Kysten rundt

Kysten rundt

Sjømerking i Kornsjø

KORNSJØ: GjensidigeStiftelsen har gitt 50.000 kroner til sjømerking av Nordre Kornsjø.

Per Lervik har jobbet med sjømerking i Nordre Kornsjø i 21 år. Han er glad for pengestøtten til prosjektet:
- Merking av skjær og grunner er veldig viktig for trygg ferdsel på innsjøen. Pengene vi har fått vil dekke leie av to personer i båt i 10 år, sier Lervik til Halden Arbeiderblad.
GjensidigeStiftelsen fikk inn 766 søknader på landsbasis i fjor. Nå er det delt ut 100 millioner som er hentet fra overskuddet i Gjensidige Forsikring. Pengene går til forebyggende tiltak, spesielt med fokus på trygghet og helse.
- Sjømerking av Kornsjø har absolutt med trygghet å gjøre, sier Per Lervik.

Bildet:
SJØMERKER: Nå skal det bli enda tryggere å ferdes på Nordre Kornsjø. GjensidigeStiftelsen har bevilget 50.000 kroner til sjømerking. (Foto: Anders Johansson, Halden Arbeiderblad).

Blåskjell fra Lillevik til Nederland
Tekst: Cathrine Hill-Jensen
Foto: Tor Kristensen

STAVERN: Den kraftige stormen som herjet i Larvikdistriktet for et år siden sørget for “kluss i knutene” ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det medførte at det i 2008 ikke ble solgt skjell fra anlegget. Norwegian Mussel Company AS regner med å være i gang med høsting i april/mai i år. Det er i perioden april/mai til august/september at matinnholdet i skjellene på Lillevik er av en slik art at man kan få en god pris for dem.

Blåskjellene skal eksporteres til Nederland. Europa er hovedmarkedet, men bedriften er ikke fremmed for tanken om også å distribuere blåskjellene lokalt. Norwegian Mussel Company AS har planer om utvidelse av anlegget innover i Agnesbukta. Dette er i tråd med konsesjonen Fiskeridirektoratet ga i april 2005. I dag benytter selskapet seg av bare 50 av det 500 måls store området.

Bildetekst:
PRØVEKJØRING: Nylig var det prøvekjøring av flåten som skal brukes ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det er jobbet iherdig på farkosten i hele vinter.

”Tone” til besvær

PORSGRUNN: Porsgrunn kommune har gjort klar en faktura på 90.000 kroner til eieren av den gamle fiskeskøyta ”Tone”. Nå er de lei av den gamle holken, så den skal knuses.
Den slitne ”Tone” har ligget ved kai i Porsgrunn i flere måneder, uten at noen har tatt ansvaret for den. I følge TA har Porsgrunn brannvesen måtte rykke ut flere ganger for å forhindre den i å synke. Byens ordfører har også engasjert seg. Han fryktet konsekvensene dersom båten hadde gått ned vei kaia.
Nylig ble den slept til kaia ved Eramet og heist på land. Kommunen har bestemt seg for å knuse båten for å bli kvitt holken en gang for alle. Etter grundige undersøkelser mener kommunen nå å vite hvem som eier fiskeskøyta. Han vil få presentert en regning på 90.000 kroner.

Bildetekst:
KNUSES: Fiskeskøyta ”Tone” har skapt mye besvær i Porsgrunn de siste månedene. Nå er kommunen lei og vil knuse vraket. (Foto: Bård Sperrud, TA).

Båtglede hele året?
SON: Vinteren kan være ugjestmild i seg selv, og kanskje ekstra ugjestmild for folk som vil ta seg en båttur mellom råkene. Det kan være fint og deilig på åpent vinterhav, men problemene melder seg når båtfolket på Sør- og Østlandet skal finne seg en vinterhavn for natten. Lite er tilrettelagt for overnatting i havn, så båtglede hele året blir et meget innsnevret begrep. Båtene blir større og bedre og innbyr til helårsseilas, men havneanleggene følger ikke opp. I Oslofjorden må du til Vollen for å finne god gjestehavn med vinterfasiliteter. Kanskje flere snart kommer etter, for det skal være båtglede hele året for den som ønsker det.

Bildet:
UGJESTMILD: Du kommer til en stengt gjestehavn i Son midtvinters. Ikke lett for den som søker båtglede hele året. (Foto: Tore Halvorsen).

Utgave: 

Stikkord: 

Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
Twitter icon
e-mail icon