Kysten Rundt

Kysten Rundt



Gjenoppliver gammel dame

Frognerkilen Båtforening vil vekke Norges trolig eldste lystbåt til live. 146 år gamle Bodil har ligget på land i 40 år.

Båten ble bygd i Liverpool og sjøsatt i 1858, da under navnet Alexandra. I 1910 kom hun til Norge. Den siste norske eieren satte henne på land på grunn av sykdom.

I sommer ble hun fraktet til Sjølyst i utkanten av Oslo sentrum. Her skal Frognerkilen Båtforening pusse opp den staselige, gamle båten. Hun skal være nyfrisert til foreningens 150-årsjubileum i 2010.

Planen er blant annet at båtens gamle dampmaskin skal hentes ut av Teknisk Museum og igjen gjøre tjeneste i Bodil, skriver Aftenposten.





Tysnes Rundt

Regnet høljet ned i begynnelsen. Likevel ble Tysnes Rundt en nydelig opplevelse for deltakerne. Mellom 40 og 50 robåter rodde rundt den vakre øya i Sunnhordland.

Distansen er på 36 nautiske mil i alt, og de roende brukte i underkant av to døgn på distansen, med to overnattinger. Tempoet var med andre ord ikke spesielt høyt, men så er da også Tysnes Rundt et sosialt arrangement mer enn en konkurranse.

En båt med representatenter for Døveskolen i Bergen var med på turen. På tegnspråk sier Borgvar Berntzen, Arne Nesse og Terje Lund at de var kjempefornøyd med turen. De rodde den karakteristiske Venjabåten, utlånt fra Baroniet i Rosendal. Det er vanskelig for døve som ror sammen å ro synkront. For å løse dette problemet hadde de døve med seg en tolk som hjalp dem å holde takten. Neste år er det tiårsjubileum for Tysnes Rundt, og mange deltakere ventes til Tysnes første uken i juli 2005.





Toms terasse

Terrassen min. Det er navnet på Tom Ludvigsens gamle snekke.

- Den ikke bare heter det, den er terrassen min også. Tidligere i livet bodde jeg alltid på landet, med store terrasser og masse blomster rundt meg. Så flyttet jeg til byen, midt i sentrum. Jeg så bare husvegger rundt meg, og bare måtte ha båt. Snekken ble kjøpt, og mens jeg sto og pusset på den var det noen som spurte hva den kom til å hete. Da kom "Terrassen min" helt spontant, sier Ludvigsen til Tønsbergs Blad.

I alle havner får han positive reaksjoner, selv om det nok finnes noe som lurer litt når de ser en gammel gubbe vanne blomster i en gammel snekke.





Tungt løft

Båten havnet i sitt rette element i Horten. Men traileren med løftekran holdt på å gå samme vei under sjøsetting av båten.

- Vi rykket ut da vi fikk meldingen, men det var lite vi kunne gjøre. Gledelig nok ble ingen skadet, sier Politibetjent Geir Lohte ved Horten Politistasjon til Tønsbergs Blad.

Vitner opplyste at lastebilen veltet fordi et av støttebeina knakk. To mobilkraner måtte til for å få traileren på rett kjøl.





Båt oppkalt etter ost

Noen kaller båten opp etter kona, barna, hjemstedet eller andre viktige ting i livet. Herman Berthelsen ga båten sin navn etter en ost. En riktig skarping av en dansk ost.

- I 1994 var det folkeavstemning om norsk medlemsskap i EU. Jeg skulle ha valgvake hjemme, og dro til en forretning med god ostedisk for å kjøpe ost. Jeg kjørte forbi en båthavn på veien. Der så jeg en liten 16 fots Saga, og falt pladask. Jeg bare måtte kjøpe den, forteller han.

- Osten, da?

- Ja, den holdt jeg på å glemme, men husket den i siste liten. Da bestemte jeg meg for at båten skulle hete Gamle Ole, etter den spesielle danske osten, smiler han.





Engelsk marinelunsj

Mens cruisegiganten Queen Mary 2 gjestet norske fjorder, cruiset en liten gruppe kadetter fra Liverpool norsk farvann stille i kajakker. I den britiske marines minste fartøyer fikk gjestene nærkontakt med den flotte naturen i en sur og noe regnfull norsk sommer. Militærtjeneste er frivillig i Stor-Britannia, og de åtte kadettene som var med på den ti dager lange villmarksturen fra Stavanger til Bergen hadde valgt militærtrening som fag på universitetet i Beatles-byen.

Gruppen padlet mellom 6-10 timer pr dag. Minifartøyene var lastet med telt, soveposer og forsyninger for hele turen.

- Man får et spesielt nært forhold til elementene i kajakk. Det har vel også vært det mest spesielle og litt skremmende med denne ferden. Dette å tenke på at vi med noen centimeters fribord beveger oss på toppen av opptil 500 meters vanndyp, sa de padlende da vi møtte dem over en porsjon kraftkjeks med kraftpostei fra kamuflasjeboks på øya Huglo i Sunnhordland.

Fra Bergen gikk turen tilbake over Nordsjøen med Fjordlines Jupiter.





Rodde prosten til gudstjeneste

I tråd med gamle olsoktradisjoner ble prosten rodd til gudstjeneste i Høvåg kirke.

- En ordentlig trivelig tur. Det er sikkert slitsomt, men for meg er det veldig moro. Jeg slipper jo å ro, ler prost Knut Aston Eikrem før avgang fra Lillesand havn.

Roerne Ruth og Jan Sundt hadde iført seg gamle kostymer for anledningen. Det var tredje gang prost Eikrem ble rodd til gudstjenesten, etter at den gamle olsoktradisjonen fikk et nytt løft for seks år siden.

Olsok er minnedagen for kong Olav Haraldssons død på Stiklestad i 1030. Det var den viktigste kirkefesten i middelalderen. Tradisjonene blomstret opp igjen på slutten av 1800-tallet, og i nyere tradisjon har det vært vanlig å feire dagen med bålbrenning. Andre velger mer maritime måter å markere den på.

- Olsok markerer et viktig skille for Norge. Da ble landet kristnet, og mange brutale skikker ble stoppet. Menneskeverdet fikk en sentral stilling for første gang, sier Eikrem til Fædrelandsvennen.

Mange båtfolk møtes til markeringen i Høvåg, der gudstjeneste, matservering og musikk i regi av kystlaget og bygdekvinnelaget står på programmet.


Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon