Hvor nøyaktige er kartene?

Hvor nøyaktige er kartene?



Hvor nøyaktige er kartene?

Fra 50 til 500 meter

Tror du at alle dagens sjøkart har en nøyaktighet på noen få meter? Da bør du lese dette.



TEKST: TERJE BØLSTAD



Mange har den forestilling at moderne sjøkart har en nøyaktighet på få meter. Spesielt tror de at de elektroniske kartene er ekstra nøyaktige. Sannheten er nøyaktigheten kan variere mye fra kart til kart, og er blant annet avhengig av når kartmålingen ble foretatt. Og fremdeles produseres mange nye kart basert på gamle målinger, både papir- og elektroniske kart.

Vi tok feil

Artikkelen ”Kan vi stole på PC-kart?” i BM nr. 11/2004 har fått noen til å reagere. Spesielt falt følgende setning enkelte tungt for brystet: ”Stol aldri på at kartplotterens posisjonsnøyaktighet er bedre enn et par hundre meter. Da burde du ha tatt høyde for all usikkerhet i GPS, kart og programvare.” Innvendingene går på at de fleste av dagens elektroniske kart er bedre enn dette. Vi innrømmer at vi tok vi feil. I stedet for et par hundre meter, burde vi ha sagt minst fem hundre meter! For å finne mer ut om nøyaktighet på sjøkart generelt, tok vi kontakt med Sjøkartverket, og spurte om hvilken nøyaktighet de garanterer for.

Grovt sett opererer kartverket med to klasser av nøyaktighet på sjøkartene. På kart basert på målinger etter 1960, er garantert nøyaktighet bedre enn +/- 50 meter. På kart basert på målinger før den tid, er nøyaktigheten ikke bedre enn +/- 500 meter. Siden alle kart produseres etter Sjøkartverkets Primærdatabase, gjelder disse tallene både papirkart og elektroniske kart. Mange av de vektoriserte elektroniske kartene som selges i dag er produsert med (mer eller mindre) manuelle teknikker, med utgangspunkt i papirkart. Disse antas å ha en ekstra usikkerhet i størrelsesorden en millimeter på kartet. På et kart i målestokk 1:50.000, tilsvarer det ytterligere ca. 50 meter.

I dag foreligger hele kysten fra svenskegrensen til Sunnhordaland som ”nye'”sjøkart i Hovedkartserien. Dette er kart i skalaen 1:50.000, med svært nøyaktig topografi og med kartdatum WGS84. Men så vidt vi forstår, eksisterer det fremdeles andre kart på denne strekningen – som for eksempel havnekart og andre kart i større skala – som ikke er basert på nye oppmålinger, og som derfor ikke har samme gode nøyaktighet.

Sjøkartverket har som målsetting at hele norskekysten skal være dekket av et moderne kartgrunnlag innen 2008. Av forskjellige grunner vil oppmålingen av en del områder bli utsatt inntil

videre, og i en del områder vil man derfor kunne få en blanding av nye og gamle data innenfor ett og samme digitalt sjøkart eller ett og samme papirsjøkart. Denne problemstillingen omfatter særlig kart i Hordaland og i områder nord for Vega.

Konklusjonen må være at hvis du ikke er absolutt sikker på at kartet du benytter er basert på nye målinger (hvilket kan være vanskelig hvis du ikke bruker de nyeste papirkartene), kan du bare forvente en nøyaktighet som er bedre enn +/- 500 meter. Spør du hva de forskjellige produsentene av elektroniske kart garanterer når det gjelder nøyaktighet, vil du antagelig få som svar at de ikke garanterer noen ting!

Derfor: Hvis tåka kommer, bør du ikke ta sjansen på at GPS og kartplotter vil få deg trygt i havn! Advarselen gjelder spesielt kart du ikke har så mye erfaring med. For kart du bruker mye, vil du etter hvert få kjennskap til hvor nøyaktige de er.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon