Knut Frostad: Whitbread-racet

Knut Frostad: Whitbread-racet

Knut Frostad:

Whitbread-racet



Drømmen om en jordomseiling har fengslet mange av oss. En drøm som for opptil flere nok gjerne har vært koblet med fantasier om å ligge på en myk sandstrand og se på en innbydende huladame - eller kanskje sogar omvendt?

I Whitbread-skipper Knut Frostads bok om jordomseilingen med Innovation Kværner møter vi allerede i åpningskapitlet en motsatt virkelighet. Skildringen av ett enkelt døgn - 15. november 1997 - med den 65 fots båten som først raser gjennom natten i Sydishavet med 20 knops fart, for så å kollidere med en vørdslaus hval, hvorpå seks seil sklir overbord, mens rekkestøttene knekker som fyrstikker i mannskapets desperate slit for å redde den dyvåte duken, bringer umiddelbart også leseren med i dette racet - som en 13. mann ombord. Og man fatter umiddelbart hvorfor Whitbread Round The World også omtales som “Seilsportens Mount Everest”.

Selvfølgelig handler en vesentlig del av boken om slit og forsakelser, om gleder og skuffelser i dette racet . Og om de mange uhell. Som når unge Alastair Pratt forsvinner i bølgene på tredje etappe underveis fra Fremantle til Sydney og dermed forsinker båten med minst et kvarter, mens Innovation Kværner havner på femte plass, mindre enn ti minutter bak vinneren i mål. Som de fleste husker, ledet den norske båten etter to etapper. Det ville vært fristende for forfatteren å formulere seg en smule hypotetisk på bakgrunn av en slik episode, Knut Frostad skal ha ros for at han avstår fra slike fristelser. Vel vitende om at konkurrentene hadde sine problemer de også.

Boken, med undertitel “Ansvarlig for det uansvarlige”, byr på langt mer enn skildringer av tilværelsen ombord under en slikt race. Leseren får et godt innblikk i hvordan finansieringen av et prosjekt som dette fant sted, med et budsjett på ca. 70 millioner kroner - en bekreftelse på det gamle svenske ordtaket om “att driva havseglas är det dyraste settet att ha det jäkligt på!” Frostad klargjør videre etter hvilke kriterier mannskapet ble plukket ut fra seks nasjoner, hvordan treningen foregikk og i et dramatisk kapitel får vi også en kort historikk om tidligere race. Interessant er det også å lese om hvilke tanker han selv gjør om egen deltagelse - hvorfor han velger en livsstil som denne. Når han i utgangspunktet ble tiltrukket av sjøen, var det fordi han som barn var så plaget av høysnue at båtferie sto som eneste redning - etterhvert skulle han komme til å vurdere Whitbread som den mest komplette utfordring han kan tenke seg her i livet.

Knut Frostads bok er samtidig et feiende flott fotoalbum, det hele elegant formgitt av Nissen-Lie Consult, med illustrasjoner av Axel Nissen-Lie. Georg Parmann skal ha ros for den redaksjonelle tilretteleggingen.



Knut Frostad: Whitbread Round The World Race - ansvarlig for det uansvarlige

Grøndahl og Dreyers Forlag 1998 - 208 sider.





Anmeldt av Stein Kagge.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon