Kysten rundt

Kysten rundt



CMB I 10 ÅR

Foreningen Classiske Motorbåter (CMB) kan i år feire 10-årsjubileum. Fra starten av het klubben Classic Motor Boating, men navnet ble senere elegant fornorsket. CMB ble dratt i gang av entusiaster med Knut-Erik Eikenes i spissen i 1992 og har i årene siden etablert en betydelig medlemsmasse på nær innpå 200 klassiske motorbåter. Foreningen er meget aktiv, med medlemmer spredt fra Oslo til langt nord på vestlandskysten.

Blant medlemmene finner vi vel ivaretatte representanter for en rekke konstruktørpenner, ikke minst våre egne Otto Scheen jr. og Richard G. Furuholmen, men også en rekke svenske konstruksjoner. Foreningen utgir klubbavisen ”Motorkrysser’n” og er meget aktive på ulike trebåtfestivaler sesongen igjennom. I anledning 10-årsjubileet har foreningen utgitt en innholdsrik matrikkel som beskriver historien til ca 120 medlemsbåter. Redaktør Georg Moe har samlet et stort bilde- og tegningsmateriale mellom to permer. Her fins både konstruktørbiografier og båthistorier som burde vekke interesse.

Opplysninger om CMB får du via Georg Moe, telefon 66 90 13 00, Internett: www.cmbweb.no



Svertende svart gummi

Alle som har prøvd å krype fra båten langt der nede og helt opp til kaikanter bedekket med svart gummi fra trailer-og traktorhjul, vet at hvite gevanter kjapt får en annen lød. Man lærer å kle seg etter forholdene. Det er viktig å komme helberget opp på land, men resultatet kan bli svarte fartsstriper på festtøyet. Noen greier kanskje å unngå svarte striper, men så var det hjemturen i mørket da etter en bedre middag på byen…



Nye sjøvettregler

Sjøfartsdirektoratet har i samarbeid med sjøvettutvalgene og Sakkyndig råd for fritidsfartøyer utarbeidet nye sjøvettregler. De er enkle og lettfattelige og setter fokus på viktige temaer for båtfolket. Selv om de fleste av oss er kunnskapsrike og hensynsfulle, kan det være greit med en påminnelse om hvordan man oppfører seg i båt.



Sjøvettregel 1

Tenk sikkerhet

Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.



Pant over ripa

Pantebåten Panter'n som utbetaler pant for bokser og plastflasker til utørste båtfolk i sommermånedene hadde god fangst i sommer også. Den populære Busteren utbetalte pant for ca 17 000 tombokser og 2000 plastflasker som er ny rekord. Aluminiumsbåten har fartet rundt i skjærgården fra Oslo til Halden og Kristiansand fra juni til september og mannskapet har hatt en fantastisk sommer på sjøen.

– Båtfolket har vært i et strålende humør, sikkert fordi været har vært bra, men også fordi vi samler inn plasskrevende tomgods som de får oppgjør for over ripa, sier de fire som har vært faste innsamlere om bord i sommer.



Jekefestival i Florø

Noen av våre byer har sine dragebåtfestivaler, men Florø er nok alene om sin litt mindre gloriøse Jekefestival. Jeke er et lokalt navn på en selvbygget farkost laget etter en heller enkel konstruksjon. Jekefestivalen ble i år arrangert for fjerde gang og publikum sluttet godt opp om konkurransen.

Åttemannslagene representerte bedrifter i byen og stadig flere lag deltar så festivalen er nok kommet for å bli. Det er mye moro og festivitas rundt arrangementet som foregår i temmelig avslappede former.



Høstlig havari

Slik kan det gå når loven om alltings iboende faenskap trår til. Høye bølger, lensepumpe som ikke virker og manglende tilsyn over flere dager. Dog meldes det at båten nå er hevet og står til tørk.

Dette kan være en påminnelse til alle som har det vi kaller selvlensende båter og som tror at disse båtene er synkefrie og at ettersyn ikke er påkrevet. Spesielt skjærgårdsjeeper har, i følge takstmenn langs sørlandskysten, en tendens til å synke ved brygga. Mange av dem har stuerom bare noen centimeter over dørken. Hvis dreneringen er tett, skal det ikke mye vann til før stuerommene fylles og dette vannet har ingen mulighet til å finne veien ut. Blir ikke båten lenset, havner dreneringshullet under vannflaten og da går det fort til bunns.

Husk på at nå har løvet falt, og det skal ikke så mange blader eller annet rusk til for å tette dreneringen i våre moderne båter. Da kan havari bli et fatalt faktum. Ikke glem båten nå som mørketiden setter inn. Stikk regelmessig innom havna for å sjekke at alt er i orden!



Greske flaggfiller

Respekt for flagget må være totalt ukjent for eieren av denne greske sjarken vi passerte på en av de mange bryggene i Kalamaki-havnen i Athen. Båten var ellers i god stand og den stressede eieren som befant seg om bord, var særdeles nøye med at fendrene fungerte og at folk som skulle om bord tok av seg på beina. Vi har sett fillete flagg før, men aldri noe i nærheten av dette!



Tyvene foretrekker jeeper

På tampen av sesongen viser tallene fra Båtvarslingstjenesten at 39 fritidsbåter er meldt savnet til en samlet verdi av over 16 millioner kroner. Ca hver tredje båt blir gjenfunnet. Nytt for denne sesongen var at minimumsverdien for å melde en båt stjålet til Båtvarslingstjenesten økte fra 150 000 kroner i fjor til 250 000 kroner i år. Dette har resultert i at antall varslede stjålne båter er gått drastisk ned. At grensen er hevet, er for å få bedre kvalitet på varslingstjenesten.

Det er spesielt Sør-Norge og svenskekysten som er utsatt for langfingrede båttyver. Østfold topper statistikken, tett fulgt av Sverige og Akershus. Skjærgårdsjeepene er mest utsatt og Yamarin topper den lite hyggelige listen, etterfulgt av Ibiza.



Badeengel på fars arm

Det går an å få seg en avkjølende dukkert selv om badeplattform er mangelvare ombord. Med pappas sterke armer og vesten på plass føler pjokken seg helt trygg midtfjords.

Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon