Ingen forskjell

Ingen forskjell

Ingen forskjell



Har det noe å si for nye avanserte dieselmotorer om man fyller fyringsolje på tanken? Sannheten er at det er ikke noen forskjell på avgiftsfri diesel og fyringsolje.

TEKST OG FOTO: ROLF W. MARTHINSEN



- Det er ingen store forskjeller på fyringsolje og avgiftsfri diesel. Autodiesel derimot har litt bedre tenningsegenskaper og inneholder mindre svovel. Både avgiftsfri diesel og fyringsolje har tilsatt farge og har de samme egenskapene, sier kvalitetssjef ved Esso raffineriet på Slagen Karl Erik Jensen.

Renhetskravene til diesel og fyringsolje i Norge er også såpass strenge at det i teorien ikke vil være noe forskjell om man kjører på landbruksdiesel eller fyringsolje. Prisen er det heller ingen vesentlig forskjell på. Da Båtmagasinet tok en liten sjekkrunde var det kun noen få ører som skilte på pris per liter.

- Vi er helt i startgropen når det gjelder såkalte common-rail motorer, og har ikke så mye erfaring på hvordan disse reagerer på de forskjellige drivstofftypene ennå, men om man kjører på fyringsolje eller landbruksdiesel burde ikke utgjøre noe forskjell, sier teknisk sjef i Yanmar Norge, Knut Johnsen.



En liten forskjell er det likevel. Som mange vet er det forskjell på diesel ettersom når på året vi kjøper den. På vinterstid har diesel lavere blokkeringspunkt, (eller frysepunkt). Fra 1. november er blokkeringspunktet på diesel -32 grader. Fyringsolje er beregnet til å lagres på tanker under jorden og har et blokkeringspunkt på – 11 grader hele året. Det vil si om du fyller fyringsolje på tanken i båten vinterstid kan problemer oppstå.



Tenner lettere på autodiesel

Autodiesel er dyrere å kjøre på, men tenningsegenskapene er bedre enn på landbruksdiesel og fyringsolje. Mange har sikkert et forhold til oktantall på bensin. Bensinmotorer er avhengig av gnist for å tenne, og oktantallet sier noe om hvor lett drivstoffet tenner. På dieselmotorer er det nærmest motsatt. Dieselen skal tenne som en følge av høyt trykk fra motorens kompresjon, og hvor lett diesel tenner under slike vilkår måles i cetan. Jo høyere cetantall drivstoffet har jo lettere tenner dieselen. Autodiesel produsert hos Esso har et cetantall på 51, mens fyringsolje og avgiftsfri diesel har 47.



Biodiesel på vei inn

I et forsøk på å redusere utslippene ytterlig er biodiesel på full fart inn på det norske markedet. Miljøverndepartementet har tatt EUs anbefaling om å tilføre olje fra landbruksvekster på alvor, og Esso Norge vil fra 2007 levere biodiesel til norske benisnstasjoner. Foreløpig vil Esso holde seg til EUs anbefalninger om å tilføre 5 prosent vegetabilsk olje. Om slik diesel vil by på problemer for båtfolket er det foreløpig for tidlig å si noe om.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon