Husker du: Selco?

Husker du: Selco?

Husker du: Selco?

”Den røde fare” på Lyngør er en 15 fots Selmaran de luxe, bygget hos Selco i 1970. Båten er blitt en institusjon på øya og et bevis på at også glassfiberbåter kan leve lenge og holde koken – til stor glede for flere generasjoner.

AV ANNE MARIT KLOKK

Velkjente ”Henriette” er en del av Lyngør sommerstid. Hans Peter S. Grønn er fra Oslo, men bor på Lyngør fra St. Hans til høstmørket senker seg. Båten bruker han hele tiden, alene eller sammen med naboer og kjente. Både barn, unge og litt eldre har opplevd å kjøre snarveiene rundt Lyngør med Peter og en iskrem i hånden. Når den røde Selcoen fyker forbi, vinker både fastboende og sommergjester til Peter og ”Henriette” som er oppkalt etter Peters eneste datter. Begge har de passert 30 år.

-Denne båten skal jeg ha til jeg blir utgammal. Vi har holdt sammen i over 30 år og hatt mye moro. Som det er med oss mennesker må også båter vedlikeholdes og ”Henriette” som har dobbelt skrog, er blitt plukket fra hverandre x antall ganger og satt sammen igjen. Det har vært mye tøff kjøring, benkene er fornyet og jeg har ikke tall på hvor mange propeller som har gått. Ca 20 av dem har jeg hengende til pynt på terrassen, ler Peter.

Europas største båtfabrikk

Historien om Selco, Europas største båtfabrikk, går tilbake til 1957. Det var ”drømmeprinsen i norsk næringsliv”, Ole Mauritz Mustad, som startet eventyret i et gammelt fjøs i Bærum. I løpet av 14 år hadde han skapt en bedrift med totalt 400 ansatte og et enormt bredt båtprogram som også inkluderte alle Ancas’ modeller fra 1968. I 1969 var omsetningen over 50 millioner og salget både ute og hjemme på topp. Fra 1965 leide Mustad lokaler av Norsk Hydro på Rjukan hvor store deler av produksjonen foregikk. Den aller viktigste modellen for Selco var 18-foteren som ble lansert i 1965 og laget i ti forskjellige versjoner. Prototypen vant racet Oslofjorden Rundt samme år og av Selcos totalt solgte 25 000 båter, utgjør denne modellen en brorpart.

15 foteren

15 foteren var en av Selcos tidlige modeller og konstruktør Otto Scheen laget flere versjoner av den. ”Henriettes” første motor var en Chrysler på 55 hk. I dag sitter en 60 hk Mariner på hekken. For noen år siden ville Peter prøve å få enda mer fart i båten og satte på en 75 hk, men det holdt på å gå helt galt. Nå passer båt, påhenger og eier perfekt i hop og selv om det går en propell i ny og ne, henger båten fortsatt godt sammen. Den må av og til lenses på grunn av det doble skroget, men at laminattykkelser er i orden og støpematerialet av topp kvalitet, har ”Henriette” bevist til fulle.

Selco-eventyret er i ferd med å bli glemt, dessverre. Men de som husker firmaet og Ole Mauritz Mustads spesielle visjoner og lederegenskaper, vet å sette pris på Selco-båtene som det fortsatt flyter mange av langs vår kyst og ute i Europa.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon