Krympeplast:Pakket og klart

Krympeplast:Pakket og klart

Krympeplast:Pakket og klart

Her ligger en 52 fots Fairline pakket og klar for vinteren. Eieren valgte utendørs lagring. Han satte bort jobben. Det tok seks timer å få den pakket i krympeplast. Lønner det seg?

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Jo større båten er, jo større er jobben med stativ og tunge presenninger. Alternativt kunne eieren velge en tørr innendørslagring. I år valgte han en hel annen løsning, nemlig å overlate innpakkingsjobben til NK Teknikk, et lite firma på Nøtterøy som har spesialisert seg å reise rundt i havnene mellom Oslo og Larvik med utstyr for krympeplasting.

METER PÅ METER

266 m² krympeplast, 20.5 meters lengde i 13 meters bredde. 20 ventiler og en dør med glidelås. Jobben tok syv timer og eieren ble fakturert med 12.000 kroner. Kanskje mye penger for å pakke bort en båt for vinteren, men alternativet hadde vært å ta jobben selv med tunge presenninger og stativ, med den slitasje på gelcoat.

- En annen løsning, og den aller beste for båten, er å lagre den tørt innendørs, men da snakker vi om helt andre opplagskostander. Alt er avhengig av sted, men jeg tror vi kan gå god for at det ligger besparelser på mellom 30-40 % med krympeplast, i forhold til innendørs lagring, sier Runar Pettersen i NK teknikk. Han drivers selskapet sammen med Truls Martin Bakke.

KRYMPER 50 %

Den elastiske plasten som båten pakkes med, kan krympe helt opp til 50 % når den tilføres varme. Bruk av varmepistoler krever en egen teknikk, og det er fascinerende å se hvordan plasten sakte, men sikkert strammer seg rundt båten. Kanskje strammer deg seg så mye, og tetter så godt, at det lett oppstår kondens og jordslag?

Pettersen tilbakeviser dette. Riktig krympeplast krever ekstremt god ventilasjon, det monteres spesielle ventiler til dette formålet, og godt med lufting på toppen blir som ”skorstein” for damp. Krympeplasten blir heller ikke ”salrygget”. Regn, snø og is slir rett av.

En båt som er så solid innpakket er også rask å varme opp. Med adkomst gjennom den lille glidelåsdøren, ligger det til rette for vedlikehold og reparasjoner hele vinteren igjennom.

Det er ikke noe i veien for å gjøre jobben selv, krympeplast er å få kjøpt i båtutstyrsforretninger, men da helst i fire meters bredde. Det kan holde fint, om båten ikke er blant de største, men i tillegg til innkjøp av krympeplast (ca 3000 kroner), trengs godkjente luftblåsere. Og kanskje det viktigste, du skal vite hva du gjør.


Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon