Kattemyk

Kattemyk

Prøvekjørt: Yamarin 63 BR

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Man kan mene hva man vil om bowrider som konsept, med sitteplasser både foran og bak vindskjermen. Den mangler det lille dekket til å stuve bagasjen under, eller skjule den bærbare doen. Til gjengjeld er det god plass til mange mennesker som ganske enkelt vil slikke sol og nyte varme sommerdager i og på vannet.
Nettopp derfor er det et poeng at BR-båtene har litt størrelse. Yamarin har i år sjøsatt en bowrider i perfekt størrelse, 63 BR som ikke er 6.30 meter, men 6.25 meter. Ikke bare er den romslig, den er i tillegg planløst så elegant at det går an å bevege seg om bord uten å dulte bort i seter og kanter. Tradisjonelle u-løsninger er her byttet ut med L-løsninger. Sofaen forut er plassert på babord side. Dermed er det åpen passasje fra baugen og helt akter. Stor åpning i vindskjermen og en solid dør i akryl skiller baugbenken med plassene bak vindskjermen. Sofa bare på babord side forut sikrer føreren god sikt.

BR eller DC?
Båten skal konkurrere med tradisjonelle DC-båter som har litt plass under dekk. Stuveplass er i og for seg ikke noe argument. Under aktersofaen kan det plasseres 875 liter bagasje. Her er det rikelig plass til puter, bord og sjøsportutstyr. Til sammenligning kan nevnes at en VW Passat har et lastevolum på omtrent det halve.
Sofaen akter forvandles til solseng ved å senke bordet og skjøte på med et ekstra putesett. Litt synd at akkurat det er ekstrautstyr i en båt som er perfekt for nettopp solglede. Men ellers er den så rikelig utstyr i standardutgave, med masse syrefast, meget solid hydraulisk styring, kalesje i garasje, plass for kjøleboks under akterbenken med strømkontakt, en lekker og solid vindskjerm fra norske Ertec, kabling tilrettelagt for instrumenter og radio.
Kraftig V-bunn
Vi slutter ikke å la oss imponere av skrogutviklingen hos finske Yamarin. Det oppnås stadig forbedringer. 63 BR er utvilsomt noe av det beste i sin klasse. Den har en kraftig v-bunn som virkelig gjør susen i høy fart og dårlig vær. Skroget har en egen evne til skjære seg elegant gjennom vannet og sikre alle om bord god komfort og en imponerende stabilitet selv når ekle bølger skal forseres i krappe krever. Båten beveger seg kattemykt. Selv om vi stadig gjentar at akkurat denne er en solskinnsbåt, så er det basert på de praktiske planløsningene. Skroget tåler uvær og mye juling. Den er moro å kjøre.
Lekende lett
Den finske produsenten har ikke spart på viktige detaljer som en solid hydraulisk styring fra Seastar som gjør manøvreringene lekende lette. Samtidig var det plassert en 150 hester på vår testbåt. Den leveres også med 115 hk, men med fire, fem voksne om bord er det deilig med de ekstra hestekreftene. Flere har påpekt at en 130 hester vært ideell, men den finnes som kjent ikke ennå i Yamahas range. I mellomtiden kan vi leke oss med en villig 150 hester som med god trimming og to mann om bord skyter båten opp i en toppfart på drøye 46 knop.
Førerplassen er enkel og grei, med god stol for både sittende og stående kjøring. For å dempe solrefleksene er konsollen utført i en gråtone. Rett foran føreren er det satt av plass til en 8” kartplotter, og det er ideelt i en båt som denne.
63 BR oppfyller de viktigste kravene til en båt i klassen. Den er praktisk, men fremfor alt innbyr den til fantastisk kjøreglede.

FAKTA: YAMARIN 63 BR
CE-kategori: C
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 6.25
Bredde i meter: 2.30
Dyptgående i meter: XX
Vekt tørr båt i kilo: 900
Drivstoff i liter: XX
Max antall personer: 7
Motoreffekt fra-til i hk: 115-150
Motor i testbåt: Yamaha F 150
Sylindervolum: 2670
Antall sylindre: 4
Effekt i hk (KW): 110,3
Toppfart i testbåt (knop): 46
Pris fra i kroner: 353.021
Pris testbåt i kroner: 390.259

Opplysninger: www.yamaha-motor.no

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon