Kjøp av brukt båthenger

Kjøp av brukt båthenger



Kjøpe brukt båthenger?

Dette bør du kontrollere

Sesongen er i gang og brukt og nytt båtutstyr står på ønskelisten. Om du vurderer å anskaffe en brukt båthenger, kan det være grunn til å foreta en skikkelig kontroll. Vår engelske medarbeider Peter Caplen har laget denne sjekklisten.

Tekst: Peter Caplen

Båtutstyr er dyrt og budsjettet ofte trangt. En brukt båthenger vil derfor i mange tilfeller være like aktuelt som å kjøpe en ny. Men selv en brukt henger må passe båten den skal frakte, den må være dimensjonert for båtens størrelse og være av høvelig kvalitet. Ha alltid i minne at en båthenger er et transportmiddel, som skal frakte en kostbar gjenstand. Dersom den ikke er tilpasset formålet, vil et uhell ikke bare føre til skader på båten, men også kunne skape farlige situasjoner i trafikken.

Tilsynelatende fortoner en båthenger seg som en ganske enkel innretning, ikke annet enn en ramme på en eller flere aksler, ett sett bremser og støtteinnretninger for båten. Forskjellen på en god og dårlig henger er ikke så enkel som den kan fortone seg. Stivheten i rammen, plasseringen av akselen(e) og vinsjen i relasjon til vektfordelingen av båten på støttehjulene, er avgjørende for at hengeren skal være et trygt transportmiddel.

Vektfordelingen

Det første punktet man må ha i minne når man vurderer en henger er hvordan båten vil ligge an mot støtteanordningene og hvordan vekten vil være fordelt når båten er på plass. Disse faktorene påvirker nemlig hvordan belastningen fordeler seg mellom påløpskoblingen og hengerfestet på bilen (kuletrykk). Anbefalt kuletrykk er 50-75 kg. Dersom vekten på hengerfestet er for tung, vil det påvirke veigrepet og stabiliteten til kjøretøyet. Tilsvarende vil bakhjulene få redusert grep om vekten på hengerfestet er for lav. Begge tilfeller vil kunne føre til at man mister kontrollen over ekvipasjen.

Moderne båthengere for motorbåter har vanligvis utstyr med ruller, eller små gummihjul, som gir støtte til skroget som gjør det enkelt å trekke opp eller sjøsette båten, samtidig som de fordeler belastningen over hele hengeren. Vanligvis er det lettere å tilpasse hengeren for en V-formet bunn enn flatbunnete båter. I alle tilfeller kan hengeren med enkle midler tilpasses båter med andre bunnformer.

Punkt nummer to av stor betydning for sikkerheten, er båtens vekt. Skal båten fraktes med all nødvendig utrustning ombord, vil vekten være vesentlig høyere enn båtens oppgitte egenvekt. Selv om det ikke alltid er praktisk mulig, bør båten ideelt sett veies i den tilstand den antas å være i under transport før man kjøper hengeren. Eventuelt kan man gjøre det i etterkant ved en av Veivesenets kontrollstasjoner. Sørg alltid for at det er en viss margin mellom tillatt belastning på hengeren og båtens vekt.

Når man vet hvor kraftig henger man trenger, er det tide å undersøke den tekniske tilstanden på potensielle hengere.



PAPIRER: Med en typegodkjent henger skal det alltid følge vognkort, hvor kapasitet, dekkdimensjon m.v. vil fremgå. Det er viktig at felger og dekk har tilstrekkelige dimensjoner i forhold til hengerens kapasitet. I tillegg er det av stor betydning at felgene ikke viser tegn til rust eller korrosjon. Dette hjulet ser relativt intakt ut, men to hjulbolter har brukket, noe som indikerer hard bruk og mangel på vedlikehold. Boltene må erstattes med nye før hengeren kan tas i bruk. Tilsvarende er navkoppene borte, noe som indikerer at lagrene kan være full av skitt og har vært utsatt for saltvann. Følgelig bør lagrene skiftes og nye navkopper på plass.



HJULLAGRENE: Undersøk tilstanden på hjullagrene før du kjører hengeren hjem. Jekk opp hengeren slik at hjulene kommer klar av bakken og kan tørnes rundt. Ta tak øverst og nederst, og tilsvarende foran og bak, for å kontrollere at det er minimalt med slark og tilstrekkelig klaring for å unngå varmgang. Sett hjulet i bevegelse og lytt etter ulyder. Ideelt sett bør hjulene sirkulere uten mislyd. Eventuelle "raklelyder" indikerer at hjullagrene ikke lenger er intakte.



EN SHIP SHAPE henger skal ha radialdekk med korrekt dimensjon og alle navkoppene og hjulboltene må være intakte.



DEKKENE skal være i god stand. Dette sprukne eksemplaret er modent for utskifting. Vær også oppmerksom på avstanden mellom hjulskjermen og hjulet, som i dette tilfellet er liten.



BREMSETYPE gir en god pekepinn på hengerens alder. Denne typen påløpskoblinger med manuell ryggesperre er fortsatt tillatt på eldre hengere (i praksis hengere fra tidlig 1970-tall). Påløpskoblinger av denne typen vil kun fungere sammen med bremser med manuell ryggesperre. Moderne påløpskoblinger av backma-typen er ikke kompatible med bremser av den gamle typen. Dersom en påløpskobling med manuell ryggesperre må skiftes til en ny backma-kobling, må hele bremsesystemet fornyes.



BREMS: Undersøk om bremsesystemet faktisk fungerer. Kontroller at komponentene i systemet beveger seg fritt, fra påløpskoblingen til hjulnavet.



MODIFISER: Legg merke til den smale "nesen" på denne hengeren. En moderne kobling som den vist til høyre er vesentlig bredere, hvilket betyr at hengeren må modifiseres før en ny kobling kan monteres.



GAMLE PÅLØPSKOBLINGER av denne typen har manuell ryggesperre som må låses før hengeren kan rygges. Moderne hengere har automatisk ryggesperre (backmat) som kobler ut bremsbåndene idet man begynner å rygge og hjulene beveger seg bakover.



RAMMEN på denne hengeren er bygget av enkel kanal som har dårlig stivhet som gjør hengeren relativt myk i lengde- og bredderetning når den er lastet. Dette fører til belastninger på sveisesømmene og kan føre til strukturelle svakheter. En henger med denne konstruksjonen er lite aktuelle kjøpsobjekter.



FIREKANTSTÅL har betydelig større stivhet og motvirker vridninger.



AKSLER som er sveiset til rammen gir ingen mulighet til å justere akselavstanden, og dermed balansen, slik at denne blir optimal i forhold til din egen båt.



KLAMPER: Når akslene er festet med klamper til rammen, er justering i forhold til vektfordelingen en enkel affære. Normalt kreves kun en mindre justering for å oppnå best mulig balanse.



FABRIKAT-MERKET viser hvor hengeren er produsert og hvilke belastninger den er godkjent for. Dersom hengeren ikke er merket, vil det kunne bety at den enten er hjemmelaget eller er svært gammel.



RUST OG KORROSJON på hengeren må sjekkes grundig. Fundamentet til denne vinsjen viser tegn på rust og bør demonteres og rustskadene utbedres.



EN KORREKT KONSTRUERT henger har en fast montert vinsj som gjør det mulig å vinsje båten opp til et kilepunkt mot baugen, og som gir baugen støtte når båten er lastet på hengeren.



OBS: Denne vinsjen har åpenbart blitt overbelastet og må skiftes. Å bruke en vinsj i denne tilstanden vil være svært farlig. Vedlikehold og smøring av vinsjen er viktig for å sikre lang levetid.



IDEELT: En moderne vinsj er enkel å operere og løper lett. Den er også dimensjonert i forhold til hengerens kapasitet. Dette er viktig å kontrollere på eventuelle hjemmelagete hengere.



FARLIG: En rusten og vridd wire som denne, vil lett kunne forårsake et uhell. Karabin-kroken bærer preg av overbelastning og er permanent åpen. Den vil lett kunne briste under belastning. Moderne vinsjer har ofte et bånd i kunstfiber i stedet for wire.



ENKLE STØTTEHJUL gir en konsentrert vektfordeling på skroget selv om hovedtyngen faller på rullene under kjølen.



ET RULLEBRETT sprer vekten over et større skrogområde og vekten kan fordeles på en gunstigere måte.



Konklusjon

Å kjøpe en brukt båthenger i dårlig stand kan innebære fatale konsekvenser for båten, og ikke minst medtrafikanter under transport. Det finnes brukte hengere i god stand, men om du ønsker en god annen- eller tredjehåndsverdi, bør du kjøpe en henger med moderne design, merket av produsenten. Dette gir en garanti om at hengeren er bygget for trailing og en eksakt angivelse av vektkapasiteten.



OBS! OBS!

* Har hengeren vært i kontakt med saltvann, bør den spyles ren med ferskvann etter bruk. Vær spesielt nøye med bremsesystemet. Hjul og hjullager må alltid kontrolleres før hver tur. Det er alltid en risiko for at hjulnavet kommer i kontakt med saltvann i forbindelse med sjøsetting/opptak, noe som nesten uten unntak vil forårsake skader på bremsesystemet. Alle hjullagre er i dag vannfaste, men saltvann tærer på alt.



* Tilsvarende er også bremsewire svært utsatt for korrosjon og må kontrolleres grundig.



* Levetiden på dekk som står i solen sommeren igjennom, vil bli svært redusert, selv om dekkmønsteret holder seg.



* Husk å sjekke vognkortet til bilen: Hva har du lov til å trekke av tilhengerredskaper?



* Sjekk også førerkortet. For personer med førerkort i klasse B gjelder følgende: "Vogntog hvor tillatt totalvekt for bil og tilhenger etter vognkortene til sammen ikke er over 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke overstige bilens egenvekt.

Utgave: 

Stikkord: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.
Twitter icon
e-mail icon