Kysten rundt

Kysten rundt

Sjømerking i Kornsjø

KORNSJØ: GjensidigeStiftelsen har gitt 50.000 kroner til sjømerking av Nordre Kornsjø.

Per Lervik har jobbet med sjømerking i Nordre Kornsjø i 21 år. Han er glad for pengestøtten til prosjektet:
- Merking av skjær og grunner er veldig viktig for trygg ferdsel på innsjøen. Pengene vi har fått vil dekke leie av to personer i båt i 10 år, sier Lervik til Halden Arbeiderblad.
GjensidigeStiftelsen fikk inn 766 søknader på landsbasis i fjor. Nå er det delt ut 100 millioner som er hentet fra overskuddet i Gjensidige Forsikring. Pengene går til forebyggende tiltak, spesielt med fokus på trygghet og helse.
- Sjømerking av Kornsjø har absolutt med trygghet å gjøre, sier Per Lervik.

Bildet:
SJØMERKER: Nå skal det bli enda tryggere å ferdes på Nordre Kornsjø. GjensidigeStiftelsen har bevilget 50.000 kroner til sjømerking. (Foto: Anders Johansson, Halden Arbeiderblad).

Blåskjell fra Lillevik til Nederland
Tekst: Cathrine Hill-Jensen
Foto: Tor Kristensen

STAVERN: Den kraftige stormen som herjet i Larvikdistriktet for et år siden sørget for “kluss i knutene” ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det medførte at det i 2008 ikke ble solgt skjell fra anlegget. Norwegian Mussel Company AS regner med å være i gang med høsting i april/mai i år. Det er i perioden april/mai til august/september at matinnholdet i skjellene på Lillevik er av en slik art at man kan få en god pris for dem.

Blåskjellene skal eksporteres til Nederland. Europa er hovedmarkedet, men bedriften er ikke fremmed for tanken om også å distribuere blåskjellene lokalt. Norwegian Mussel Company AS har planer om utvidelse av anlegget innover i Agnesbukta. Dette er i tråd med konsesjonen Fiskeridirektoratet ga i april 2005. I dag benytter selskapet seg av bare 50 av det 500 måls store området.

Bildetekst:
PRØVEKJØRING: Nylig var det prøvekjøring av flåten som skal brukes ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det er jobbet iherdig på farkosten i hele vinter.

”Tone” til besvær

PORSGRUNN: Porsgrunn kommune har gjort klar en faktura på 90.000 kroner til eieren av den gamle fiskeskøyta ”Tone”. Nå er de lei av den gamle holken, så den skal knuses.
Den slitne ”Tone” har ligget ved kai i Porsgrunn i flere måneder, uten at noen har tatt ansvaret for den. I følge TA har Porsgrunn brannvesen måtte rykke ut flere ganger for å forhindre den i å synke. Byens ordfører har også engasjert seg. Han fryktet konsekvensene dersom båten hadde gått ned vei kaia.
Nylig ble den slept til kaia ved Eramet og heist på land. Kommunen har bestemt seg for å knuse båten for å bli kvitt holken en gang for alle. Etter grundige undersøkelser mener kommunen nå å vite hvem som eier fiskeskøyta. Han vil få presentert en regning på 90.000 kroner.

Bildetekst:
KNUSES: Fiskeskøyta ”Tone” har skapt mye besvær i Porsgrunn de siste månedene. Nå er kommunen lei og vil knuse vraket. (Foto: Bård Sperrud, TA).

Båtglede hele året?
SON: Vinteren kan være ugjestmild i seg selv, og kanskje ekstra ugjestmild for folk som vil ta seg en båttur mellom råkene. Det kan være fint og deilig på åpent vinterhav, men problemene melder seg når båtfolket på Sør- og Østlandet skal finne seg en vinterhavn for natten. Lite er tilrettelagt for overnatting i havn, så båtglede hele året blir et meget innsnevret begrep. Båtene blir større og bedre og innbyr til helårsseilas, men havneanleggene følger ikke opp. I Oslofjorden må du til Vollen for å finne god gjestehavn med vinterfasiliteter. Kanskje flere snart kommer etter, for det skal være båtglede hele året for den som ønsker det.

Bildet:
UGJESTMILD: Du kommer til en stengt gjestehavn i Son midtvinters. Ikke lett for den som søker båtglede hele året. (Foto: Tore Halvorsen).

Utgave: 

Stikkord: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Twitter icon
e-mail icon