HotSpot

HotSpot

Hot Spot



Glen Philip Hagen



Uglands Nordkapp-Oslo

båt klar

Båten som Andreas Ove Ugland har planlagt å kjøre rekordforsøk Nordkapp - Oslo med, er klar og ble vist for publikum i Arendal under Offshore I racet i sommer. Antakelig blir det rekordforsøk neste år.

Båten er tegnet og konstruert av Geir Arnestad - konstruktøren av Coaster og Draco Oceancraft - og er bygget hos Brødrene Aa på Hyen. Den viktige riggingen er foretatt hos Fabio Buzzi i Italia med to stk Seatek diesler. Buzzi er en av verdens beste riggere og har konstruert både Seatek-dieslene og båtens Trimax overflatedrev.



Svensk storeslem

i toliters VM

VM i Offshore III C 2 liter i Nynäshamn ble svensk storeslem. Det var åtte svenske båter blant de ti beste. Beste utlending, italieneren Fabio Bertolacci, kom på en femteplass. Ulrik Ingvarsson med Christian Andersson som navigatør ble verdensmestere. De kjørte en Bat B-23. Eneste norske båt, med Ragnar Solberg og Svein Mørch ombord, endte på en 24 plass.



Ulrik Ingvarsson



Jann Hillestad

ut av sjefstolen

Jann Hillestads tid som adm. dir. for Offshore Sport Promotion er over. Engelskmannen Richard Ridout tar over jobben etter Jann. Han skal nå blant annet sørge for markedsføringen av neste års offshorerunder i Skandinavia.

OSP skal nå ledes fra Ridout’s kontor på Guernsey. Ridout har lang erfaring i å organisere offshorerace og er også offshore president i det internasjonale motorbåtforbundet UIM.



Gammel båt

til Al Tayer

Etter at Saeed Al Tayer og Felix Serralles båt eksploderte og brant opp i Arendal, jobber teamet nå for fullt med å rigge Khalfan Harib’s gamle Victory nr 4 for de to. Khalfan fikk ferdig sin nye båt til Arendal. Derfor er hans gamle båt ledig. Det jobbes samtidig for fullt med en flunkende ny båt til Saeed og Felix. Den blir dessverre ikke ferdig før til de siste racene i Emiratene. Saeed fikk en brist i en arm og et kne, mens Felix fikk lettere brannskader i uhellet i Arendal.





Endringer igjen

Nok en gang er vi inne i en offshore 1-sesong preget av avlysninger og flyttede race mens VM-serien går for fullt. Løpet i Beirut ble strøket av listen; det samme ble racet i Tarranto som ble utsatt tidligere i år. Tarranto er blitt erstattet med et race 27. september i Nettuno i Italia. Der er det arrangert løp før. Det er satt opp ytterligere en ny runde i Fujairah i De Forente Arabiske Emirater den 30. oktober. Der er det aldri kjørt offshore 1 før. Finalene går i Dubai Duty Free Grand Prix den 20. og Emirates Grand Prix den 27. november.







Offshore ll - rykter

Det går rykter om flere norske Offshore II båter til neste år. Den ene er en Geir Arnestad designet Baby Uno som skal utstyres med dieselmotor, muligens Seatek. Båten skal etter sigende påbegynnes i høst og rigges til vinteren for å være klar til neste sesong.

Den andre båten er en Bat 32 med ukjent maskineri. Men rykter verserte i fjor også, uten at det ble mange båter av den grunn.




Utgave: 

Stikkord: 

Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune
Med alt du trenger på skjermen
Med Easy Connect, vil Volvo Penta sette deg i trådløs kontakt med de fleste nødvendige data ombord, som for eksempel rutedata og motordata, på brettet eller mobilen.
Twitter icon
e-mail icon