Kysten rundt

Kysten rundt

Sjømerking i Kornsjø

KORNSJØ: GjensidigeStiftelsen har gitt 50.000 kroner til sjømerking av Nordre Kornsjø.

Per Lervik har jobbet med sjømerking i Nordre Kornsjø i 21 år. Han er glad for pengestøtten til prosjektet:
- Merking av skjær og grunner er veldig viktig for trygg ferdsel på innsjøen. Pengene vi har fått vil dekke leie av to personer i båt i 10 år, sier Lervik til Halden Arbeiderblad.
GjensidigeStiftelsen fikk inn 766 søknader på landsbasis i fjor. Nå er det delt ut 100 millioner som er hentet fra overskuddet i Gjensidige Forsikring. Pengene går til forebyggende tiltak, spesielt med fokus på trygghet og helse.
- Sjømerking av Kornsjø har absolutt med trygghet å gjøre, sier Per Lervik.

Bildet:
SJØMERKER: Nå skal det bli enda tryggere å ferdes på Nordre Kornsjø. GjensidigeStiftelsen har bevilget 50.000 kroner til sjømerking. (Foto: Anders Johansson, Halden Arbeiderblad).

Blåskjell fra Lillevik til Nederland
Tekst: Cathrine Hill-Jensen
Foto: Tor Kristensen

STAVERN: Den kraftige stormen som herjet i Larvikdistriktet for et år siden sørget for “kluss i knutene” ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det medførte at det i 2008 ikke ble solgt skjell fra anlegget. Norwegian Mussel Company AS regner med å være i gang med høsting i april/mai i år. Det er i perioden april/mai til august/september at matinnholdet i skjellene på Lillevik er av en slik art at man kan få en god pris for dem.

Blåskjellene skal eksporteres til Nederland. Europa er hovedmarkedet, men bedriften er ikke fremmed for tanken om også å distribuere blåskjellene lokalt. Norwegian Mussel Company AS har planer om utvidelse av anlegget innover i Agnesbukta. Dette er i tråd med konsesjonen Fiskeridirektoratet ga i april 2005. I dag benytter selskapet seg av bare 50 av det 500 måls store området.

Bildetekst:
PRØVEKJØRING: Nylig var det prøvekjøring av flåten som skal brukes ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det er jobbet iherdig på farkosten i hele vinter.

”Tone” til besvær

PORSGRUNN: Porsgrunn kommune har gjort klar en faktura på 90.000 kroner til eieren av den gamle fiskeskøyta ”Tone”. Nå er de lei av den gamle holken, så den skal knuses.
Den slitne ”Tone” har ligget ved kai i Porsgrunn i flere måneder, uten at noen har tatt ansvaret for den. I følge TA har Porsgrunn brannvesen måtte rykke ut flere ganger for å forhindre den i å synke. Byens ordfører har også engasjert seg. Han fryktet konsekvensene dersom båten hadde gått ned vei kaia.
Nylig ble den slept til kaia ved Eramet og heist på land. Kommunen har bestemt seg for å knuse båten for å bli kvitt holken en gang for alle. Etter grundige undersøkelser mener kommunen nå å vite hvem som eier fiskeskøyta. Han vil få presentert en regning på 90.000 kroner.

Bildetekst:
KNUSES: Fiskeskøyta ”Tone” har skapt mye besvær i Porsgrunn de siste månedene. Nå er kommunen lei og vil knuse vraket. (Foto: Bård Sperrud, TA).

Båtglede hele året?
SON: Vinteren kan være ugjestmild i seg selv, og kanskje ekstra ugjestmild for folk som vil ta seg en båttur mellom råkene. Det kan være fint og deilig på åpent vinterhav, men problemene melder seg når båtfolket på Sør- og Østlandet skal finne seg en vinterhavn for natten. Lite er tilrettelagt for overnatting i havn, så båtglede hele året blir et meget innsnevret begrep. Båtene blir større og bedre og innbyr til helårsseilas, men havneanleggene følger ikke opp. I Oslofjorden må du til Vollen for å finne god gjestehavn med vinterfasiliteter. Kanskje flere snart kommer etter, for det skal være båtglede hele året for den som ønsker det.

Bildet:
UGJESTMILD: Du kommer til en stengt gjestehavn i Son midtvinters. Ikke lett for den som søker båtglede hele året. (Foto: Tore Halvorsen).

Utgave: 

Stikkord: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Twitter icon
e-mail icon