HotSpot

HotSpot

Hot Spot



Glen Philip Hagen



Uglands Nordkapp-Oslo

båt klar

Båten som Andreas Ove Ugland har planlagt å kjøre rekordforsøk Nordkapp - Oslo med, er klar og ble vist for publikum i Arendal under Offshore I racet i sommer. Antakelig blir det rekordforsøk neste år.

Båten er tegnet og konstruert av Geir Arnestad - konstruktøren av Coaster og Draco Oceancraft - og er bygget hos Brødrene Aa på Hyen. Den viktige riggingen er foretatt hos Fabio Buzzi i Italia med to stk Seatek diesler. Buzzi er en av verdens beste riggere og har konstruert både Seatek-dieslene og båtens Trimax overflatedrev.



Svensk storeslem

i toliters VM

VM i Offshore III C 2 liter i Nynäshamn ble svensk storeslem. Det var åtte svenske båter blant de ti beste. Beste utlending, italieneren Fabio Bertolacci, kom på en femteplass. Ulrik Ingvarsson med Christian Andersson som navigatør ble verdensmestere. De kjørte en Bat B-23. Eneste norske båt, med Ragnar Solberg og Svein Mørch ombord, endte på en 24 plass.



Ulrik Ingvarsson



Jann Hillestad

ut av sjefstolen

Jann Hillestads tid som adm. dir. for Offshore Sport Promotion er over. Engelskmannen Richard Ridout tar over jobben etter Jann. Han skal nå blant annet sørge for markedsføringen av neste års offshorerunder i Skandinavia.

OSP skal nå ledes fra Ridout’s kontor på Guernsey. Ridout har lang erfaring i å organisere offshorerace og er også offshore president i det internasjonale motorbåtforbundet UIM.



Gammel båt

til Al Tayer

Etter at Saeed Al Tayer og Felix Serralles båt eksploderte og brant opp i Arendal, jobber teamet nå for fullt med å rigge Khalfan Harib’s gamle Victory nr 4 for de to. Khalfan fikk ferdig sin nye båt til Arendal. Derfor er hans gamle båt ledig. Det jobbes samtidig for fullt med en flunkende ny båt til Saeed og Felix. Den blir dessverre ikke ferdig før til de siste racene i Emiratene. Saeed fikk en brist i en arm og et kne, mens Felix fikk lettere brannskader i uhellet i Arendal.





Endringer igjen

Nok en gang er vi inne i en offshore 1-sesong preget av avlysninger og flyttede race mens VM-serien går for fullt. Løpet i Beirut ble strøket av listen; det samme ble racet i Tarranto som ble utsatt tidligere i år. Tarranto er blitt erstattet med et race 27. september i Nettuno i Italia. Der er det arrangert løp før. Det er satt opp ytterligere en ny runde i Fujairah i De Forente Arabiske Emirater den 30. oktober. Der er det aldri kjørt offshore 1 før. Finalene går i Dubai Duty Free Grand Prix den 20. og Emirates Grand Prix den 27. november.







Offshore ll - rykter

Det går rykter om flere norske Offshore II båter til neste år. Den ene er en Geir Arnestad designet Baby Uno som skal utstyres med dieselmotor, muligens Seatek. Båten skal etter sigende påbegynnes i høst og rigges til vinteren for å være klar til neste sesong.

Den andre båten er en Bat 32 med ukjent maskineri. Men rykter verserte i fjor også, uten at det ble mange båter av den grunn.




Utgave: 

Stikkord: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Twitter icon
e-mail icon