Jon Winges favoritter: Skutevikkilen

Jon Winges favoritter: Skutevikkilen



Jon Winges favoritthavner

Skutevikkilen

Det er nesten ikke til å rive seg løs når man først er kommet inn i Karagerø-skjærgårdens mange fine havner, men pass på å få med deg den kanskje mest spesielle av dem alle, nemlig Skutevikkilen på Gumøy.

Tekst: Jon Winge



Rett på utsiden av Kreppa ligger en av områdets fineste havner, og det vil ikke si så lite. Mange vegrer seg imidlertid for å gå inn i denne herlige naturhavna på grunn av en svært trang innseiling, men da nekter de seg noe aldeles spesielt.

Skutevikkilen byr på herlige gressletter mellom trærne og en liten sandstrand, så her er det meget barnevennlig. Kommer du fra Tonerleia, går du mellom Store og Lille Fluer før du tørner sørover. Så runder du Gumøy vestover, og før du vet ordet av det, er du der.

Trang innseiling

Kommer du Jomfrulandsrenna, går du nordvestover mellom Averøy og Buholmen før du tørner sørvest og runder Ropen og Slåttholmen. Så skjærer innløpet til Skutevikkilen rett inn i landet nordover. På vei inn før selve innløpet holder du unna skjærene du får om babord, mot land på Gumøysiden.

Når du skal inn i det smale innløpet skal du ikke gå midtvaters, men holde godt babord og stryke kloss i den høye steinen på Gumøysiden. Der er det minst 2½ meter vann, mens det grunner opp like til styrbord. Fortsett rett fram ca 30 meter, så er du inne. Følg losskissen i Den norske los bind 2B.

Skutevikkilen byr på ankerbunn av søle og leire. Den er litt for bløt, så bruk ditt største anker. Det er heller ikke dypt nok til å få en skikkelig fjæringsbue, så stol heller på friksjonen mot bunnen og legg ut mye kjetting.

Man skulle kanskje tro at denne pollen, som ligger mellom koller på nær sagt alle kanter, skulle være en stille havn, men det er ikke tilfelle. Havnen har nemlig ikke skikkelig le fra sør, og sundet utenfor og fjellformasjonen rundt gjør at sørvesten kastes inn i bukta.

Fortøy skikkelig

Blåser det kraftig fra alt mellom sørøst og sørvest, og du søker Skutevikkilen som "nødhavn", bør du legge ut en forkatting, altså to ankere etter hverandre på samme tau/kjetting. Da ligger du nok trygt, og det er så grunt her inne at en slik ankerrigg blir forholdsvis enkel å håndtere.

Du kan legge inntil med skutesiden langs det høyeste berget i vest eller gå inntil med baugen mot land og hekkanker ute det meste av veien. Solgangsvinden står godt inn i bukta, som åpner seg mot sør, så det beste stedet er faktisk til land vestover med en gang du kommer inn. Her er det hyggelige fjellrabber, samt gresslette og en liten badestrand – ulempen er at solen forsvinner tidlig. Kveldsolen har du derimot glede av på østsiden av bassenget, men det kan du ligge noe utsatt til.

Innerst i bukta er det en liten jollebrygge for den som vil tømme søppel i de oppsatte søppelsekkene. Her finner du også do.

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon