Kysten Rundt - april 2004

Kysten Rundt - april 2004



På hugget

Et leserbrev til "På kryss", den svenske Kryssarklubbens medlemsblad, sier noe om behovet for riktig utstyr: "(..)Min fru og jag låg på svaj med vår båt längst inn i viken, och eftersom båten låg avskilt badade jag naken. Jag hängde stilla med en hand i båtens badstege och övervägde om jag skulle kliva upp, när det plötsligt högg til i min mest privata kroppsdel. Kvickt upp med ett gallskrik och med et tiotal blödande småsår på nämda ställe. Jag hann aldrig se angriparen, men mina sår visade i alla fall att den hade sylvassa tänder. Min fru hjälpte mig, med opassande munterhet, att plåstra om blessyrerna.

Et gott råd til alla manliga kryssarklubbare: Ta på badbyxorna om ni tar en dopp i Norrviken". Det allmenngyldige rådet er signert "(In)biten seglare".



Båtfanter i 22 år

Trodde du at tidsklemma var et fenomen tilhørende 2000-tallet? Ikke for Berit og Rolf Greve. De satt mitt i et stressa byliv på 60- og 70-tallet. I juni 1982 sa de stopp, kasta loss og satte kursen sørover. Siden har de fartet rundt som adresseløse båtfanter. Etter et par seilbåter, bor de nå i en 45 fots trebåt fra 1971. Vintrene - i alle fall de ti siste - tilbringes ved kai i spanske Almerimar, mens paret sommerstid farter vidt omkring. I løpet av disse årene har de vært innom 42 land. Berit har egenhendig sydd hvert eneste gjesteflagg i "systua" i forpiggen. Annet hvert år de innom Norge. Har de angret?

- Nei. Vi fikk et helt nytt liv. Når vi er hjemom, skjønner vi hvor lure vi var: vi treffer kjente vi ikke har sett på flere år, og de er så travle at de knapt har tid til å si "hei" og "ha det". Men sånn hadde vi det også, og det holdt på å ta livet av oss, sier Berit til bladet Familien.



Indeksregulerte båtplasser

Ønsker du båtplass i Frogn kommune må du enten være fastboende eller ha hytte i kommunen, og du må være medlem i Vindfangerbukta båtforening eller i Drøbak båtforening. I tillegg har kommunestyret bestemt at prisene på båtplasser skal øke med 10 prosent i året de neste fem årene, for så å indeksreguleres, melder Østlandets Blad.





"Brott" - hvor er hun nå?

Konsul Odd Berg i Tromsø eide en gang i tiden denne gamle skjønnheten. Da bar hun det dramatiske navnet "Brott", og levde det meste av sitt liv i Troms. Konsulen overtok henne som fiendtlig eiendom etter 2. verdenskrig, sa som skallet av en sjalupp fra et tysk slagskip. Møbelsnekker Storsletten i Tromsø laget overbygg og interiør etter tegninger fra en konstruktør i Horten. "Brott" tok flere lange turer, en av dem så langt øst som til Laksefjorden i Finnmark. I 1952 ble hun solgt til Findus i Hammerfest.

Avisen Tromsø skriver at "Brott" fortsatt eksisterer, og at en kar fra Porsgrunn er i gang med å bygge henne opp på nytt.





Båtmesse langt vest

Den første helgen i mai er det duket for båtmesse i landets vestligste by. Interessen er stor blant utstillerne, og arrangøren regner med 70 båter på plass. Florevika gjestebrygge har de siste årene utvidet med 180 meter betongbrygge.





Folla Boat bygger større

Folla Boat har overtatt formene til halvplanerne Carat 7400 og Myra 27. Båtene leveres både ferdige og som halvfabrikata. En komplett Carat går for en halv million, mens Myra starter på halvparten som halvfabrikat med 144 hk Yanmar. Begge skrogene er velprøvde konstruksjoner.

Namsos-bedriften har bygget åpne småbåter siden starten for ti år siden, skriver Namdals-Avisa.



På veggen i Kalvåg

En gang prydet hun nok baugen på et stolt skip. I dag henger hun på en av sjøbuene i Kalvåg. Hyggelig at noen tar vare på et av disse klenodiene fra en forgangen tid.





Selvlært båtbygger

Kjell Isaksen er siste tilvekst på Levanger Maritime Senter. Den selvlærte trebåtbyggeren følger en gammel familietradisjon, og tar opp tråden etter far og morfar. Han er i gang med byggenummer om nærmer seg 30-tallet, og han har bygget alt fra små prammer til 46 fots Colin Archere. Sjarken på bildet er et av de siste byggene fra Isaksen i Levanger.





Bo i båt - en ren glede

Skål for gleden ved å bo i båt, smiler f.v. skipper Kåre Berg, Nordsjø-arbeider Torkel Engelsgjerd og lærer Jan Martinsen. De bor hele året i hver sin båt på Mølen i Halden. Engelsgjerd er veteranen med 22 år som båtboer, Berg har seks år bak seg mens lærer Martinsen er ferskingen med bare et halv år.

- Kaldt? Nei, da fyrer vi i badestampen til læreren, gliser de tre.





Det gode liv i "Fortuna"

Arvid Bolsøy gjorde det mange bare drømmer om: solgt alt jordisk gods og flyttet om bord. Til sommeren setter pensjonisten kurs for Tenerife.

Han bodde alene i et stort hus i Skutvik i Hamarøy. Så ble han lei av å måke snø og klippe plen, ikke få besøk og kun få reklame, regninger og aviser i postkassen. "Nå eller aldri", tenkte han. Dermed solgte han det meste av sitt jordiske gods, kjøpte 19 år gamle og 36 fot store "Fortuna" og satte kursen sørover. Vinteren har han tilbragt i Vågen i Sandnes, og til sommeren seiler han enda lenger sør. Turen til Tenerife skal han gjøre sammen med en kamerat med egen båt.

- Siden får vi se hva som skjer. Kanskje ender vi opp i Australia om et par år, sier Bolsøy. Uansett er han forberedt på et liv med nye mennesker og rike opplevelser. Det eneste som kunne gjøre det bedre, var om et eventyrlystent kvinnfolk ville være med.



Robåtens Dag

Mer sporty enn drikkfeldig vil jeg kalle han – kappelan Einar Ekerhovd i Høvåg – der han blir rodd til kirke på selve Olsokdagen. Det ingen hemmelighet at vi i Blindleia feirer Robåtens Dag denne kvelden og feiringen starter når Einar ankommer kirkebrygga. Det legges mye arbeid i arrangementet og presten starter turen i Lillesand på formiddagen. Underveis er det lagt inn åreskifter, helt i tråd med århundrelange tradisjoner. Når så ekvipasjen siger inn på Kirkebrygga innafor Kasenkanalen – større båter bør gå inn fra Isefjærfjorden – er det fest der Bygdekvinnelaget står for serveringa og et malmfullt Shantykor synger sjømannssanger så det ljomer over hele sundet. Presten – som altså er oppdresset med alpelue og i sin gamle pipekrave - sier også noen ord og høydepunktet er kanskje kåring av beste båt der deltakere som har gjort seg flid med kostymer, som kan innbefatte flosshatter og krinoliner, påskjønnes. Det kan være opptil et hundretalls båter som ankrer opp denne kvelden, og de fleste kommer i plast, men vi har det alle hyggelig – både feriegjester og fastboende. Du er altså velkommen til Kirkebrygga i Høvåg neste gang du ser en prest som blir rodd i Blindleia. (Hvis du ser han i 15 foter med vindskjerm og påhenger er han nok ute i et annet oppdrag)

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon