havnedirektøren hadde brukt klokt skjønn og havneforskrifter fra 1997 da tillatelsen ble gitt, men måtte beklage.

Den som burde beklage var politimesteren i Trondheim, og han burde beklage seg til justisministeren, gjerne i et internt notat unntatt offentlighet. Og justisminister Odd Einar Dørum burde ta med seg beklagelsen til Storting og regjering og si at hele forbudet bør kastes på skraphaugen så fort som mulig.

Vannscootere er mindre forurensende enn mange påhengsmotorer, og de er generelt atskillig mer støysvake enn en gammel totakts 2 hesters påhengsmotor. Det er ikke farkosten det er noe galt med. De som kjører den kan nok gjøre toskete manøvrer, men det kan da ikke vannscooteren noe for. Her skyter man ikke engang på pianisten, men på pianoet fordi man ikke liker musikken. Kjære lovgivere: Kan vi få et forbud mot jetfly, modellfly, motorsykler, trailere, rallybiler, utrykningskjøretøyer, anleggsmaskiner og hurtigferger? De bråker verre og kan skape atskillig farligere situasjoner og ødelegge langt mer av miljøet enn vannscootere dersom de håndteres av idioter. Men de gjør ikke det fordi det er normalt utrustede og fungerende mennesker som betjener dem, enten det nå er i hobby- eller i yrkessammenheng. Så også med vannscootere, i hvert fall de som benyttes i organiserte former på avgrensede baner. Og benyttes de i andre sammenhenger - hvilket de selvsagt skal kunne - må det skje med hensyntagen både til medmennesker og miljø. Da er vannscooteren mindre til plage enn de fleste andre motoriserte farkoster.

Aftenposten har i sommer vært på fjordtur for å skildre fartsbøllenes herjinger blant båtfolket. Men avisens utsendte fant dem ikke. Kun noen få skippere med marginale overskridelser.

En og annen testosteronsprengt sjåfør (vi bruker ikke skipperbetegnelsen her) har vi observert i sommer, men de representerer promillen av båtførerne, og vi har observert atskillig flere av dem på landeveien på to hjul og med eggende stempler mellom bena i sommer. Båtfolket er langt bedre enn mange ryktemakere og avisenes agurktid-dyrkere skal ha det til.

På samme tid som du leser dette la snøen seg i fjor. I skrivende stund er det et par uker igjen, men temperaturen er fortsatt rundt de 20 på dagtid. Ingen grunn til å avslutte sesongen ennå. Høsten kan være utrolig vakker og båtvennlig med knallfarger i horisonten og krystallklar luft. Krabbene er stort sett proppfulle i skallet, og havets kardinal er ikke lenger fredet. Og slikt hobbyfiske til glede og nytte kan alle bedrive fra nær sagt alle farkoster - forhåpentligvis til og med fra vannscootere.

Utgave: 

Stikkord: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
Twitter icon
e-mail icon