Kartplottertest: Avansert i all enkelhet

Kartplottertest: Avansert i all enkelhet

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

De siste par årene har Garmin vært ledende på kartplottere med berøringsskjerm. Simrad svarer med å lansere NSS-serien for de minste båtene. Fra før av har Simrad NSE-serien, bestående av en 8- og en 12-tommer, og NSO -serien (10”,15” og 19”)beregnet på henholdsvis storbåter og yachter. Siste bokstav i modellbetegnelsen står for bruksområdene Offshore, Expert og Sport. Med den nye NSS-serien dekkes hele markedssegmentet fra små daycruisere til store havgående fartøyer.
Sport-serien kommer i tre størrelser. 6.4, 8 og 12.1 tommer. Alle har meget presis berøringsskjerm, men kan også betjenes via et fåtall enkle knapper. Simrad har tatt det beste fra sine konkurrenter og kombinert det med egne ideer. Mye av brukergrensesnittet finner vi igjen i nettbrettet iPad. For eksempel kan man bla seg mellom menyene ved å dra fingeren over skjermen. Akkurat på samme måte som man blar seg gjennom bildealbumet på en iPad. Det gjør etter vår mening at displayene blir svært enkle å bruke. I motsetning til kritikerroste Garmin 720 har Simrad valgt å ta med 8 knapper på høyresiden av skjermen. Inkludert den store rotasjonstasten. Kombinasjonen av rotasjonsknappen og berøringsskjermen gjør at man kan velge å bruke den betjeningsmåten man selv synes er lettest. Dagens unge voksne vil utvilsomt velge touch-skjermen, selv om enkelte funksjoner, som zooming i kartet, er enklere å betjene via rotasjonsknappen. Det avhenger også av hva som er enklest å bruke i sjøgang.

Mange funksjoner

Plotterne er svært intuitive og enkle å bruke, samtidig som de byr på mange funksjoner. Alle displayene har samme funksjoner som den større og dyrere NSE-serien, og kan også knyttes i nettverk med disse via SimNet som er en utvidet NMEA2000-protokoll. Det betyr at multifunksjonsskjermene kan knyttes mot StructureScan ekkolodd, bredbandsradar, autopilot og musikkløsningen SonicHub. (dockingstasjon for iPod, iPhone og USB)
I denne minitesten har vi konsentrert oss om den minste plotteren i serien, NSS7 med 6,4 tommers skjerm. Ytelsesmessig er de tre stort sett like, men de to minste modellene har innebygget ekkoloddmodul.
Touchskjermen bruker LED-teknologi, som tradisjonelt gir lavere strømforbruk enn LCD-displayer. Men samtidig er prosessoren så kraftig at plotteren trekker 12 watt fra batteriet. Ikke mye, men nesten dobbelt så mye som Raymarine A70 på samme størrelse.

Smart oppsett
En ny funksjon i denne plotterserien er at man kan lage den bildevisningen man selv ønsker. Skjermen kan deles opp i fire bilder, og man velger selv om man vil ha for eksempel kartvisningen over hele, halve, eller en fjerdedel av skjermen. Ekkolodd, radarbilde, kompass og motordata kan vises på hver sin del av skjermen samtidig, og måten det settes opp på er briljant enkel. Man drar kort og godt de ulike bildene inn på skjermen og slipper dem i ønsket posisjon(se illustrasjon) Ditt favorittoppsett blir så lagret med et enkelt tastetrykk.

Avansert strømstyring
Plotterene har fått Bep marines CZone-system som gjør at du kan styre strømmen om bord direkte fra plotteren. Man kan for eksempel velge å stenge av lysene i lugaren fra oversikten på skjermen. Man har også kontroll over hvilke lys og hvilke strømtrekkende kilder som er på til enhver tid. Fire moduser finnes ferdigprogrammert. Dagseilas, nattseilas, avstengt båt og operativ båt. Valget ”nattseilas” gjør at lanterner går på, samtidig som all annen belysning i båten dimmes. Med Czone-systemet har man også oversikt over nivået i de ulike tankene, og man kan åpne og stenge kraner direkte fra plotteren. Systemet krever selvsagt mange sensorer og vil i første omgang være beregnet som et alternativ på nye båter der man mot et pristillegg får hele det avanserte kontrollverktøyet ferdig installert.

Lettleste symboler

I tillegg til tekst i hovedmenyen har Simrad valgt lettleste ikoner. Ett trykk på pages-knappen gir deg den komplette oversikten. De mest vanlige funksjonene som navigasjon, ekkolodd og radar kommer opp umiddelbart. Funksjoner som brukes sjeldnere kan man bla seg til med å sveipe fingeren over skjermen. Det har vært viktig for Simrad å gjøre betjeningen oversiktlig og enkel. Der har de lykkes.
Prosessoren reagerer lynkjapt på kommandoer og viser ingen tegn til å henge selv om man forer maskinen med nye kommandoer kontinuerlig. Kartforflytningen er helt sømløs selv i store hastigheter. Zooming og panorering i bildet går også raskt og lekende lett. Vi savner imidlertid muligheten for å kunne zoome inn i bildet ved å knipe fingrene sammen, som på en iPad eller iPhone. Det krever en skjerm med multitouch. En funksjon ingen kartplottere har per i dag. Det finnes på det nyeste av bilnavigasjon, og burde også være mulig på kartplottere for båt.
Simrads nye serie vil utvilsomt gjøre det bra blant båteiere som har behov for å knytte flere skjermer sammen i nettverk. Den er proff og gir svært gode muligheter for sammenkobling med andre Navico-produkter. Som frittstående kartplotter til bruk i en liten daycruiser bør imidlertid økonomisk bevisste kunder vurdere Lowrance, det noe rimeligere alternativet fra Navico (som eier merkenavnene B&G, Simrad og Lowrance). Det finnes også gode produkter hos konkurrentene. Den nye plotterserien blir sannsynligvis ikke tilgjengelig i Norge før til høsten.

Oppgave Karakter Anmerkninger
Skarphet i dagslys 5 Lite å utsette på den nye LED-skjermen.
Skarphet i nattbilde - Ikke testet
Brukervennlighet 5 En kombinasjon av tradisjonlle knappeplottere og iPad-brukergrensesnitt gjør NSS-serien svært enkel i bruk. For gamle sjømenn kan nok berøringsskjermen være noe uvant. For dagens unge er det lekende lett.
Logiske taster 5 Simrad NSS har totalt åtte taster. Disse er godt merket og i hele tatt svært intuitive.
Endre belysning 5 Veldig enkelt - to klikk (power-lysstyrke) og scroll med rotorknappen for å justere.
Endre til nattbilde 5 Ett trykk på Power-knappen – klikk på nattmodus.
Endre sjøkartsorientering 4 Her må man inn i navigasjonsmenyen og velge kart - kartorientering. Litt for komplisert for toppkarakter.
Dele opp bildet 5 Mange muligheter for oppdeling. Genialt at skjermbildene kan plasseres der man selv vil ved å dra de ulike skjermbildene til ønsker plassering.
Legge ut et spor (slepelinje) 4 Her må man fire steg inn i menyen. Holder ikke til toppkarakter.
Legge ut et kurspunkt( WP) 5 Trykk i kartet der kurspunktet ønskes. Du kan også velge ”gå til” dersom du vil gå fra nåværende posisjon til det valgte punktet.
Legge ut en rute 5 Samme prosedyre som kurspunkt. Det er også enkelt å flytte kurspunktene.
Finne havneinfo 4 Havneinformasjon får man ved å trykke i to sekunder på havnesymbolene. De små symbolene kan være vanskelige å treffe uten å zoome inn betraktelig.
Finne båten etter scroll og zoom 5 Meget enkelt. Trykk på X. To trykk = tilbake til der du var.
Kartforflytning (hakkete-ugjevn etc?) 5 Suveren. Ingen hakking eller ventetid.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon