Kysten rundt - desember 2005

Kysten rundt - desember 2005



Strekk ut etter turen

Etter noen timers gange fra en havn til en annen, er det godt å strekke på armer og bein. På Oscarsborg kan du – for eksempel – gjøre det med en leid kajakk.





100 år på Femunden

Fæmund II, rutebåten på innsjøen Femunden, sto ferdig i 1905. I 100 år har den fraktet folk og fe på Norges nest største innsjø. Men det venter intet bedagelig pensjonistliv for jublianten. Fra 12. juni til 21. august frakter den tur- og hyttefolk mellom Elgå og Synnervika. Nå står hun på land, men om et lite halvår er den på’n igjen.





Tørrfisk i Bergen

I sommer gikk Bergen Tørrfiskfestival av stabelen. Eller ”Bergen Internasjonale Stoccafisso Festival” som den heter på offisielsk. Byen var sterkt preget av festivalen, med stands, arrangementer og tørrfisk på hjell på Bryggen.

Ved kaien lå nordlandsjekta Brødrene, som hadde tatt den lange og tradisjonsrike turen fra nord, fullastet med tørrfisk. Galeasen Svanhild og seilskuta Mathilde var også her.

Tørrfisklukten lå tung over byen, og tørrfiskglade mennesker koste seg med baccalao og alskens andre retter av tørrfisk. Svært så vellykket var festivalen, selv om enkelte nordfra nok helst hadde sett at en slik festival foregikk i Nord-Norge, der tørrfisken kommer fra.

Tekst: Frode Klokkernes





Moderne ”øyabåt”

Bygget som brønn- eller føringsbåter ble de. 30 fot lange, med ruff forut, lasterom eller brønn midtskips og et lite styrhus akterut. Lokalt ble de bare kalt ”øyabåter” fordi de var så anvendelige for øyfolket i vest.

Claus Arvid Almås på Stord kom for et par år siden over et Grimsøy 26-skrog i plast, og så straks for seg en moderne versjon av den tradisjonelle ”øyabåten”. Kahytten ble bygget i aluminium og innredet med sove- og spiseplasser og toalett. Styrhuset er bygget i finsk bjørkefiner. Byssa er bak styreplassen, og en 30 hk Sabb diesel står i ”lasterommet”.

Tekst: Steinar Hystad



Drama for Hjørdis (71)

SNEFJORD: Hjørdis Andersen (71) datt fra sjarken ut i iskaldt Finnmarkshav. I en halv time lå hun og kavet, før hun ble reddet av Edvard (80).

Hun dro sammen med ektemannen Arne (75) ut med sjarken på årets siste tur for å dra kokfisk. Med to fulle kasser kommer de tilbake og ankrer 200 meter fra land. Hjørdis langer fiskekassene ned i sjekta til Arne, men når hun sjøl skal klatre ned går det galt.

- Hundrevis av ganger har det gått bra, men denne gangen går jeg på rygg i havet, forteller Hjørdis til Finnmark Dagblad.

Hun ble liggende å kave i vannet, uten å kunne svømme, uten redningsvest og med digre mannfolkstøvler på beina. Men hun vet råd.

- Jeg gikk under, men kom opp igjen. Jeg har sett hvordan man svømmer, så jeg kavet noe voldsomt før jeg rakk kanten av sjekta med en hånd og strakte den andre mot Arne. 80 kilo pluss støvler og våte klær, det er uendelig tungt i vann, fastholder hun sindig.

Arne holder henne i hånda, men klarer ikke å få henne om bord eller ro til land.

Denne onsdagen er Edvard Mathisen ute og småtrør på kaia. Han har tenkt å be Hjørdis og Arne om en koking fisk. Av bevegelsene og lydene der ute, skjønner han at noe er galt. Han får jolla si på sjøen og fossror ut til havaristen. Der fikk han beskjed hos Arne om å slå et tau fast i Hjørdis, om så rundt foten. Han fester sjektas fangline i akterenden på jolla si, og ror mot land med et slep bestående av Hjørdis i vannet og sjekta med Arne og to fiskekasser om bord.

- Det var litt tungt, årebladene er små og smale. Så det tok tid, forteller Edvard til avisen.

Til bergningslønn ba han om å få en sei.

- Du skal om så få ti, for å ha reddet livet mitt, sier Hjørdis. Hun går nå under navnet Havfruen hjemme i Snefjord på Finnmarkskysten.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon