Jon Erik ville gjøre Sjøen for alle!

Jon Erik ville gjøre Sjøen for alle!

Jon Erik ville gjøre Sjøen for alle!

Neste sommer går en 18 år gammel drøm i oppfyllelse for Jon Erik Bastiansen. En 60 fot lang skyssbåt fra 1973 med plass til opptil 30 rullestolbrukere er da bruksklar, og Oslofjorden blir endelig tilgjengelig også for funksjonshemmede.

TEKST: STIAN REKLEV

FOTO: TROND ERIK THORSTAD

Etter flere år med ombygning og tilpassning ligger det nå klar en båt med rampe for ombordstigning, egnet soldekk, heis mellom dekkene, tilpasset salong og handicap-toalett. Båten har måttet bygges om fra skorstein til kjøl for å oppnå dette. Flere tusen dugnadstimer og mangfoldige tusener av arbeidstimer har så langt blitt nedlagt på båten.

- Alle vet hvor befriende det er å komme seg ut på vannet. Hittil har en stor gruppe vært avskåret fra livet på Oslofjorden. Nå gleder de seg til å komme ut, sier Bastiansen. Han er styreleder i Foreningen Sjøen for alle, en frivillig organisasjon som har skaffet til veie midler til å kjøpe en båt, tidligere eid av Forsvaret, og bygget den om for rullestolbrukere og andre funksjonshemmede.

Bastiansen sitter selv i rullestol, og har fått erfare hvor utfordrende det kan være å ta i bruk tilbud andre tar som en selvfølge. Han var innlagt på Sunnaas sykehus på Nesodden etter en ulykke i 1987, og under oppholdet ville han arrangere en båttur for alle sykehusets pasienter.

- Det viste seg helt umulig å få tak i en turbåt som var egnet for rullestolbrukere. Det endte med at vi måtte leie en lekter for å få til en tur, forteller han. Opplevelsen ble både dyrere og mer strevsom enn han hadde forestilt seg, og idéen om et båtprosjekt for funksjonshemmede ble født.

Kongstanken forble et luftslott lenge, og først ti år senere begynte Bastiansen og en liten gruppe venner og bekjente å jobbe målrettet med prosjektet.

- Situasjonen var ille i 1990, men i 2000 var det ennå like dårlig stilt. Så vi begynte å sende brev til bedrifter, organisasjoner, legater og enkeltindivider for å skaffe penger til å kjøpe en båt, forteller han. Ildsjelene spyttet inn en del penger fra egen lomme, og jobbet hardt i et par år for å få nok til å skaffe en båt de kunne jobbe med.

I 2004 hadde ildsjelene samlet inn tilstrekkelig med penger til å begynne å jakte båtmarkedet for et egnet emne. På tross av at de ikke kunne velge på øverste hylle eller bygge en båt fra grunnen, falt omsider valget på den 60 fot store Arnøy. Dette var en tidligere personellbåt i Forsvaret, som var gjort om til en privat turbåt. Båten hadde to dekk med nydelig innredet salong, bysse og lugarer.

- Det gikk ganske trått i begynnelsen, men det ble lettere å vekke interesse hos folk da båten endelig var på plass og bidragsytere fikk noe konkret å forholde seg til. Etter den tid har vi vært så heldige å få god bistand fra omlag 30 forskjellige bedrifter, som med stor iver, har gitt oss svært gode priser på produktene og tjenestene sine. Vi har blitt positivt overrasket over, viljen, pågangsmotet og troen de har vist oss og prosjektet vårt, sier Bastiansen.

Et elektrikerfirma som er eksperter på skipselektronikk stilte sogar opp vederlagsfritt for Sjøen for alle, og bidro til ombygningen av båten med betydelige ressurser og gratis materiell. Prosjektet ville ikke nå ha vært i ferd med å bli realisert uten all hjelp og støtte fra sponsorene og firmaene, sier en fornøyd Bastiansen. Enkeltindivider, fra studenter til mangemillionærer, bidrar også med støtte til prosjektet.

Tilsammen har prosjektet kostet omlag to millioner kroner. Uten rabatter og praktisk hjelp ville prislappen ha vært oppe i nærmere fem millioner, fastslår prosjektlederen.

Prøvetur

I august i år arrangerte Sjøen for alle prøveturer for ca 100 passasjerer. Det ble en kjempesuksess.

- Smilene deres måtte tørkes vekk med klorin. Det var helt rått å se hvordan folk som ikke hadde vært på sjøen på årevis storkoste seg, forteller han.

Turene foregikk i strålende solskinn i en heller trist sommer. Etter en enkel ombordstiging og kort briefing ble de heldige eksponert for hva Indre Oslofjord kunne by på av øyer og båtliv. Under de tre-fire timer lange turene kunne de i tillegg benytte seg av selvfølgeligheter som et egnet toalett eller en lett tilgjengelig salong. Men de fleste foretrakk en fast plass på et av de to soldekkene.

Det gjenstår fremdeles noen detaljer før ombyggingen er komplett. Disse skal etter planen ordnes i mars-april neste år, og når neste sommer kommer er båten klar til å tas i bruk.

- Prosjektet skal ikke tjene penger, målet er å få folk ut på sjøen til kostpris. I en periode hver sommer vil vi tilby turer til interesserte rullestolbrukere og andre funksjonshemmede medlemmer. Resten av året vil den kunne leies svært rimelig av grupper som vil på tur, forteller han.

Alle organisasjoner for funksjonshemmede, voksne som barn, vil få tilbud om å benytte seg av båten, og Bastiansen håper at jungeltelegrafen kan bidra til at så mange som mulig får høre om båten.

- Visjonen og målet er å tilby alle i målgruppen én stor opplevelse på fjorden hvert år. Vi ønsker å bidra til at enkeltpersoner, grupper, sykehus og institusjoner får en mulighet til å ta aktiv del i sin egen hverdag og utvikling. Det er viktig å lære seg å se muligheter i stedet for begrensninger i livet. Som fysisk funksjonshemmet er det utrolig viktig å oppleve mestring, trivsel og trygghet i utviklingen av en god selvfølelse, sier han.

Begrenset tilgang

Gjengen i Sjøen for alle har jobbet hardt i årevis for å realisere idéen sin. Bastiansen er overveldet av all støtte og goodwill prosjektet har møtt i båtmiljøet.

- Den dagen båten endelig er helt ferdig blir en gledens dag. Samtidig er det trist at vi må bruke så mye tid og ressurser på å etablere et tilbud som strengt tatt allerede burde ha eksistert. Enhver båt som regelmessig frakter store mengder mennesker burde hatt universelle løsninger, argumenterer han, og fastslår at forholdene for funksjonshemmede er på sjøen som i resten av samfunnet: begrensede og ikke i stil med politikernes løfter.

Hvert eneste år deltar ca 140.000 osloboere, omlag en fjerdedel av byens befolkning, på chartrede båtturer. Andelen rullestolbrukere blant disse er tilnærmet lik null, i følge Bastiansen.

Det er ikke bare manglende tilretteleggelse som holder rullestolbrukere vekk fra fjorden. Kostnadsnivået er også en nøkkelfaktor.

- Fritidstilbudet for funksjonshemmede spesielt og institusjoner generelt er svært begrenset. De fleste aktiviteter i Oslos nærområder begrenser seg til en kinotur, besøk på teater eller en runde langs kaia. For en institusjon, et sykehjem, en organisasjon eller en vennegruppe blir kostnaden ved å ta seg en tur på fjorden for høy. Det koster fort opp mot tjuefem tusen kroner, sier han.

Nå håper han at Sjøen for alle kan bidra til å gi funksjonshemmede i Oslofjord-området en kjærkommen tilvekst i tilbud av fritidsaktiviteter som kan gi økt livskvalitet.

- Dette skal ikke bli en ’sykebåt’, men en reell mulighet til å nyte vinden og sjøspruten, eller ta en svømmetur i fjorden. For alle. Rullestolbrukere og andre funksjonshemmede har hittil hatt svært begrenset adgang, men snart kan de også komme seg ut. Og de gleder seg, smiler Bastiansen.

For ytterligere informasjon om dette unike prosjektet, kan du besøke www.sjoen.com.



FAKTA: SJØEN FOR ALLE

Type: Skyssbåt, Brødrene Aa i Hyen
Lengde: 17,8 meter
Bredde: 5,40 meter
Byggeår: 1973
Bygd som: Personellbåt i Forsvaret
Motorer: 2 x TAMD 120, ca 460 hk pr stk
Maksfart: 19 knop
Passasjerer: Godkjent for 75 av Forsvaret
Rullestoler: Rundt 30 stk + medhjelpere/følge
Omtegning: Yachtdesigner Peder Eidsgård

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon