Intet spor utelukkes

Intet spor utelukkes

Intet spor utelukkes



Volvo Penta går inn i et nytt år med fortsatt et stort ubesvart spørsmål hengende over hodet? Hvorfor havarerer D4 og D6-motorer i Norge?



TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Volvo Pentas erfarne laboratoriesjef er fritatt for alle andre oppgaver for 100 prosent å konsentrere seg om D-mysteriet i Norge, men i det Båtmagasinet går i trykken er gåten like uløst - som den var for to år siden.

100 % OVERBEVIST

- Du får nok ingen i teamet til å bekrefte noe ennå, men jeg personlig er 100 % overbevist om at årsaken til de 32 motorhavariene i Norge er å finne et sted i området brensel/injektorer. Vi kan ikke bevise noe ennå, men etter alle de undersøkelser som er gjort skulle det forundre meg veldig om årsaken ikke ligger her et sted, sier utviklingsdirektør Lars Ljungqvist til Båtmagasinet. Bosch, leverandøren av injektorene, har vært med i prosessen helt fra starten, men har nå satt ytterligere krefter inn på å lete etter årsaker, i samarbeid med Volvo Penta.

- Båtbladet Båtliv slår fast at injektorprodusenten Bosch er kalt inn på teppet? Det må bety en kraftig opptrapping av saken og at Volvo Penta nå har en alvorlig konflikt med sin injektorleverandør?

INGEN KONFLIKT

- At Bosch har tilsatt en ”task force” innebærer selvsagt at det ikke finnes noen konflikt mellom oss. Absolutt ikke. Jeg tror ikke det jeg har skrevet til Båtliv overhode gir rom for en slik tolkning. Volvo Penta og Bosch jobber svært tett sammen og på en helt utmerket måte. Vi har en felles interesse av å finne rotårsaken til problemet. Men Volvo Penta har, og tar, fortatt fullt ansvar for spørsmålet. Bosch jobber nå med våre teknikere for å forsøke å identifisere årsaken til problemene, men for å være ærlig, akkurat nå har vi ikke noe spesielt hett spor å følge, sier pressesjef Mats Edenborg til Båtmagasinet.

- Det konstateres at det ikke er noe feil på norsk diesel?

- At vi hittil ikke har funnet noe ved norsk diesel som skulle tilsi at dieselen har noe med motorhavariene å gjøre, er ikke det samme som at vi har forlatt dieselsporet. Absolutt ikke, vi jobber med dette sporet videre med uforminsket intensitet. Det er gjort mange analyser, men fortsatt gjøres det analyser og absolutt ingen ting utelukkes i jakten på årsakene til havariene med de 32 D4 og D6-motorene i Norge, sier Mats Edenborg.

DE TRE STORE

Båtmagasinet er kjent med at det i det siste har vært en god dialog mellom ”de tre store”, Volvo Penta, Mercruiser og Yanmar i dieselsaken. De to sistnevnte har ikke hatt injektorproblemer hittil, men det er allikevel en viss spenning om tilsvarende kan skje, om det viser seg at dieselkvaliteten har en rolle her. Nye common-rail motorer er på full fart inn i markedet, ikke minst fra Cummins som allerede neste år vil ha øket markedsandelen sin mye.

Norsk Diesel finnes som kjent også i andre lands markeder, som ikke har opplevd injektor- og frostpluggproblemer med D4 og D6. I Sverige er det et stort antall fritidsbåter med Volvo Penta-motorer i D-serien som bunkres med norsk diesel, uten at det har skapt problemer overhode.



Debatten om Volvo Pentas D-problemer har herjet på Båtmagasinets debattforum på internett, Båtplassen, i lang tid. Et av de mange spørsmålene som her er reist er om det virkelig kan medføre riktighet at disse motorproblemene bare eksisterer i Norge, og da spesielt vest og nord i landet. Båtmagasinet har gjort grundige undersøkelser og har ikke belegg for å hevde at dette er et problem andre steder enn i Norge.



- Vi er godt orientert om det som skjer i Norge, men dette er ikke en problemstilling i Sverige. Hadde det vært det, hadde vi selvsagt skrevet om det, sier sjefredaktør Elias Johansson i Båtnytt i Stockholm.



- Dere må tro meg, dette er et norsk fenomen, med ett unntak av Færøyene, sier utviklingsdirektør Lars Ljungqvist til Båtmagasinet.

Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon