Kong Hussein av Jordan

Kong Hussein av Jordan



I KONGELIG RACE



AV DAG PIKE

Han liker fart og spenning. Kong Hussein av Jordan elsker å kjøre fort i båt,i bil og på motorsykkel. Det kongelige helikopter kjører han selv. Det første båtrace i Jordan ble avviklet i fjor. Et internt oppgjør innen kongefamilien, som ga mersmak. Båtmagasinets Dag Pike var med.



Kongefamilien i Jordan har båtdilla og elsker alle former for vannsport. Båtparken deres består ikke av kongelige superyachts, som man kanskje ville trodd. De foretrekker praktiske arbeidsbåter og raske racerbåter som Kong Hussein, dronning Noor og deres ti barn morer seg med i fritiden.

Ved siden av sine aktiviteter på vannet, flyr kongen helikopter, kjører bilrace og har en enorm BMW motorsykkel i sin kongelige garasje.

Jordans første båtrace

Jeg var invitert for å være med på Jordans første båtrace, et race som for første gang gikk innom tre land, og det var også første gang kongefamilien skulle være med på et slikt evenement.

Akababukten er Jordans eneste kontakt med sjøen. Denne armen av Rødehavet har i alle år vært treffpunkt for skip og ørkenens karavaner. Jordan og Saudi Arabia møtes her. Israel har også en egen marinepatruljert sone som gjør dette til et anspent senter.

Racet skulle gå fra Akaba, langs den israelske sonen, rundt en bøye til Faroah-øya, over bukten og inn i saudiarabiske farvann med mål i Akaba .To runder og i alt drøyt 70 nautiske mil. Det skulle bli en tøff tur på grunn av sterk vind og urolig sjø. Selv kongens 39-fots Aronow-katamaraner skulle få røffe

forhold underveis.

Kongen har tre Aronow-katter,to av dem med doble 575 hk Mercruisers og den tredje med noe mindre Hawk krefter. Disse båtene er bygget mer for turbruk enn racing med en toppfart rundt 70 mph, rene sinker sammenlignet med moderne offshorebåter.

Det stilte lag fra Dubai og Kuwait. Disse folkene er ikke rutinerte kjørere, noe de tar igjen med pågangsmot og tæl. Tre dagers kjøring gjennom ørkenen ville holde for de fleste, men båter og mannskap møtte opp i god tid med innsatsviljen på topp. Det var også med noen lokale båter.

Planen var at Kong Hussein skulle kjøre båten" Raiyah", noe sikkerhetsfolkene ikke var glad for. Derfor overtok prins Abdullah for ham. Jeg var ved spakene. Prins Feisal kjørte den andre båten "Iman."

På nære nippet

Det tredje merket var satt opp for at vi skulle holde oss unna isralesk side. Under normale forhold hadde det vært lett å se, men med solen midt i øynene tok tetbåten feil av en israelsk kanonbåt og merket, en tabbe som kunne resultert i en politisk kjempesmell.Heldigvis skjedde ingen ting.

Det utviklet seg til en duell mellom de to prinsene, som begge hadde rundt riktig og var i teten.300 meter skilte de to i mål med" Iman" og prins Feisal først. Kongefamilien ombord for å gratulere, og det var opplag at Kong Hussein var ivrig etter selv å kjøre. Med dronningen og alle barna ombord kjørte han opp og ned på bukten før de dro tilbake mot sitt sommerpalass.

Vi ble invitert til lunsj på slottet , men først en tur opp i fjellene med helikopeter til Wadi Rum. Kongens helikopter er ingen folkevogn. Utvendig ligner det en ren militær maskin med ørkenkamuflasje. Innvendig har det luksus som en Rolls Royce. Vi klatret opp langs fjellsidene med Kong Hussein ved spakene. 6000 fot opp, og man føler man står ved verdens ende. Bare ville fjell og ørken. Vi måtte ut og kikke før det bar ned igjen. På 20 minutter ble vi forflyttet fra det gamle Jordan fra historien til det nye.

Kongens båtpark

Kong Hussein har over 30 båter i sin flåte. Flaggskipet er er 54 fots Bertram sportsfiskebåt. Åtte Bertram 3l brukes også til fiske. Resten av båtparken består av småbåter for vannski m.m. Det finnes også en rekke Boston Whalers til transport- og turbruk. Samt en samling vannleketøy for barna og noen seilbrett.

Slottet og den kongelige marina er et unikt vannsportssenter, og man arbeider nå for å kunne tilby området også til menigmann og hans båt. Et klubbhus er under oppførelse og en havn for l50 båter. Med i planene er også et nytt hotell og en ansiktsløfting av den kongelige havnen, som ble bygget under

siste verdenskrig.

Kanskje blir dette racet en årlig begivenhet .Det stabile og varme klimaet her i Middelhavets sydøstlige hjørne er attraktivt for racing generelt på vintertiden, når sporten i Europa har en pause. Jordan har også begynt å utvikle turisttilbud hvor vannsport er en viktig ingrediens.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon