Hydrolift X-17

Hydrolift X-17

Og bakom synger skogene”



Tekst og foto: Atle Knutsen

Stein Åge Sund (35) og Arild Strand (42) i Wokas Industrier i Elverum har siden i fjor produsert landstedbåten Hydrolift X-17. Båten er utviklet av Hydrolift Marine på Nesodden. Båtbyggeriet titter frem i et skogbryn i Østerdalen. Ikke særlig maritimt.



Deltagerne i Elverums maritime miljø oppregnes på amputert hånd. Nautomani er for apart legning å betrakte i denne Østerdalens sørligste utpost, og det er nok ikke som innehaver av slike tilbøyeligheter man lettest trer ut av skapet. At båtbyggerne Stein Åge Sund og Arild Strand har henlagt sine aktiviteter til en fordums kullfabrikk, midt i svarteste furuskauen, kan nok tolkes i fordelaktig retning for en slik hypotese. Men det som stiger opp av askehaugen er aller helst et livsverk som litt etter litt tar form. Her ligger ideer i støpeformene, både i hodene og i produksjonslokalene som Arbeidstilsynet truet med å stenge. For som en velkjent liten Østerdøl med ryggsekk og pels pleier å si: “Det er fali’, det...”. Båtbygging i lokaler uten forsvarlig avtrekk, altså.

Det var imidlertid ikke denslags vegring som mest preget Stein Åge Sund da han ble arbeidsledig i 1993, kreativ og virketrengende som han er. Men båtbygging var intet opplagt valg av levevei i Elverum. Heller ikke var det åpenbart at produktene fra skogene fire år senere skulle fremtre på helsides annonser i landets største fagblader.

Yrkesvalget

Kløften mellom det å være butikkmedarbeider på de indre flatbygder og det å produsere plastbåter, synes uoverstigelig. Nå kan dog Sund krediteres en oppvekst ved Mjøsas bredd, med det begrensede tilfang på erfaring i båtbyggerkunsten som dermed blir en til del. Og hitføres den konverterte butikkmanns egen forklaring, blir hans yrkesvalg likevel ganske tilforlatelig.

-Jeg har alltid hatt det i hendene. Liker å pusle og finne ut av ting. Egentlig er jeg ikke båtmann på annet vis enn at jeg synes det er ålreit med sjøliv ikrydret litt fart og spenning. Det ga støtet til den arbeidsplassen vi nå er i ferd med å skape, og som vi mener har potensiale til å gi fulltidsbeskjeftigelse for fem-seks personer, forteller Stein Åge Sund.

Like etter at han ble arbeidsledig, laget han pluggen til en 15 fots båt hjemme i garasjen. Det produktet førte snart til nye oppdrag. Via bekjente kom han nemlig i kontakt med Hydrolift Marine og båtdesigner Egil Ranvig på Nesodden, som har skapt seg et navn i verdenstoppen med sine supereffektive racing-båter. Blant annet ble han i 1995 utnevnt til Designer of the year i USA.

Hydrolift Marine

-I forbindelse med utviklingen av Hydrolift X-17, en 17 fots landstedbåt med vannjet, fikk Arild Strand og jeg tilbringe 6 måneder hos Hydrolift Marine på Nesodden. Der ga de oss grundig praktisk opplæring i plastbåtbygging, og som en del av oppholdet laget Strand og jeg pluggen og formen til X-17. Disse fikk vi ta med tilbake til Elverum for å bruke dem i produksjonen av X-17-båtene for Hydrolift Marine. Til nå er det blitt 24 båter. For tiden leverer vi litt mer enn én båt pr. uke, forteller Sund.

Prosjektet fikk en trang fødsel. Men nå opplever gründerne i Elverum at omkvedet inne mellom treleggene er et annet enn det som dominerte ved starten for fire år siden. Selv Arbeidstilsynet viser tilløp til velvilje.

-Produksjonslokalene våre har ikke vært forskriftsmessig ventilert, men nå flyttes snart produksjonen over i et 900 m² stort bygg som er tilrettelagt i tråd med regelverket. Med alle ledd i produksjonsprosessen samlet i ett bygg, trengs også færre investeringer. Finansielt er det Lars E. Kjeldsrud i Oslo som står bak Wokas Industrier og Arild Strand og jeg er ansatt hos ham, men vi er i stor grad våre egne herrer. For tiden sysselsetter vi i alt 6 personer, 4 av dem er hyret inn gjennom Arbeidskontoret for å produsere X-17, som foreløpig er den økonmiske bærebjelken vår. Men i løpet av vinteren håper vi å komme igang med produksjonen av en 30 fots yrkesbåt som er utviklet av naboen min Tom Johansen, Ronny Andresen fra Kragerø og meg. Akkurat nå produserer vi også en konvensjonell 13 fots jolle som er en svært etterspurt båttype her i distriktet, for å spe på inntektene.

Feinschmeckere

Da Båtmagasinet besøkte Wokas Industrier, var partner og markedssjef i Hydrolift Marine, Trygve Holtan-Hartwig, i Elverum for å hente en leveringsklar X-17.

-Stein Åge Sund og Arild Strand er ganske enkelt feinschmeckere. Derfor vurderer vi nå å bygge en ny 26-foter i Elverum. En årlig ordre på 70 båter er ikke utenkelig om noen år. Båtene Sund og Strand lager har en svært høy finish og de gir seg ikke før resultatet er 100%. X-17-konseptet har dessuten helt særegne kvaliteter på en rekke områder. Vår filosofi er å lage båter med suverene sjøegenskaper, stort fartspotensiale, lavt forbruk og lydnivå. Disse kravene er ikke forenlige med maksimal volumutnyttelse, men gir istedet båter med et “sportsimage”. Stort salgsvolum er heller ikke noe prioritert mål for oss og vi fallbyr ikke A4-løsninger, sier musikklæreren som med vidåpne øyne dro til USA for 17 år siden, vendte hjem og velsignet Norge med tekstbehandlingssystemet Word Perfect. Det lå nærmest i hans natur å ville investere i nettopp Hydrolilft Marine.

-I våre båter forener vi erfaringene fra racing-sporten med menigmanns behov. Våre racing-konstruksjoner har siden 1983 vunnet mer enn 100 seiere i nasjonale og internasjonale båtløp. I tillegg har vi vært med og sette 3 verdensrekorder. Ikke dermed sagt at racing har en egenverdi for alle, men når vi overfører slik kunnskap til våre standardbåter, får våre kunder også glede av vår kunnskap. Dette er en kjent fra bilverdenen hvor nye løsninger blir utprøvd på racerbanen for etterhvert å bli standard på vanlige biler. Mitt poeng er at svært få båtprodusenter bygger både racing- og standarbåter. Det gjør vi og det gir oss mulighet til å tilby løsninger som nok ligger et hesthode foran konkurrentenes, fastslår Holtan-Hartwig.

Allsidig råskinn

-Da vi utviklet X-17-modellen, var målet å lage den beste landstedbåten på markedet. Det mener jeg vi har oppnådd ved at vi har vært svært bevisst i forhold til vekt, forbruk og effektivitet. Ved å bruke sterke matter som Triaxial kan vi gå ned på antall lamineringer. Slik har vi fått et skrog som tåler en støyt samtidig som vekt og forbruk går ned. I tillegg har Hydrolift X-17 et helt spesielt skrog som gjør kombinasjonen med vannjet svært effektiv. X-17 overplaner ikke som andre vannjetbåter ofte gjør. Det unngår vi ved å lage akterenden slik at båten mister bæring jo fortere du kjører. Ved full fart hviler båten på en ski som ligger som en kjøl under hele båten, med vanninnsug helt akter. Denne såkalte ski-lift-løsningen kombinert med en V-bunn på 24° gir båten meget gode sjøegenskaper og en effektivitet som tidligere har vært umulig å oppnå med vannjet. Forbruket er som med en tilsvarende utenbordsmotor.

Og med en 175 hk Mercury Sport Jet er Hydrolift X-17 et råskinn. Et allsidig råskinn. Den kjennetegnes ved svært presis styring og voldsom akselerasjon. Båten “sitter” i svingene selv ved høye hastigheter. X-17 er en båt man kan “bråbremse” med, den kan snus rundt sin egen akse, og med et dyptgående på 10 cm i plan skal det noe til å grunnstøte. Her fins intet undervannshus som kan skades. Men på tross av sporty egenskaper, er ikke X-17 bare et leketøy.

-Båten skal fenge både 16 og 60 åringer. Vi solgte faktisk den første båten til en dame på 60 år. Den høye salen og rattplasseringen er hentet fra profesjonelle RIB/rescue båter og gir en god og stødig kjørestilling. Her slipper man å tviholde på en styrekult. De 6 sitteplassene er dessuten innrettet slik at vekten alltid er sentrert. X-17 skal være en unisex-båt med kvaliteter som treffer de fleste aldersgrupper. Den kan kjøres aktivt og røft, eller trygt og behagelig. Den er en båt for mor, far og storebror, avslutter Trygve Holtan Hartwig.

DATA - HYDROLIFT X-17

Lengde: 5,15 m
Bredde: 1,72 m
Dyptg: 10 cm i plan
Vekt: fra 490 kg
Motor: fra 120-175 hk
Tankkapasitet: 90 liter
Fart: 40-50 knop
Konstruktør: Egil Ranvig, Nesodden
Produsent: Wokas Industrier, Elverum
Pris: fra kr 140.000,-

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon