Kysten rundt

Kysten rundt

Sjømerking i Kornsjø

KORNSJØ: GjensidigeStiftelsen har gitt 50.000 kroner til sjømerking av Nordre Kornsjø.

Per Lervik har jobbet med sjømerking i Nordre Kornsjø i 21 år. Han er glad for pengestøtten til prosjektet:
- Merking av skjær og grunner er veldig viktig for trygg ferdsel på innsjøen. Pengene vi har fått vil dekke leie av to personer i båt i 10 år, sier Lervik til Halden Arbeiderblad.
GjensidigeStiftelsen fikk inn 766 søknader på landsbasis i fjor. Nå er det delt ut 100 millioner som er hentet fra overskuddet i Gjensidige Forsikring. Pengene går til forebyggende tiltak, spesielt med fokus på trygghet og helse.
- Sjømerking av Kornsjø har absolutt med trygghet å gjøre, sier Per Lervik.

Bildet:
SJØMERKER: Nå skal det bli enda tryggere å ferdes på Nordre Kornsjø. GjensidigeStiftelsen har bevilget 50.000 kroner til sjømerking. (Foto: Anders Johansson, Halden Arbeiderblad).

Blåskjell fra Lillevik til Nederland
Tekst: Cathrine Hill-Jensen
Foto: Tor Kristensen

STAVERN: Den kraftige stormen som herjet i Larvikdistriktet for et år siden sørget for “kluss i knutene” ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det medførte at det i 2008 ikke ble solgt skjell fra anlegget. Norwegian Mussel Company AS regner med å være i gang med høsting i april/mai i år. Det er i perioden april/mai til august/september at matinnholdet i skjellene på Lillevik er av en slik art at man kan få en god pris for dem.

Blåskjellene skal eksporteres til Nederland. Europa er hovedmarkedet, men bedriften er ikke fremmed for tanken om også å distribuere blåskjellene lokalt. Norwegian Mussel Company AS har planer om utvidelse av anlegget innover i Agnesbukta. Dette er i tråd med konsesjonen Fiskeridirektoratet ga i april 2005. I dag benytter selskapet seg av bare 50 av det 500 måls store området.

Bildetekst:
PRØVEKJØRING: Nylig var det prøvekjøring av flåten som skal brukes ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det er jobbet iherdig på farkosten i hele vinter.

”Tone” til besvær

PORSGRUNN: Porsgrunn kommune har gjort klar en faktura på 90.000 kroner til eieren av den gamle fiskeskøyta ”Tone”. Nå er de lei av den gamle holken, så den skal knuses.
Den slitne ”Tone” har ligget ved kai i Porsgrunn i flere måneder, uten at noen har tatt ansvaret for den. I følge TA har Porsgrunn brannvesen måtte rykke ut flere ganger for å forhindre den i å synke. Byens ordfører har også engasjert seg. Han fryktet konsekvensene dersom båten hadde gått ned vei kaia.
Nylig ble den slept til kaia ved Eramet og heist på land. Kommunen har bestemt seg for å knuse båten for å bli kvitt holken en gang for alle. Etter grundige undersøkelser mener kommunen nå å vite hvem som eier fiskeskøyta. Han vil få presentert en regning på 90.000 kroner.

Bildetekst:
KNUSES: Fiskeskøyta ”Tone” har skapt mye besvær i Porsgrunn de siste månedene. Nå er kommunen lei og vil knuse vraket. (Foto: Bård Sperrud, TA).

Båtglede hele året?
SON: Vinteren kan være ugjestmild i seg selv, og kanskje ekstra ugjestmild for folk som vil ta seg en båttur mellom råkene. Det kan være fint og deilig på åpent vinterhav, men problemene melder seg når båtfolket på Sør- og Østlandet skal finne seg en vinterhavn for natten. Lite er tilrettelagt for overnatting i havn, så båtglede hele året blir et meget innsnevret begrep. Båtene blir større og bedre og innbyr til helårsseilas, men havneanleggene følger ikke opp. I Oslofjorden må du til Vollen for å finne god gjestehavn med vinterfasiliteter. Kanskje flere snart kommer etter, for det skal være båtglede hele året for den som ønsker det.

Bildet:
UGJESTMILD: Du kommer til en stengt gjestehavn i Son midtvinters. Ikke lett for den som søker båtglede hele året. (Foto: Tore Halvorsen).

Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon