Kysten rundt - september 2006

Kysten rundt - september 2006



Kysten rundt - september 2006

Trist endelikt

STAVERN: ”Uff, jeg glemte visst lastemerket!”

Jo, en sånn innledning er litt flåsete av oss. Det er nemlig bare trist for ei stolt skøyte å ende sine dager på denne måten. Bildet er fra havna i Stavern.

Tekst og foto: Svein E. Børresen.

Gammelt og nytt

SENJA: Noen ganger kan gamle dager forenes med nye. Dette nedlagte fergeleiet på Senja holder fortsatt stand mot vær og vind. To småbåter har funnet ly ved siden av fergeleiet, i en egen liten havn helt for seg selv. (Foto: Ronny Trælvik)





Speidere på flåtetur

DRAMMEN: En helg i sommer dro 30 roverspeidere i alderen 16-25 år på ”leir” på en flåte nedover Drammenselva. Turen startet i Krogstadelva, hvor de monterte flåten. Flåten har mange av de fasiliteter som finnes på en skikkelig speiderleir: Telt, flaggstang, do og spisebord. Første natt ble tilbrakt fortøyd til den nye Mjøndalsbroen. Neste natt ble de observert under Drammensbroen. På søndag forsvant de videre utover fjorden.

– Tren er et PR-stunt. Vi vil skape oppmerksomhet og trekke flere til speiderbevegelsen. Det forteller Espen Willersrud, roverombud i nedre Buskerud.

Men om flåten var sjødyktig i lovens forstand, er heller tvilsomt. En liten påhengsmotor akter kunne neppe gi store manøvreringsmuligheter. Lys eller lanterner var ikke synlige, og vi så ikke en eneste flytevest om bord!

Tekst og foto: Terje Bølstad





Også for småbåter

DRAMMEN kommune har anlagt elvepark og badestrand rett ved sentrum.

I løpet av de siste årene har det vært arbeidet med å bygge friluftsomsråder og badeplasser langs nordsiden av Drammenselven. Nå er alt ferdig, og Drammenserne har fått et nytt og imponerende flott rekreasjonsområde. Området er like velegnet for spasering som for sykling og – bading. Arbeidet med å rense elven har pågått i mange år, og nå er vannet så rent at det også kan brukes som badevann. Båttrafikken på elven øker også voldsomt. Utenfor badestrendene er det ingen gjennomgangstrafikk av båter. Stadig flere båteiere oppdager hvor fint det er å gå inn til stranden eller en av de utstikkende bryggene. Større båter kan ankre opp rett utenfor. Noen hundre meter lenger opp i elven er det flere restauranter med egne bryggeplasser. Der er det alltid ledige fortøyningsplasser, midt i byens sentrum.

Tekst og foto: Terje Bølstad



For beskyttede farvann

DRAMMENSELVA: For rundt 50.000 kroner får du en toseters båt som drives med en liten elektrisk påhenger.

Tilfeldigvis ble vi oppmerksom på den artige lille farkosten som beveget seg sakte nedover Drammenselva. Den er bygget opp på to pongtonger, med stoler, styrekonsoll og tak, og med plass til to personer. Fordi den gikk helt lydløst, trodde vi først at det var en tråkkebåt – av lignende type som vi har sett i Syden.

Men det var det ikke. På hekken stod det en bitteliten elektrisk påhenger, sammen med et par vanlige 12 volts batterier. Båtføreren importøren selv fortalte at båten nettopp var pakket ut av en container fra Kina. Båten finnes også i en større utgave, med plass til seks personer. Siden har vi sett flere av dem – i gilde gule og røde farger – i farta mellom alle restaurantene som nå finnes langs elva – i sommerbyen Drammen. Selv om båtene også kan leveres med vanlige påhengsmotorer (for bensin), tror importøren at det er de små elektriske motorene som vil bli mest populære. Elektromotorene egner seg best for ferskvann.

Båtene skal være CE-godkjent. Båtene er ennå ikke markedsført her i landet. Prisene i Norge vil variere fra rundt 50.000 (båten på bildet) til 100.000 kroner for en større utgave med plass til seks personer. Da er ”alt” av utstyr inkludert, som blant annet el-motor, lyskaster, ekkolodd og stereoanlegg.

Mer informasjon: Toga AS, telefon 900 77 024. Produsentens webside: www.nauticstar-marine.com/en/

Tekst og foto: Terje Bølstad





Aktiv med klassikere

SON: Båtklubben Classiske Motorbåter (CMB) er nettopp ferdige med nok en aktiv sesong. Den startet i Son, midt i juni (bildet). Formann Georg Oppermann Moe og stevneansvarlig Sigurd Kolderup (nærmest) samlet 15 båter fra Oslo, Østfold og Vestfold til hyggelig treff i museumshavna i Son.

– Det er svært sosial gjeng, og det er like hyggelig hver gang vi møtes, sier Sigurd Kolderup.

Båten nærmest på bildet er Johanne, bygget i på Dragør i 1948 og konstruert av danske Baron Weddel-Weddelsborg. Eldste båt på Sonstreffet var en 1929 Furuholmen tur-runabout, som eies av Anstein Spone.

Sesongen fortsatte i runabout-tempo, med Hardanger Båtfestival, Torgdagene i Bergen, Skudefestivalen, Strömstads Segelsällskaps 100 årsjubileum, kanaltreff i Telemark, race på Göta kanal, Risør Trebåtfestival, klassiske båter i sjøen, familieweekend i Åsgårdstrand og en planlagt sesongavslutning på Oscarsborg første helg i september.

Mer om klubben: www.cmbweb.no

Tekst og foto: Jørn Søderholm



Yrke båtbygger

TRONDHEIM: Epost får vi hele tiden, i store mengder. Men noen skiller seg ut fra mengden. Denne, for eksempel: ”Hei. Jeg er Audun Yrke, 12 år, fra Heimdal i Trondheim. Jeg er veldig glad i båter. Jeg elsker også å bygge og konstruere båter. Her er noen av dem, blant annet en Viknes 1290 FB jeg har konstruert selv. Nå for tiden bygger jeg en papirbåt som jeg har støpt, så jeg må sparkle ganske mye. Jeg driver også med et eget båtmagasin, der jeg skal teste Viknes 1290 FB og en modernisert Viknes 1030.”



1.000 år etter

HAFRSJORD: For 1.000 år siden var vikingskipet en teknologisk nyvinning på høyt nivå. Med det åpnet verden seg for folket i nord; England, Færøyene, Island, Grønland og Vinland var tilgjengelig. Selv Bagdad, Jerusalem og Alexandria var en del av det vikingenes kjente verden. Det var hurtig, lydløst, og svært seildyktig. I sommer spilte vikingskipene igjen en av hovedrollene, denne gang under mindre dramatiske omstendigheter. 3.000 har møtt frem på Hafrsfjordspillenes åpningsseremoni.

Skodden driver innover Hafrsfjorden. Ti vikingskip kommer seilende inn mot stranden. Noe slikt har ingen her sett siden Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike. I denne fjordarmen ble et av norgeshistoriens største og mest avgjørende slag utkjempet i 872.

Hafrsfjordspillene er en årlig internasjonal vikingfestival i Stavanger, og en av de største utendørsfestivalene i Norge. Vikingskipene - Nordens største vikingskipsarmada - er en av festivalens hovedattraksjoner. Flaggskipet i flåten er Gaia, et av de største og vakreste vikingskipene i Norge i dag. I 1991 seilte det over Atlanterhavet for å markere 1.000 årsjubileet for Leiv Erikssons ferd til Vinland. Under besøket i New York ble Gaia utnevnt til ambassadør for alle verdens barn. I løpet av de to første festivaldagene, hadde over 2.000 skolebarn lagt skoleavslutningen til vikinglandsbyen. Høvedsmennene — som er eksperter på seiling med råseil — fortalte om vikingskipene og hva de ble brukt til.

Skipene som besøkte Hafrsfjordspillene i 2006 var: Ask, Embla, Bygstadskipet, Gaia (Norges største), Gyda, Hårek, Tyra av Hardanger, Tyra, Rygekongen samt et nytt skip som var spesialbygget i Litauen for anledningen. De fleste av skipene ble bygget av båtbygger Jacob Helseth.

Mer informasjon: www.hafrsfjordspillene.no

Tekst: Bård Titlestad

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon