Kysten rundt januar 2008

Kysten rundt januar 2008

Kysten rundt januar 2008

Colin Archer reddes

Høst 2007: Redningsselskapet og Norsk Sjøfartsmuseum har undertegnet en intensjonsavtale som innebærer utstilling av RS Stavanger og Redningsselskapets historie.

RS 14 «Stavanger» er nøyaktig slik den var som redningsskøyte på begynnelsen av 1900-tallet. Det betyr blant annet at seil og årer er eneste framdriftsmaskineri, at ved og kullovner er bysse og oppvarming og at vannet oppbevares på tønner.

Skøyta har offisiell status som verneverdig og er unik i sin originalitet som redningsskøyte.

- I løpet av de 61 årene som fritidsfartøy, gjennomgikk den bare bagatellmessige endringer, sammenlignet med hva de andre skøytene var utsatt for. Fartøyet er følgelig i alt vesentlig slik det var da det forlot Colin Archers verft i 1901. Særlig er dette spesielt hva innredningen angår, slår Riksantikvaren fast.

De forandringene som ble foretatt i perioden den var privateid, ble tilbakeført i 2001-2002 ved Moen slipp og båtbyggeri ved Risør. Også som lystbåt i familien Nilsens eie, har skøyta en interessant historie. Den var blant annet en av de første norske lystbåter som var på langseilas.

RS Stavanger skal bevares og utstilles i museumshus på land. I 2002 ble hun seil på første etappe av sin «siste seilas, en sjøreise 100 år tilbake i tid» langs norskekysten fra Risør til Kristiansund N. Inntil videre har hun base ved Mellemværftet i Kristiansund N, og brukes til dokumentasjon og PR-seilaser for Redningsselskapet.

Forutsetningen er av vi finner samarbeidspartnere som kan finansiere oppbygningen. Prosjektet presenteres i brosjyren "Historisk hefte" som kan lastes ned til høyre.





Nytt liv for ”Stavenes”

STORD: Vil det gamle dampskipet til Fylkesbaatene, ”Stavenes” bli satt i stand igjen?

”Stavenes” har i to år ligget på verft på Stord uten at det er utført vesentlige arbeider.

- Vi ser for oss at båten skal bli en fremtidens ”Skibladner” på Nærøyfjorden og i hele Sogn og Fjordane. En stolt formidler av identiteten til fjordfolket, og en ny som særpreget brikke i et kvalitetsbasert reiseliv, sier Øyvin Konglevoll, en av de mange ildsjelene i Veteranskipsmiljøet i Bergen, til Firdaposten. De har tidligere restaurert fjordbåter som D/S ”Oster”, D/S ”Stord1” og M/S ”Granvin”.

Bygget i Bergen

D/S ”Stavnes” ble bygget i Bergen i 1904 og har etter sin tid hos Fylkesbaatene også vært i England. Den ble hentet hjem i 1991 med tanke på restaurering, men prosjektet stoppet opp.

Det var i 2005 at ”Stavenes”, som da lå i opplag i Kaupanger, ble slept til Bergen i forbindelse med Nordsteam-arrangementet. Den deltok i en parade på Vågen sammen med 40 andre veteranfartøy. Mange viste interesse for å få satt båten i skikkelig stand. Båten ble fraktet til Andersen & Søn i Dåfjorden. Her ble den satt på slipp og bunnsmurt. Undersøkelser viser at platene er i forbausende god stand. Verftet kan ikke lenger ha båten liggende og håper ildsjelene finner en løsning, slik at den gamle damen kan seile igjen.





“Pelle” tilbake til Arendal

ARENDAL: D/S “Pelle” gikk i rutefart mellom Arendal, Hove og Merdø fra 1883 til 1961. I 78 år dampet rutebåten i all salgs vær. Båten gikk så presist at folk kunne stille klokka etter den.

En gruppe på 20 dampskipsentusiaster i Arendal har etablert Stiftelsen “Pelle”. Formålet er å få liv i den gamle båten, enten prosjektet vil bli gjennomført ved å restaurere det gamle skroget eller bygge en helt identisk båt etter de originale tegningene.

PRAKTBOK

Nylig ble en praktbok om Pelle lansert i Arendal, skrevet av Journalist og forfatter Kristen Taraldsen, og barnebarnet til mangeårige skipper på "Pelle", Hans Nikolai Terjesen. Dette er en dokumentarbok. Alle arendalitter har reist med båten, sier forfatteren.

Da boka om Arendals kjæreste veteran skulle lansereres, skjedde det på sjøen, og det ble flere anløp på de gamle stoppestedene til "Pelle". Med på turen var den eneste gjenlevende skipperen, Ivar Henriksen (82). Han kunne fortelle gode historier fra fartstida.

Overskuddet fra boksalget skal få fortgang i planene om å få en tro kopi av "Pelle" til Arendal.





Kystfestival med trøkk



KALVÅG: D.D.E., Green Granadas, Vassendgutane og Bjørn Jensen, det er navn som skal lokke båtfolket og annet festivalpublikum til Kalvåg Kystfestival 8- 10. August.

Aktiv Kalvåg, som er arrangør, legger opp til den største konsertsatsingen i Kalvåg noen sinne.

- Vi håper og tror at festivalen får et betydelig løft frå tidligere arrangement, og sammen med et variert og kulturelt program vi føre tusenvis av tilreisende som kommer med båt til kystperlen Kalvåg, sier Svein Arild Vatsø til Båtmagasinet.

Mer informasjon finner du på www.kystfestival.no



”Tosca” til båtfolket



OSCARSBORG: Båtliv kan også bety kulturliv. Sommeren 2007 var det 6000 operaelskere som koste seg med ”Carmen” på Oscarsborg. I august 2008 er det duket for operaklassikeren ”Tosca”.

Sjefregissør ved Den norske Opera, Stein Winge er vilt begeistret for fjorårets operasuksess på Oscarsborg. Dette har gitt mersmak og planleggingen av Puccinis vakre opera ”Tosca” er allerede i full gang.

- Vi vil øke prestasjonsnivået ytterligere. ”Tosca”, komponert av den kanskje mest lyriske og melodiøse komponistene av dem alle, Giacomo Puccini (1858-1924), vil bli oppført neste år, sier en ivrig Stein Winge til lokalavisen Akershus Amtstidende. Han har allerede begynt å tenke regi, og i desember i fjor tok han med seg en av Europas beste scenografer, Benoit Dugardyn, til Oscarsborg for å legge slagplaner for en fantastisk forestilling.

Som i fjorårets ”Carmen” skal det spilles seks forestillinger. Opplegget er et samarbeid mellom Den Norske Opera og Oscarsborg festning. Kanskje blir det også ekstraforestillinger, for ”Tosca” er erfaringsmessig en populær forestilling.

Dermed har Oscarsborg festning åpnet for enda flere opplevelser for båtfolket. Gjestehavnen har allerede blitt et populært reisemål. Neste august kan båtturen også kombineres med en god opera.



Hippiesommer

Man følte seg nesten hensatt til 60- og 70-årene i sommer da vi traff på dette fartøyet under den årlige Tvedestrandsregattaen. Blant de få kostymebåtene var disse jentene som hadde kledde seg ut som hippier og dekorert båten med blomster og løv. Her gikk det i gitarspill og sang til en taktfast motordur fra en eldre Evinrudepåhenger. "Make love, not war" var budskapet. Vi sier oss helt enige. (Foto: Hans Due)






























Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon