Husker du: Selco?

Husker du: Selco?

Husker du: Selco?

”Den røde fare” på Lyngør er en 15 fots Selmaran de luxe, bygget hos Selco i 1970. Båten er blitt en institusjon på øya og et bevis på at også glassfiberbåter kan leve lenge og holde koken – til stor glede for flere generasjoner.

AV ANNE MARIT KLOKK

Velkjente ”Henriette” er en del av Lyngør sommerstid. Hans Peter S. Grønn er fra Oslo, men bor på Lyngør fra St. Hans til høstmørket senker seg. Båten bruker han hele tiden, alene eller sammen med naboer og kjente. Både barn, unge og litt eldre har opplevd å kjøre snarveiene rundt Lyngør med Peter og en iskrem i hånden. Når den røde Selcoen fyker forbi, vinker både fastboende og sommergjester til Peter og ”Henriette” som er oppkalt etter Peters eneste datter. Begge har de passert 30 år.

-Denne båten skal jeg ha til jeg blir utgammal. Vi har holdt sammen i over 30 år og hatt mye moro. Som det er med oss mennesker må også båter vedlikeholdes og ”Henriette” som har dobbelt skrog, er blitt plukket fra hverandre x antall ganger og satt sammen igjen. Det har vært mye tøff kjøring, benkene er fornyet og jeg har ikke tall på hvor mange propeller som har gått. Ca 20 av dem har jeg hengende til pynt på terrassen, ler Peter.

Europas største båtfabrikk

Historien om Selco, Europas største båtfabrikk, går tilbake til 1957. Det var ”drømmeprinsen i norsk næringsliv”, Ole Mauritz Mustad, som startet eventyret i et gammelt fjøs i Bærum. I løpet av 14 år hadde han skapt en bedrift med totalt 400 ansatte og et enormt bredt båtprogram som også inkluderte alle Ancas’ modeller fra 1968. I 1969 var omsetningen over 50 millioner og salget både ute og hjemme på topp. Fra 1965 leide Mustad lokaler av Norsk Hydro på Rjukan hvor store deler av produksjonen foregikk. Den aller viktigste modellen for Selco var 18-foteren som ble lansert i 1965 og laget i ti forskjellige versjoner. Prototypen vant racet Oslofjorden Rundt samme år og av Selcos totalt solgte 25 000 båter, utgjør denne modellen en brorpart.

15 foteren

15 foteren var en av Selcos tidlige modeller og konstruktør Otto Scheen laget flere versjoner av den. ”Henriettes” første motor var en Chrysler på 55 hk. I dag sitter en 60 hk Mariner på hekken. For noen år siden ville Peter prøve å få enda mer fart i båten og satte på en 75 hk, men det holdt på å gå helt galt. Nå passer båt, påhenger og eier perfekt i hop og selv om det går en propell i ny og ne, henger båten fortsatt godt sammen. Den må av og til lenses på grunn av det doble skroget, men at laminattykkelser er i orden og støpematerialet av topp kvalitet, har ”Henriette” bevist til fulle.

Selco-eventyret er i ferd med å bli glemt, dessverre. Men de som husker firmaet og Ole Mauritz Mustads spesielle visjoner og lederegenskaper, vet å sette pris på Selco-båtene som det fortsatt flyter mange av langs vår kyst og ute i Europa.

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon