Kysten rundt - juli 2005

Kysten rundt - juli 2005



Veikinger på tokt

Hvert år i juni legger veikingene ut på konvoi i skjærgården utenfor Florø i Sogn og Fjordane. Før de kaster loss, svelger de nedpå en sjøsjuketablett.

Ja, du leste riktig: Veikingene. De som skjelver når de får bølger under baugen. Du kjenner dem igjen på parasollen på dekk. Årets konvoi går fra Florø til Rognaldsvåg og Askrova 24.-26. juni.

Vi skrur klokka tilbake til fredag 25. juni 2004: Vinden rusker godt, og veikingene er bleike om nebbet. De har nettopp lagt ut fra Florø. Målet er Stavang, noen nautiske mil sørøst.

Det går ikke spesielt fort. Vidar Nupen danner fortropp med gavlbåtenBaltanskjer. ”Toff, toff, toff” lyder det fra motoren. Vi går gjennom S-en, et synålstrangt sund som ender i Blindebukta. I dårlig vær har mange båtførere valgt feil kurs gjennom S-en og kjørt seg på land i Ausa. Derav navnet.

Veikingkonvoien unnfanget for ni år siden. Samme året skulle det gå en båtkonvoi til Island, Shetland og Færøyene, under det barske navnet Vikingkonvoien. Vidar Nupen og Dag Bjerk satt og harselerte med navnevalget. Plutselig lå den på bordet: Ideen om å arrangere en konvoi for veikinger; de som liker seg best i skjærgården, og gynger like mye av det som skvalper innabords som utabords. Og dem er det mange av. I toppåret 2001 deltok 220 båter.

Lørdag våkner Kari Klocke med et smil og konstaterer at her er det litt av hvert å gjøre for en som jobber i helsevesenet: Kvelden før var det kaidans i Stavang. I nabobåten ligger Sander og snorker, stadig rødere i kinnene under den stekende solen. Kari klatrer over ripa og smører ansiktet hans med solkrem. Kari "Florence Nightingale" ser seg omkring og nikker fornøyd. Så setter hun seg til å spise frokost sammen med søsteren Annika Klocke.

– I dag er stemningen annerledes. Folk er slitne, men veldig, veldig fornøyde. Det beste med Veikingkonvoien er disse morgenstundene med stekt bacon og gitarspill, sier de. Ut på søndagen annonserer Alv at han er trøtt.

– Det er best å komme seg herifra, sier han og forsøker å bakke Trygven ut mellom båtene. Han klarer akkurat ikke å snike baugen forbi. Sakte glir Trygven tilbake til utgangspunktet, som om han slettes ikke var borte dette lille øyeblikket.

– Jeg kommer meg visst ikke herifra, sier han og slår ut med hendene. Sånn er det bare med Veikingkonvoien. Mer om den på www.veikingkonvoien.com

Tekst: Heidi Hansen







Reparerte etter ”Inga”

Kystverket har hatt en solid jobb med å ordne opp etter storstormen ”Inga” sine herjinger langs kysten i vinter. Både lykter og seilingsmerker ble ødelagt. Heldigvis har godt vær i lange perioder i vår gjort at reparasjonsarbeidet har gått uten større problemer.

På bildet hviler Oljevern 1 i solnedgangen utenfor Brandasund i Hordaland, der mannskapet hadde noen dagers arbeid med å sette istand Janagelholmen lykt.

Tekst: Steinar Hystad



Bedre bunkers

- Velkommen til et bedre bunkersanlegg, ønsker Per Egil Urstad i Fuglevik Båtservice. Båtfolk i ytre Oslofjord kan nå fylle både diesel og bensin fra kortautomater hele døgnet. Fuglevik Båtforening som eier havna har bygd en ny og større kai. Her er det både kai- og tankplass til selv de største lystbåtene i fjorden.





Motorkurs for snekkeeiere

Med skarp vårsol ute har ni engasjerte snekkeeiere funnet seg plass inne foran kateteret i et svalt klasserom i Redningsselskapet sine sjøbuer på Lysaker. Ved tavlen står tidligere maskinsjef Sverre Basberg, som har trommet sammen til kanskje landets første snekkemotorkurs.

- Kunnskapen om vedlikehold av gamle snekkemaskiner er i ferd med å gå i glemmeboken. Motorkunnskapen som tidligere ble overlevert fra far til sønn er i ferd med å forsvinne, sier Basberg.

- Det er derfor gledelig at en rekke entusiaster har etterspurt kunnskaper om snekkemotorvedlikehold, forklarer Basberg om utgangspunket for kurset tiltenkt snekkeeiere med ønsker om større vedlikeholdskunnskaper. Han mener fine sommerkvelder først og fremst skal nyttes å bruke snekka, ikke å mekke på maskinen i den.

Kursdeltakerne ga da også utrykk for at de kjente seg bedre i stand til å håndtere disse gamle traverne etter at praksisdelen av kurset var avsluttet. Litt av lærdommen fra kurset går ut på at snekkemotorer belønner rimelig vedlikehold med trofast gange år etter år, men at de ikke tåler så mye slurv. FM, Sleipner og Marna har til sammen laget over 70.000 maskiner. Basberg regner med at halvparten er fortsatt er i mer eller mindre brukbar stand i dag.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon