HotSpot

HotSpot

Ny banerekord i Tvedestrand

Det er gått 12 år siden Frode Sundsdal fra Songe som 16 åring ble norgesmester i en V-15 båt og dermed vant en 12 fots racerbåt med Tohatsu 15 hk. og henger. Han var for ung til å kjøre bil, men foreldrene og resten av familien stilte opp hele veien i det som skulle bli flere NM-titler og diverse hastighetsrekorder.

Før søndagens fjordløp under Tvedestrandsregattaen slo han Birger Halsaas banerekord fra 1979 med sin sorte og gule Formel 1 katamaran med Mercury to liters motor på 350 hk. Toppfarten lå rundt 120 knop og tiden ble 3 minutter og 13 sekunder. Frode satser på racing på full tid og holder seg til norske støttespillere på utstyrssiden. Morsomt er det at Olle Terjesen i Arendal mekket propellen både den gangen for 12 år siden og gjør det fortsatt.

-Forholdene var helt optimale og ”bare en” tilskuerbåt forstyrret oss et øyeblikk. Det gikk styggfort og jeg var nokså shaky noen minutter etterpå, sier han til Båtmagasinet. Det var Birger Halsaa som overrakte trofeet til Frode under premieutdelingen, som er en festlig begivenhet der alle deltagerne får premie.



Hjemmeseier!

Endelig lyktes det for Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis. Med ledelse så å si fra start og med god margin til mål, ble det et triumftog på hjemmebane søndag 25. juli. En folkefest av de sjeldne, med indre Oslofjord full av små og større fritidsbåter, joller, charterbåter og trygt forankret langt inne tronet S/S Norway med hoiende og feirende båtentusiaster på de mange dekk.

-Det var her vi skulle vinne, sa en lykkelig Bjørn Rune Gjelsten ombord i S/S Norway etter racet. Han ga sin throttleman Curtis mange rosende ord og innrømmet at de rotet litt i første sving. Men etter det gikk Spirit of Norway i ensom majestet de resterende rundene til mål. Kampen om de neste plassene ble beinhard. Italienske Hyatt skaffet seg andreplassen, mens Victory 7 kom inn på tredje. Det er den Dubai-båten som klarte seg desidert best i de to norske racene.



Fargerike veteraner

Tvedestrandsregattaen med Møkkalasset Cup og veteranbåtregatta ble som vanlig den riktig store folkefesten. Med strålende vær, bra oppslutning og den uhøytidelige tonen som rår i byen og på havna under dette arrangementet. I år var det 62. gang regattaen gikk av stabelen.

Søndagen bød på veteranbåtregatta med et virvar av jigger, prammer, snekker og plattgattere. Båtene var pyntet med løv og flagg og fra noen av dem lød det både trekkspill og gitar. Eldste deltager var Gotfred Gustavsen fra Fevik på 80 år som var med for 52. gang. Hans båt Macea er en plattgatter fra 1917 bygd på Hisøya. Både mann og båt var i utmerket form og klarte 2. plassen. Seier gikk til den eldste av veteranbåtene, en 20 fots jigg fra 1905 med en ti hk Albin-motor, kjørt av Martin Martinsen.

Morsomt er det at regattaen går helt inn i havnen, slik at alle tilskuerne på land kan se. Speakeren hadde litt problemer med å holde de mange tilskuerbåtene på avstand, og det var tilløp til et par dramatiske smell både under lørdagens Møkkalasset Cup og søndagens fjordløp.

Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon