Juss: Vannskade og forsikringsansvar

Juss: Vannskade og forsikringsansvar

Jeg kjøpte helt ny båt våren 2007 og helt siden starten har det kommet litt vann inn i motorrommet, uten at man visste hvor det kom fra. Produsenten, som jeg også kjøpte båten av, har sett på dette uten å finne årsaken til problemet. To uker før jeg fikk havari var jeg hos produsenten, og de ”støpte” inn noe plast, som de opprinnelig hadde glemt å støpe inn, rett innenfor luftinntaket på begge sider. Da trodde vi problemet var løst, men i hardt vær utenfor Rakke i sommer smalt det plutselig i drevet og jeg fikk en voldsom vibrasjon i rattet. Jeg klarte å gå inn til et verksted i Tønsberg. De tok opp båten og det var mye vann i ”belgen”.

Konkurs
De sa det var brukt feil belg. Det viste seg senere at de ikke klarte å finne noe feil med belgen, og det har kommet mye vann i motorrommet. Lensepumpa sitter også i bakkant av motoren, og da båten heller litt bakover blir det mye vann i motoren før denne går. Det viste seg at det var skader for 180 000 kr. Nå senest har verkstedet funnet ut at vannet antakelig har kommet inn via bakdøra fra sjø som slår inn bak og også fra eventuelt regnvann. Det viser seg at denne dreneringen munner ut i motorrommet i stedet for å bli drenert ut. Dreneringsslangen henger løst ned. Produsenten har nå gått konkurs og jeg har meldt skaden til mitt forsikringsselskap.

Ikke forsikringsskade
Forsikringsselskapet sier imidlertid at dette ikke er en forsikringsskade, men at de kan dekke halvparten siden jeg er en god kunde. Særlig når produsenten er gått konkurs ønsker jeg en uttalelse på om hvorvidt jeg kan kreve forsikringsoppgjør. Jeg har hele tiden trodd jeg hadde all forsikring som skulle dekke alt. Det paradoksale her er at hvis jeg hadde gått på grunn, og det hadde vært min feil, så hadde alt blitt dekket. Her har jeg ikke gjort noe feil, men blir altså ”straffet” for dette.

Svar:
Forsikringen dekker det som konkret er avtalt. Dekningsomfanget følger med andre ord av forsikringsavtalen, som gjerne kalles vilkårene. Noen ”superforsikringer” har også en motor- eller maskinforsikring. Etter dine vilkår kap. 4.4 er det angitt hva forsikringen ikke omfatter. Det fremgår av pkt. 4.4.9 at skade ”på motor alene” ikke dekkes ”med mindre skaden er en følge av brann, lynnedslag, eksplosjon, tyveri, hærverk, sammenstøt, eller at skroget også har vært utsatt for kantring, eller synking eller for brudd på rigg”. Med andre ord er ikke en ren motorskade erstatningsmessig med mindre den har sammenheng med angitte unntakstilfellene. Dette skyldes at kjerneområdet for kaskoforsikringen er skader som skyldes ”sammenstøt, kantring, synking eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning” eller en annen ”tilfeldig, plutselig påvirkning”, se vilkårene pkt. 4.3. Dette betyr at konstruksjonsfeil og ufagmessig arbeid som gjøres av produsent eller verksted, og som igjen påfører motoren skader, normalt ikke er dekningsmessige under forsikringen. I denne saken er det for meg tvilsomt om skaden skyldes ”hardt vær utenfor Rakke” og sjø som slår inn i den forbindelsen eller om skaden skyldes bruk at feil belg og/eller feilmontert drenering(slange). Det første alternativet kunne nok muligens anses som en ”annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning”. Det siste alternativet vil derimot ikke dekkes. Om det er det første eller andre som er årsaken er imidlertid et faktisk, og ikke juridisk spørsmål. Slik du fremstiller saken oppfatter jeg at det er det første alternativet som er det som er dekkende, og da gjelder ikke forsikringen. Din henvisning til at produsenten har gått konkurs endrer dessverre ikke dette. Etter vilkårene pkt. 4.4.8 heter det at forsikringen ikke dekker ”skade som importør, selger, reparatør eller transportør er ansvarlig for. Fører sikredes krav ikke frem, og skaden ellers er erstatningsmessig, dekker selskapet likevel skaden.” (Min kursivering her.) Forutsetningen for at selskapet skal dekke skaden er altså at skaden ellers er erstatningsmessig. Dersom det kan hevdes at skaden således skyldtes en tilfeldig, plutselig ytre påvirkning, så vil selskapet være ansvarlig – selv om også produsenten var ansvarlig for skaden. Dersom sjøen du ble utsatt for utenfor Rakke kan sies å være en ”tilfeldig, plutselig ytre påvirkning”, og ikke bare ganske alminnelig sjø, kan du hevde at selskapet skal dekke alt. I motsatt fall vil dekning av halvparten være et godt tilbud.

Utgave: 

Stikkord: 

RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Twitter icon
e-mail icon