Langtest av 10 - 15 års bunnstoff

Langtest av 10 - 15 års bunnstoff



Langtest av 10 - 15 års bunnstoff:

Godkjent

etter år to

Et bunnstoff som skulle bevare sin virkning i 10 - 15 år uten etterbehandling, vekket vår nysgjerrighet for to sesonger siden. Fortsatt gir vi stoffet "godkjent".



Tekst og foto: Asmund Myhrvold



Spenningen var nok en gang stor da vår SAGA 27 skulle på land etter sin andre sesong med vidunderstoffet Copperbot. Fortsatt er det liten grunn til å sette betegnelsen i gåseøyne. Etter forrige sesong kunne vi vise bilder av en skinnende ren bunn - selv før spyling. Fullt så vakker var ikke bunnen i år. Hva det skyldes, er vanskelig å si, men hovedårsaken til et slimlag og 10 - 15 små rur, var antakelig at den dårlige sommeren førte til langt mindre bruk av båten enn vanlig. Slimlaget og rurne ble enkelt fjernet etter noen minutters trykkspyling. På propellhylsa var det en liten koloni blåskjell. Her hadde kobberstoffet sluppet taket på bronsen, antakelig på grunn av dårlig grunnarbeid.

Kobber og aluminium

Etter fjorårssesongen lovet vi å fortelle mer om hvordan stoffet har virket på aluminium. Kobber og aluminium er som kjent ikke de beste vennene på den galvaniske skalaen. Og ganske riktig: Vi har aluminiumsflaps på roret, og forrige sesong oppsto det - nesten som ventet - galvanisk korrosjon på aluminiumen.

I løpet av sist vinter ble flapsene rengjort og isolert med ekstra lag polyester før stoffet ble lagt på. Det holdt likevel ikke. Den galvaniske korrosjonen på aluminiumen sa sitt tydelige språk. Løsningen blir å bruke et ordinært bunnstoff på aluminiumen. Neste vårs båtpuss blir da ordinær stoffing av flaps, propell og hylse med ordinært bunnstoff. Så gjenstår det å se hva som skjer neste sesong - og sesongene deretter.

Stoffet

Copperbot har ingen likhet med tradisjonelle bunnstoffer da det ikke er maling, men består av vannbasert epoxy hvor 66% av vekten er rent kobber. Ved påføring dannes en hard og glatt "kobberplate", og forventet levetid ved riktig behandling er 10-15 år. Man trenger ikke å prime nye båter før påføring av Copperbot, da stoffet i seg selv er en epoxyprimer.

Ved støpning av plastbåter kan Copperbot legges i formen, slik at båtene kommer ferdig stoffet (en gang for alle?) fra produsenten. Copperbot kan - ifølge produsenten - også legges på båter av andre materialer.

Copperbot koster kr. 690 pr liter (mai 97), og en liter dekker 8 m2.

Produsent: C-defence International LTD Fareham, Hampshire, England.

Norsk importør: Boat & Crew Norway A/S Erlandstuvn. 7, 1178 Oslo Tlf.: 22 74 49 61 Fax: 22 74 55 68.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon