Hvor nøyaktige er kartene?

Hvor nøyaktige er kartene?



Hvor nøyaktige er kartene?

Fra 50 til 500 meter

Tror du at alle dagens sjøkart har en nøyaktighet på noen få meter? Da bør du lese dette.



TEKST: TERJE BØLSTAD



Mange har den forestilling at moderne sjøkart har en nøyaktighet på få meter. Spesielt tror de at de elektroniske kartene er ekstra nøyaktige. Sannheten er nøyaktigheten kan variere mye fra kart til kart, og er blant annet avhengig av når kartmålingen ble foretatt. Og fremdeles produseres mange nye kart basert på gamle målinger, både papir- og elektroniske kart.

Vi tok feil

Artikkelen ”Kan vi stole på PC-kart?” i BM nr. 11/2004 har fått noen til å reagere. Spesielt falt følgende setning enkelte tungt for brystet: ”Stol aldri på at kartplotterens posisjonsnøyaktighet er bedre enn et par hundre meter. Da burde du ha tatt høyde for all usikkerhet i GPS, kart og programvare.” Innvendingene går på at de fleste av dagens elektroniske kart er bedre enn dette. Vi innrømmer at vi tok vi feil. I stedet for et par hundre meter, burde vi ha sagt minst fem hundre meter! For å finne mer ut om nøyaktighet på sjøkart generelt, tok vi kontakt med Sjøkartverket, og spurte om hvilken nøyaktighet de garanterer for.

Grovt sett opererer kartverket med to klasser av nøyaktighet på sjøkartene. På kart basert på målinger etter 1960, er garantert nøyaktighet bedre enn +/- 50 meter. På kart basert på målinger før den tid, er nøyaktigheten ikke bedre enn +/- 500 meter. Siden alle kart produseres etter Sjøkartverkets Primærdatabase, gjelder disse tallene både papirkart og elektroniske kart. Mange av de vektoriserte elektroniske kartene som selges i dag er produsert med (mer eller mindre) manuelle teknikker, med utgangspunkt i papirkart. Disse antas å ha en ekstra usikkerhet i størrelsesorden en millimeter på kartet. På et kart i målestokk 1:50.000, tilsvarer det ytterligere ca. 50 meter.

I dag foreligger hele kysten fra svenskegrensen til Sunnhordaland som ”nye'”sjøkart i Hovedkartserien. Dette er kart i skalaen 1:50.000, med svært nøyaktig topografi og med kartdatum WGS84. Men så vidt vi forstår, eksisterer det fremdeles andre kart på denne strekningen – som for eksempel havnekart og andre kart i større skala – som ikke er basert på nye oppmålinger, og som derfor ikke har samme gode nøyaktighet.

Sjøkartverket har som målsetting at hele norskekysten skal være dekket av et moderne kartgrunnlag innen 2008. Av forskjellige grunner vil oppmålingen av en del områder bli utsatt inntil

videre, og i en del områder vil man derfor kunne få en blanding av nye og gamle data innenfor ett og samme digitalt sjøkart eller ett og samme papirsjøkart. Denne problemstillingen omfatter særlig kart i Hordaland og i områder nord for Vega.

Konklusjonen må være at hvis du ikke er absolutt sikker på at kartet du benytter er basert på nye målinger (hvilket kan være vanskelig hvis du ikke bruker de nyeste papirkartene), kan du bare forvente en nøyaktighet som er bedre enn +/- 500 meter. Spør du hva de forskjellige produsentene av elektroniske kart garanterer når det gjelder nøyaktighet, vil du antagelig få som svar at de ikke garanterer noen ting!

Derfor: Hvis tåka kommer, bør du ikke ta sjansen på at GPS og kartplotter vil få deg trygt i havn! Advarselen gjelder spesielt kart du ikke har så mye erfaring med. For kart du bruker mye, vil du etter hvert få kjennskap til hvor nøyaktige de er.

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon