Kjør trygt med tilhenger

Kjør trygt med tilhenger



Kjør trygt med båthenger

Å frakte båt på tilhenger er praktisk, komfortabelt og effektivt. Men det er ikke bare å leie en tilhenger og legge ut på landeveien. Før du aner det kan du være lovbryter. Her er reglene, tipsene og rådene som hjelper deg og båthengeren på vei.

Tekst: Jan Harry Svendsen



Det er i første rekke to forhold som bestemmer hvor stor tilhenger du kan trekke. Det ene er førerkortet ditt, og det andre er bilens vognkort.

Førerkortet

Før du så mye som vurderer å koble en tilhenger til bilen din bør du derfor finne frem lommeboken og ta en titt på førerkortet. Har du førerkort klasse B, er hovedregelen at bil og tilhenger med last ikke kan overstige 3.500 kilo. Dersom den samlede vekten på vogntoget er høyere, har du ikke lov til å kjøre vogntoget med ditt førerkort. En ytterligere begrensning er bestemmelsen om at tilhengerens totalvekt ikke kan være høyere enn bilens egenvekt. Har du en bil som veier 1.200 kilo, har du med andre ord ikke lov til å trekke en tilhenger som veier mer enn 1.200 kilo med lass. Det gjelder også dersom tilhengeren er tom, og dermed veier mindre enn bilens egenvekt. Tilhengerens totalvekt står i vognkortet til hengeren, mens du finner bilens egenvekt i bilens vognkort.

Enklere blir det dersom du har førerkort klasse BE. Da er det ikke lengre førerkortet som setter begrensninger på hvor mye du kan trekke etter bilen din. Det som da bestemmer er bilens vognkort.

Vognkortet

Derfor bør finne frem vognkortet. Let etter to rubrikker som omhandler tilhengere. Den ene oppgir hvor stor tilhenger bilen kan trekke dersom den ikke har driftsbrems, mens den andre forteller deg hvor tung tilhengeren kan være hvis den er utstyrt med bremser.

Men det er ikke bare bilens vognkort som sier noe om vekt. Det gjør også tilhengerens vognkort. Pass på at du sjekker hvor mye last tilhengeren tåler. Laster du for mye på tilhengeren, eller tar sjansen på å frakte en større båt enn det tilhengeren er konstruert for, kan hengeren ødelegges. Skjer det langs veien, kan resultatet bli en alvorlig ulykke.

Overhold vektene

Det samme gjelder vektene som er oppgitt i bilens vognkort. Hva bilen kan trekke er nemlig tilpasset både motorstørrelse og bremser. Derfor må du ikke ta sjansen på å kjøre med større vekt hengende etter bilen enn hva vognkortet gir tillatelse til. Ikke bare vil det føre til at motor og drivverk slites unødvendig, det kan gjøre bilen din om til en rullende trafikkfelle. Overgår du vektene, og kommer opp i en kritisk situasjon i trafikken, kan du risikere at bremsene ikke fungerer godt nok. Resultatet er lengre stopplengde og dermed større sjanse for at en alvorlig ulykke skal skje.

Kjøretips

Det er ikke lett å kjøre med tilhenger. Plutselig er familiebilen blitt nesten dobbelt så lang, og mye tyngre enn hva du er vant til.



Hvis du ikke er vant til å kjøre med tilhenger, står utfordringene som vogntogsjåfør i kø. Derfor er det lurt å venne seg til hengeren før du kjører til havna og henter båten. Ta deg en kjøretur når trafikken er liten og venn deg til særegenhetene som følger med det å kjøre bil med tilhenger. Husk på at du trenger mye større plass enn hva du gjør til vanlig, og at bilen akselererer tregere. Dermed er det bare å glemme å benytte de samme lukene som du er vant til.

Bremser dårligere

Verre er det imidlertid at biler med tilhengere ofte bremser dårligere. De fleste tilhengere er utstyrt med påløpsbremser. Ofte er de dårlig justert. Det kan gi seg utslag i at du får lengre bremselengder, men også at bremsene kan hugge og låse seg. Resultatet kan være at du får sleng på hengeren.

Men det er ikke bare tilhengerens bremser som kan by på problemer. Med flerfoldige hundre kilo som dytter på, har også de ellers gode bremsene på familiebilen en tøff oppgave. Enkelte biler kobler dessuten ut ABS-bremsene (blokkeringsfrie bremser) når du kobler på en tilhenger.

Å trekke en tilhenger sliter på bilen. Derfor er det viktig at du forsøker å gjøre slitasjen så liten som mulig. Unngå kraftige akselerasjoner og brå oppbremsinger.

Pass på humper

Kjører du på dårlig vei, gjelder det dessuten å ta det med ro. Krappe dumper som forseres i høy fart kan føre til at du skader båten, eller enda verre at hele hengeren faller av. Fartshumper bør dessuten forseres med aktsomhet.

Med tilhenger er du en av trafikkens sinker. Det må du ta konsekvensen av. Bruk speilene og slipp frem trafikk som ligger bak deg, men ikke stopp i motbakker. Stopp der det er flatt eller svak nedoverbakke, så skåner du klutsjen når du igjen skal starte opp.

Bruk plassen du har til rådighet

Når du har montert tilhengeren på bilen, har den ellers så manøvreringsdyktige familiebilen forandret seg til et lite vogntog. Derfor går det ikke å snitte fortauskanten som du er vant til, eller å kjøre i samme spor på landeveien. Du trenger mer plass. Bruk veibanen, men unngå å kutte svinger. Bruk speilene aktivt og følg med på hvilken vei tilhengeren tar. Litt uaktsomhet er alt som skal til før tilhengeren begynner å plukke med seg fotgjengere, skilt og annet som måtte befinne seg i dens vei.

Med en henger på slep bør du også tenke litt igjennom hvor du stopper. Unngå små og trange parkeringsplasser, og andre steder hvor det kan være vanskelig å komme rundt. Er du usikker på om det er plass til deg på bensinstasjonen, bør du kjøre til neste dersom du har nok drivstoff på tanken.

Å rygge med tilhenger er heller ingen lett oppgave. Sørg for å ha en hjelpemann parat som kan hjelpe deg med å oppdage farer bak tilhengeren. Med båt på hengeren er det ikke mye du ser når du skal rygge. Har du liten erfaring, er det dessuten vanskelig å beregne hvor slepet slutter.

Båthengerens særegenheter

Å kjøre med båthenger skiller seg ikke nevneverdig fra det å kjøre med en vanlig tilhenger. Forskjellene kommer først når du skal ha båten opp på hengeren og tilbake i vannet.

For å få båten av og på tilhengeren er du avhengig av å finne en slipp. Før du rygger tilhengeren ned i vannet, er det fornuftig å inspisere slippen. Mange er i dårlig forfatning, og det kan i verste fall ødelegge både tilhenger og båt. Det lille hullet som så uskyldig ut, kan dessuten føre til at du ikke greie å dra tilhengeren opp igjen når du har lastet båten på.

Ikke over navet

Før du rygger tilhengeren i vannet, er det viktig å gjøre noen forberedelser. Sørg for at du tar vekk platen hvor lys og skilt er montert. Gjør du ikke det står du i fare for å kortslutte det elektriske anlegget, samtidig som det blir umulig å få båten opp på eller av tilhengeren.

Når du rygger hengeren ut i vannet, er det dessuten viktig at vannstanden ikke kommer høyere enn til navet på hjulene. Skjer det kan du skade hjullagrene og bremsene.

Vær forsiktig med vinsjen

Ikke forsøk å kjør båten opp på hengeren. I verste fall greier du det, noe som kan føre til at motoren slår nedi bunnen. Få heller noen til å hjelpe deg med å feste tilhengerens vinsj til kroken i baugen, og sveiv båten til den står støtt mot hengeren. Deretter må du heve motoren opp i transportstilling slik at undervannshuset ikke slår nedi bunnen når du vinsjer båten på hengeren.

Vær forsiktig når du vinsjer båten på hengeren. Sørg for at sperren er på slik at båten ikke rutsjer tilbake i sjøen om du skulle slippe sveiva på vinsjen. Har du glemt sperren og båten rutsjer av hengeren, er det beste du kan gjøre å ta to steg tilbake og vente til vinsjen stopper. Ikke forsøk å stoppe vinsjen selv, i verste fall kan du bli alvorlig skadet.

Fest båten med spennbånd



Når du vinsjer båten på hengeren, bør du dessuten påse at kjølen treffer rullene på tilhengeren og at alle støttene legger seg pent mot skroget. Gjør de ikke det, må du justere dem. Pass også på at støtten i baugen er riktig justert.

Med båten på hengeren er det dessuten viktig at du fester den godt. Å binde den med tau er ikke noen god løsning. Skaff deg spennbånd, slike som du strammer med skralle, og fest båten både foran og bak. Når båten er festet, bør du ta en tur rundt hengeren for å forvisse deg om at ingen løse tamper og bånd subber i asfalten eller står i fare for å vikle seg inn i hjulene. Sjekk også at presenninger, kalesjer og konsolltrekk er godt festet og at eventuelle løse gjenstander i båten er forsvarlig stemplet.

Sjekkliste

Før du legger ut på tur med tilhengeren, kan det være lurt å sjekke at alt er i orden. Her er en kort sjekkliste.



* Pass på at hansken (delen av tilhengeren som du monterer på bilens tilhengerfeste) går i lås.

* Fest sikkerhetswiren til tilhengerens bremser i bilens tilhengerfeste.

* Sjekk at du har koblet til ledningen som gir lys i tilhengerens lykter. Pass dessuten på at den er lang nok, slik at den ikke rykkes ut når du svinger.

* Ta en runde og sjekk at lysene på tilhengeren fungerer.

* Ikke forsøk å koble på en tilhenger med lass, eller en stor båthenger, i en bakke. Husk at en båthenger med båt kan veie over ett tonn. Det greier du ikke å holde igjen.

* Sjekk lufttrykket i tilhengerens og bilens dekk. Enkelte biler må ha høyere trykk i dekkene når de brukes til å trekke tilhenger med.

* Pass på at ingen ledninger, stropper eller tau subber i bakken.

* Husk å løsne tilhengerens håndbrems.

* Pass på at vekten på tilhengerfestet er rett. Det skal være om lag 75 kilo. Eksakt vekt finner du i bilens instruksjonsbok.

* Husk på å heve tilhengerens støttehjul. Sjekk at det er sikret slik at det ikke subber nedi når du kjører.

* Pass på at du bruker motorens transportstøtte, ellers kan du ødelegge power-trimmen.

Utgave: 

Stikkord: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.
Twitter icon
e-mail icon