Intelligent autopilot

Intelligent autopilot



Intelligent autopilot

Raymarine har nå videreutviklet sine autopilot-computere. De nye modellene har fått modellbetegnelsen T150 og T400, og har fått skal AST (Avansert Styrings Teknologi) som gjør at pilotene skal kunne styre båtene snorrett og behagelig mellom kurspunktene.

Av Hans Due

AST gjør at pilotene kan settes opp og kalibreres raskt og enkelt. Man kan faktisk la datamaskinen gjøre hele jobben for seg, men da trenger men et godt stykke med fritt vann rundt seg. Datamaskinen kjører gjennom et program med båten uten at du selv behøver å røre en eneste ting der den noterer seg rorutslag ved forskjellige hastigheter og turtall og sjekker deviasjon. På den måten husker piloten hvordan den skal oppføre seg for at båten skal gå så rettlinjet som mulig ved forskjellige hastigheter uten at man får sikk-sakk kjølvann etter seg eller at båten gjør brå og umotiverte retningsforandringer.

Når båten kommer til et kurspunkt og skal skifte kurs til et annet, skjer dette mykt og behagelig slik at båten gjør en rund sving mot neste kurspunkt. Boksen har faktisk en innebygget gyrofunksjon som gjør at alle retningsskift blir meget raskt oppdaget og korrigert. Under test forsøkte vi å fri ut en av de to motorene om bord i testbåten, og piloten klarte nesten umerkelig å kompensere for den voldsomme forandringen i skyvet.

Om man selv ønsker andre verdier på piloten, har man 9 forskjellige nivåer å velge mellom. Piloten har selvsagt inngang for NMEA-tilkobling til andre Raymarineprodukter via den ene High Speed Bus-kabelen man kan klare seg med om bord. Forskjellen på T150 og T400 er egentlig bare at den første er beregnet for 12 volt, mens den andre kan operere innenfor 10 - 32 volt.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon