La ikke båten gå til bunns!

La ikke båten gå til bunns!



La ikke båten gå til bunns!

Vi har sett båter gå til bunns både i boblehavn og midt i sesongen blant annet på grunn av defekte gjennomføringer. Du kan gardere deg mot dette ved å gjøre noe med det nå!



Tekst og foto: Ingvar Johnsen.



Se på bildet av sjøvannskranen. En grøsser av en materialblanding av metall og galvanisert stål, tettet med to – komponents lim for å være helt sikker! En typisk amatørjobb tror du kanskje, men nei. Dette er en kran som er montert av en båtbygger. Som du ser er det korrodert hull i den galvaniserte biten.

Dårlige materialer

I denne artikkelen viser vi to eksempler som begge kunne ha endt med katastrofale. Det som skremmer fagfolk vi har snakket med, er at båtfolk ser på komponenter som ror og kraner som ”evigvarende”. Det er helt feil. En del av de kranene og gjennomføringene som er montert om bord i fritidsbåter de siste 30 årene kan være av ganske slett kvalitet.

Mange av billigkranene kan se fine ut på utsiden, men vi har sett bruddflater der metallet har vært fullt av luftporer og har vært sprøtt som kjeks. Dette er kraner som ofte har vært produsert i Østen, og som selvsagt tok et ordentlig jafs av markedet på grunn av sin lave pris. Nå ser det ut som om kvaliteten er i ferd med å bli bedre, selv i de lavere prisklassene. Det vil igjen si at man i stedet for å ta sjanser, kan skifte kraner med for eksempel fem års mellomrom.

Bruk kranene!

Mange lar kranene stå åpne bestandig. Da setter de seg fort fast. Selv om båten skal på land om vinteren, bør man lukke sjøvannskranene. Hvis du er redd for at du skal glemme å åpne dem når våren kommer, så gi dem i hvert fall litt ”gymnastikk” både vår og høst slik at de ikke korroderer fast. Hvis en kran sitter bom fast mens båten ligger på vannet, så la den være i fred til du får båten på land. Bruker du verktøy eller for mye makt til å åpne en kran, kan du risikere at den rett og slett knekker tvert av – det er ikke særlig stas. Husk at et hull på 2,5 cm. fem cm. under vannlinjen slipper inn ca. 130 liter vann i minuttet. Det er mer enn du klarer å ta unna med en manuell lensepumpe!

Inspiser roret

Mange av de norske båtbyggerne har brukt norskproduserte roropplegg produsert i metall. Vi har snakket med båtreparatører som sier at roroppleggene neglisjeres i alt for stor grad. Man skal huske på at roret til tider blir utsatt for store krefter når det skal svinge i propellstrømmen. Det kan dessuten utsettes for galvanisk tæring, så fagfolks råd er at man bør inspisere roropplegget med jevne mellomrom. Hvis du har en 10 – 20 år gammel båt, er det i hvert fall på tide å ta en titt på gjennomføringer, rorhylse og aksel.

Skrekkeksemplet på bildet stammer fra en Skarpnes 30 fra 1985. Her hang hele roropplegget på ca. halvannen gjenge. I dette tilfellet fikk eieren en forvarsel fordi det oppsto en lekkasje mens båten var i fart. Det skal ikke mye fantasien til for å tenke seg hvordan dette i verste fall kunne ha gått ved for eksempel en grunnstøting.

Ikke vent

Nå er det med andre ord på tide for å ta en sjekk på båtens gjennomføringer, uansett om båten ligger ute eller på land. Hvis kranene sitter dønn, er det bare å bestille nye komponenter og skifte før sesongen! Det er ikke lenge til det er fullt trykk både på verksteder og hos leverandører. Trenger du hjelp av profesjonelle og drøyer du til april/mai, blir du stående langt bak i køen.

Utgave: 

Stikkord: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
Twitter icon
e-mail icon