Kysten Rundt, november 2004

Kysten Rundt, november 2004



Norsk invasjon

SKAGEN: Ola Nordmann er en farende fant, om han tar landeveien eller sjøen fatt.

Om Båtmagasinets lovprisning av Skagen i våres har bidratt til armadaen av norske båter på dansketur skal være usagt. Men en ting er sikkert. Makan til armada av norske båter har sjelden vært sett i det nordjyske. Hele sommeren har hundrevis av norske flagg preget havnen.

- Hjelp, vi drukner i nordmenn, sa en blid jente som bar øl til tørste seilere på brygga i byen. Dog med et smil om munnen. Kronene sitter nemlig løst og tipsen er generøs når Ola er i godlune.

Tekst: Ulf Wesley Johnsen





Europa rundt i fembøring

Å dra med båt til Middelhavet er ingen uvanlig foreteelse. Stig Sølvberg gjør det med en båt få - om noen - har tatt den turen i: En fembøring.

En 39 fots fembøring med løfting akter, lik båtene som gikk i fraktfart fra middelalderen og ble brukt til fiske med torskegarn fra slutten av 1700-tallet. Båten er et nybygg, en tro kopi av en 1847-modell som står på Tromsø Museum. Fembøringene ble på slutten av 1800-tallet bygget i størrelser opp til 60 fot, men rundt 40 fot var en normal størrelse på tiden denne båtens forbilde ble bygget.

- Jeg seilte den fra Tromsø til Tønsberg tidlig i sommer. Nå går guren til Danmark, siden til Lübeck og på kanalene gjennom Frankrike, fortalte høvedsmann Sølvberg til Tønsbergs Blad på sensommeren.

I Marseille får båten igjen smake saltvann. Planen er å overvintre på Sicilia, så får resten av turen på Middelhavet bli til etter hvert. Hjemturen skal etter planen gå på Donau.

Båten har fire par årer og 32 kvm råseil som fremdriftsmiddel. Materialene kommer fra indre Troms, tauverket er tjæret hamp og manila. Sølvberg har tillatt seg to brudd på tradisjonen: En GPS til navigasjonshjelp og en liten påhengsmotor til fremdriftshjelp.

Stig Sølvberg skal bruke et år på turen. Han har permisjon fra jobben lærerjobben. Familie og venner vil komme og gå som mannskap i løpet av turen, skriver Tønsbergs Blad.





Bedre tider

Sognefjorden er en av de største turistmagnetene i Norge. Men for småbåtfolket har ikke denne vakre fjorden vært spesielt populær, først og fremst fordi det er få og heller dårlige båthavner langs fjorden. Bunkringsmulighetene er også nokså begrensede. Balestrand (bildet) er et av de få stedene med brukbar havn.

Nå har flere kommuner blitt oppmerksomme på problemene, og flere steder ønsker nå å legge forholdene bedre til rette for folk i småbåter.

Så blir kanskje Sognefjorden etter hvert like populær hos båtfolk som for de hundretusener av turister som besøker Norges lengste fjord hver sommer.







M/F Dokken seiler igjen

Den vesle fergen Dokken gikk i mange år i pendeltrafikk over Damsgårdssundet i Bergen. Midt på 1950-tallet var Puddefjordsbroen ferdig, og M/F Dokkens glanstid var over.

I sommer har fergen fått nye oppgaver. Den har fraktet passasjerer fra Fisketorget til "Gamle Bergen" og Laksevåg, og var et populært innslag på havnen i sommer for både fastboende og turister. Fergen som ble bygget i 1941 eies i dag av Laksevåg Kulturhistoriske Forening. Den kan ta inntil 22 passasjerer.





Jolle mot båtfylla

Dette er Røyken-politiets eneste båt. Politibetjent Håkon Nordbø (bildet) kommer ikke særlig langt hvis han tar opp jakten på fyllekjørere med denne farkosten. Han og kollegene satset i sommer derimot på bevisstgjøring av publikum om sikkerhet til sjøs - med beina godt plantet på land.

- Alkohol hører ikke sammen med båt- og badeliv. Vent med ankerdrammen til ankeret er kastet, oppfordret politiet i sin sommerkampanje.

Nordbø ønsker seg en bedre egnet politibåt, selv om Røyken-politiet kan få båtassistanse fra nabodistriktene hvis ulykken er ute.

- Båten vi har i dag må holde seg i fortøyningene hvis bølgehøyden nærmer seg 10 cm. Vi fikk leie inn en båt i to uker i sommer. Det er en start, men det er som å hogge ved med brødkniv, sier Nordbø til Drammens Tidende.





Fra Salten til saltvann

Nordic Seahunter er produsert i Salten i Nordland. Dette eksemplaret er nå sendt til Jordan, der den virkelig får smake salt vann. Den skal nemlig brukes til å frakte 8-10 turister om gangen rundt i en nasjonalpark i Dødehavet, i et området der bensinmotorer ikke er tillatt.

Båten drives av en to-hesters elektrisk påhengsmotor. Motoren får strøm fra seks store batterier som lades opp av solcellepanelene på "taket". Saltenfirmaet Plastoform har laget båten, mens den elektriske teknikken er utviklet av Bodø-mannen Runar Nørstad og montert av et installasjonsfirma i Rognan. Også påbygget og øvrig utrustning i aluminium er laget i Rognan.





Seiglivet klubb

Med snart 20 år på baken og mange år etter at fabrikken stengte portene, er det fortsatt liv i Master-klubben. Det som tidligere nesten utelukkende var eiere av Master-båter er nå eiere av alle slags båter, men fortsatt er det noen som har sine Mastere inntakt eller har skaffet seg Master-arvingen Inter.

Nylig hadde klubben treff i Horten der 9 båter hadde møtt fram hvorav 2 var Masterbåter og 1 Interbåt. Det er 40 medlemmer i klubben. Den er nå i første rekke er en sosial klubb, men har også temamøter og - i september - ordinært årsmøte med årsfest etterpå.

I Horten hadde klubben foruten det sosiale også guidet omvisning på Marinemuseet. På båttreffene som de har hatt en rekke steder rundt i Oslofjorden, arrangerer de også leker og spill for både voksne og barn. Klubben er interessert i nye medlemmer, og man bør nødvendigvis ikke ha Masterbåt for å bli medlem, men de ønsker seg jo også mange av de nye eierne av eldre Masterbåter som medlemmer.

Formann gjennom mange år er Jon Midthun i Moss (69 26 93 30).

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon