Kanal 16 består

Kanal 16 består



Kanal 16 består så

lenge Stortinget vil!

Av Odd Monge

Det er ingen grunn til å hive den gamle VHF’en på sjøen, den vil du ha glede av i overskuelig fremtid. Både for kommunikasjon med kameratbåter, nødoppkall på kanal 16 og som telefon til land.



Så interessert er faktisk Telenor Nett i vår bruk av VHF at de som en forsøksordning senker samtaleprisene til kr. 3 pr. min. fra 1. mars!!

Etter at GMDSS-systemet ble innført fra 1992, har ryktene svirret i lystbåtmiljøet. Blir lytting på kanal 16 nedlagt på kystradiostasjonene? Blir våre VHF-stasjoner degradert til avanserte walkie-talkies? Herved kan vi berolige våre lystbåtvenner. Telenor Nett seksjon Maritim radio, vil opprettholde lyttevakten på kanal 16 i overskuelig fremtid! Dette er gjort mulig gjennom en bevilgning over statsbudsjettet for 98 på kr 52 mill. Dette er tilrådd gjennom Stortingsproposisjon nr. 1, tillegg nr. 1 fra Justis- og politidepartementet godkjent i statsråd 6. november 1997.

Det betyr, ifølge konstituert sjef for seksjonen Maritim radio, Ånund Haktorson, at kystradioene våre vil opprettholde lyttevakttjenesten på nødkanalen helt til Justisdepartementet eventuelt sier opp avtalen. Likeledes er Telenor Nett villige til også å drive våre 9 kystradiostasjoner med lytting på kanal 16 fra 110 forskjellige mottakere slik de drives i dag. Vi tror neppe at det vil være politisk vilje i regjeringen til å gå tilbake på denne avtalen etter 1998!

For å vise sin gode vilje, og for å øke trafikken vil Telenor Nett sette prisen på samtalene via VHF radikalt ned fra 1. mars i år. Faktisk helt ned til kr. 3 pr. minutt. Dette er de viktigste nyheten vi kan trekke ut av en samtale Båtmagasinet har hatt med Ånund Haktorson.

Nye takter fra Telenor vil mange hevde, ja mulig det, men husk at Telenor er i en helt annen situasjon enn de var tidligere. Før i tiden ble underskudd i en tjeneste dekket opp av overskudd i en annen. Å oppnå et overskudd i Kystradiotjenesten vil fortone seg ganske illusorisk, og det er her bevilgninger til Redningstjeneste og beredskap kommer inn. Justis- og politidepartement, og for den saks skyld også Stortinget, har tydeligvis forstått hvilken uhyre viktig tjeneste våre kystradiostasjoner yter. I denne sammenheng er kr 52 mill. en liten investering fra samfunnets side.

Så båtvenner, ikke kast VHF’en, men tenk kanskje litt fremover i tid, en GMDSS-stasjon med de automatiske nødmulighetene som ligger i denne vil kanskje være din neste VHF. Allikevel vil du få de samme tjenester du har i dag. Foreløpig er de dyre, men vi får håpe på et prisras her som på all annen elektronikk

Vi kommer tilbake med en grundig innføring i fremtidens VHF-muligheter i en senere utgave av Båtmagasinet.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon