Juniortest: Arimar 360 Targa

Juniortest: Arimar 360 Targa



Juniortest



Arimar 360 Targa

Guttedrømmen





Arimar er et kjent italiensk kvalitetsmerke, men de leverer bare glassfiberskrog og pontonger til RIB-senteret i Bærum. Det norske firma står for design og bygging av konsoll, targabøyle og de mange fine detaljene. Båten står høyt på ønskelisten til mange gutter. Arimar har imponerende kjøreegenskaper og en overlegen stabilitet.



AV Herman Lund-Kristensen og Sondre Rype Paulsen

Ved brygga lå en splitter ny Arimar 360 Targa og strålte imot oss. Vi tok skjønnheten i øyesyn, og likte det vi så.

Arimar 360 Targa er en sportsbåt uten grenser. Til tross for sine 12 fot har båten alt tenkelig av utstyr til denne størrelsen, pluss mye, mye mer. Utstyrslisten omfatter blant annet targabøyle, ledlys, puter, konsoll +instrumenter, lanterner og vannskibøyle.

På kjøretur

Motoren startes manuelt, og er grei og lett og få i gang. Været var fint og sjøen ba ikke på særlig utfordringer. Vi fikk derfor ikke testet båten optimalt, men hadde allikevel en fin og morsom tur. Båten viste seg å være rask og har gode sjøegenskaper. Lett å få i plan. Det var ikke mye motstand, men av det lille vi møtte, fikk vi konkludert at den var stødig og behagelig å kjøre. Takket være trimplan så lå båten fint i vannet selv med bare en person. Svingeegenskapene var svært kontante, og vi fant oss godt til rette. Et lite minus er at den var tung å sette i gir.

På hekken hadde vi en 9,9 hk, firetakters Yamaha, en motor vi var veldig fornøyd med til denne båten. Fordelene med en firetakter er mange. Den bruker mindre bensin og er derfor mer miljøvennlig. Den blir også billigere i drift. Dessverre har firetakterne en tendens til å ikke dra like godt som totakterne, og maksfarten blir dermed noe redusert. Men til gjengjeld er firetakterne mye mer stillegående, noe vi godt merket på vår testbåt. Det var ingen problemer med å holde en vanlig samtale, selv under høy fart. Motoren dro forholdsvis godt, og maksfart den dagen ble målt til nærmere 18 knop! Ikke dårlig med en 9,9 hk firetakter.

Dyrt!

Disse båtene er overlegene når det gjeller utstyr til ungdomsjoller, men koster også skjorta. Med en 9,9 hk Yamaha firetakter kommer testbåten vår med en prislapp på over 70.000 kr. Det er med andre ord noe de fleste ungdommer ikke har råd til, selv med god hjelp fra konfirmasjonspengene. Kanskje må du ha en skikkelig rik pappa får å kunne kjøre rundt i denne skjønnheten?

Vi kjørte litt rundt og hoppet på bølgene. En fordel med RIB båtene er de store pongtongene på sidene. Disse gir båten både kult design og stabilitet, og kan dessuten brukes som fendere. Et lite minus med pongtonger er at de tar mye plass. Vi syntes allikevel det var godt med plass i vår testbåt. Det er totalt fem sitteplasser i båten, noe som er imponerende i en 12 fot båt med konsoll. Akter er førerbenken med plass til to. Her har du god oversikt. Over stolen er det plassert en targabøyle med skikkelige lanterner og vannski feste! Muligens ikke nødvendig, men rå kult, og det er dessuten slik vi ungdommer liker det. Styrekonsollen er noe av det som imponerte oss mest. Her finnes både holdere for drikke og mobil. Rattet er i lakkert tre, og girspaken er skikkelig. I tillegg har konsollen skikkelige brytere for lanterner, dørklys, og lignende. Bryterne er lagd i plast, og minner om de du finner i cabincruisere. Foran konsollen er det en sitteplass, og under denne finner du et stuerom med plass til ting som f.eks. øsekar og kart. Du finner også et litt større rom under førerbenken, og vi vil fastslå at det er greit med plass.

Arimar 360 Targa er en imponerende båt med gode kjøreegenskaper, masse utstyr, og tøft design!



Arimar 360

Spesifikasjoner:

Lengde: 360 cm.

Bredde: 170 cm.

Motor: 9,9 hk. Yamaha

Maksfart: Ca 18 knop.

Pris: Ca 73 500 kr

Importør/produsent: Rib-Senteret AS,

www.ribs.no



Herman Lund-Kristensen og Sondre Rype Paulsen driver båtbladet ”Til Sjøs”, en elevbedrift ved Børresen skole i Drammen. De båtglade guttene vil dukke opp i Båtmagasinets spalter med sine inntrykk av typiske ungdomsbåter.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon