Krympeplast:Pakket og klart

Krympeplast:Pakket og klart

Krympeplast:Pakket og klart

Her ligger en 52 fots Fairline pakket og klar for vinteren. Eieren valgte utendørs lagring. Han satte bort jobben. Det tok seks timer å få den pakket i krympeplast. Lønner det seg?

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Jo større båten er, jo større er jobben med stativ og tunge presenninger. Alternativt kunne eieren velge en tørr innendørslagring. I år valgte han en hel annen løsning, nemlig å overlate innpakkingsjobben til NK Teknikk, et lite firma på Nøtterøy som har spesialisert seg å reise rundt i havnene mellom Oslo og Larvik med utstyr for krympeplasting.

METER PÅ METER

266 m² krympeplast, 20.5 meters lengde i 13 meters bredde. 20 ventiler og en dør med glidelås. Jobben tok syv timer og eieren ble fakturert med 12.000 kroner. Kanskje mye penger for å pakke bort en båt for vinteren, men alternativet hadde vært å ta jobben selv med tunge presenninger og stativ, med den slitasje på gelcoat.

- En annen løsning, og den aller beste for båten, er å lagre den tørt innendørs, men da snakker vi om helt andre opplagskostander. Alt er avhengig av sted, men jeg tror vi kan gå god for at det ligger besparelser på mellom 30-40 % med krympeplast, i forhold til innendørs lagring, sier Runar Pettersen i NK teknikk. Han drivers selskapet sammen med Truls Martin Bakke.

KRYMPER 50 %

Den elastiske plasten som båten pakkes med, kan krympe helt opp til 50 % når den tilføres varme. Bruk av varmepistoler krever en egen teknikk, og det er fascinerende å se hvordan plasten sakte, men sikkert strammer seg rundt båten. Kanskje strammer deg seg så mye, og tetter så godt, at det lett oppstår kondens og jordslag?

Pettersen tilbakeviser dette. Riktig krympeplast krever ekstremt god ventilasjon, det monteres spesielle ventiler til dette formålet, og godt med lufting på toppen blir som ”skorstein” for damp. Krympeplasten blir heller ikke ”salrygget”. Regn, snø og is slir rett av.

En båt som er så solid innpakket er også rask å varme opp. Med adkomst gjennom den lille glidelåsdøren, ligger det til rette for vedlikehold og reparasjoner hele vinteren igjennom.

Det er ikke noe i veien for å gjøre jobben selv, krympeplast er å få kjøpt i båtutstyrsforretninger, men da helst i fire meters bredde. Det kan holde fint, om båten ikke er blant de største, men i tillegg til innkjøp av krympeplast (ca 3000 kroner), trengs godkjente luftblåsere. Og kanskje det viktigste, du skal vite hva du gjør.


Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon