Kysten rundt

Kysten rundt

Sjømerking i Kornsjø

KORNSJØ: GjensidigeStiftelsen har gitt 50.000 kroner til sjømerking av Nordre Kornsjø.

Per Lervik har jobbet med sjømerking i Nordre Kornsjø i 21 år. Han er glad for pengestøtten til prosjektet:
- Merking av skjær og grunner er veldig viktig for trygg ferdsel på innsjøen. Pengene vi har fått vil dekke leie av to personer i båt i 10 år, sier Lervik til Halden Arbeiderblad.
GjensidigeStiftelsen fikk inn 766 søknader på landsbasis i fjor. Nå er det delt ut 100 millioner som er hentet fra overskuddet i Gjensidige Forsikring. Pengene går til forebyggende tiltak, spesielt med fokus på trygghet og helse.
- Sjømerking av Kornsjø har absolutt med trygghet å gjøre, sier Per Lervik.

Bildet:
SJØMERKER: Nå skal det bli enda tryggere å ferdes på Nordre Kornsjø. GjensidigeStiftelsen har bevilget 50.000 kroner til sjømerking. (Foto: Anders Johansson, Halden Arbeiderblad).

Blåskjell fra Lillevik til Nederland
Tekst: Cathrine Hill-Jensen
Foto: Tor Kristensen

STAVERN: Den kraftige stormen som herjet i Larvikdistriktet for et år siden sørget for “kluss i knutene” ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det medførte at det i 2008 ikke ble solgt skjell fra anlegget. Norwegian Mussel Company AS regner med å være i gang med høsting i april/mai i år. Det er i perioden april/mai til august/september at matinnholdet i skjellene på Lillevik er av en slik art at man kan få en god pris for dem.

Blåskjellene skal eksporteres til Nederland. Europa er hovedmarkedet, men bedriften er ikke fremmed for tanken om også å distribuere blåskjellene lokalt. Norwegian Mussel Company AS har planer om utvidelse av anlegget innover i Agnesbukta. Dette er i tråd med konsesjonen Fiskeridirektoratet ga i april 2005. I dag benytter selskapet seg av bare 50 av det 500 måls store området.

Bildetekst:
PRØVEKJØRING: Nylig var det prøvekjøring av flåten som skal brukes ved blåskjellanlegget på Lillevik. Det er jobbet iherdig på farkosten i hele vinter.

”Tone” til besvær

PORSGRUNN: Porsgrunn kommune har gjort klar en faktura på 90.000 kroner til eieren av den gamle fiskeskøyta ”Tone”. Nå er de lei av den gamle holken, så den skal knuses.
Den slitne ”Tone” har ligget ved kai i Porsgrunn i flere måneder, uten at noen har tatt ansvaret for den. I følge TA har Porsgrunn brannvesen måtte rykke ut flere ganger for å forhindre den i å synke. Byens ordfører har også engasjert seg. Han fryktet konsekvensene dersom båten hadde gått ned vei kaia.
Nylig ble den slept til kaia ved Eramet og heist på land. Kommunen har bestemt seg for å knuse båten for å bli kvitt holken en gang for alle. Etter grundige undersøkelser mener kommunen nå å vite hvem som eier fiskeskøyta. Han vil få presentert en regning på 90.000 kroner.

Bildetekst:
KNUSES: Fiskeskøyta ”Tone” har skapt mye besvær i Porsgrunn de siste månedene. Nå er kommunen lei og vil knuse vraket. (Foto: Bård Sperrud, TA).

Båtglede hele året?
SON: Vinteren kan være ugjestmild i seg selv, og kanskje ekstra ugjestmild for folk som vil ta seg en båttur mellom råkene. Det kan være fint og deilig på åpent vinterhav, men problemene melder seg når båtfolket på Sør- og Østlandet skal finne seg en vinterhavn for natten. Lite er tilrettelagt for overnatting i havn, så båtglede hele året blir et meget innsnevret begrep. Båtene blir større og bedre og innbyr til helårsseilas, men havneanleggene følger ikke opp. I Oslofjorden må du til Vollen for å finne god gjestehavn med vinterfasiliteter. Kanskje flere snart kommer etter, for det skal være båtglede hele året for den som ønsker det.

Bildet:
UGJESTMILD: Du kommer til en stengt gjestehavn i Son midtvinters. Ikke lett for den som søker båtglede hele året. (Foto: Tore Halvorsen).

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon