HotSpot

HotSpot

Ny banerekord i Tvedestrand

Det er gått 12 år siden Frode Sundsdal fra Songe som 16 åring ble norgesmester i en V-15 båt og dermed vant en 12 fots racerbåt med Tohatsu 15 hk. og henger. Han var for ung til å kjøre bil, men foreldrene og resten av familien stilte opp hele veien i det som skulle bli flere NM-titler og diverse hastighetsrekorder.

Før søndagens fjordløp under Tvedestrandsregattaen slo han Birger Halsaas banerekord fra 1979 med sin sorte og gule Formel 1 katamaran med Mercury to liters motor på 350 hk. Toppfarten lå rundt 120 knop og tiden ble 3 minutter og 13 sekunder. Frode satser på racing på full tid og holder seg til norske støttespillere på utstyrssiden. Morsomt er det at Olle Terjesen i Arendal mekket propellen både den gangen for 12 år siden og gjør det fortsatt.

-Forholdene var helt optimale og ”bare en” tilskuerbåt forstyrret oss et øyeblikk. Det gikk styggfort og jeg var nokså shaky noen minutter etterpå, sier han til Båtmagasinet. Det var Birger Halsaa som overrakte trofeet til Frode under premieutdelingen, som er en festlig begivenhet der alle deltagerne får premie.



Hjemmeseier!

Endelig lyktes det for Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis. Med ledelse så å si fra start og med god margin til mål, ble det et triumftog på hjemmebane søndag 25. juli. En folkefest av de sjeldne, med indre Oslofjord full av små og større fritidsbåter, joller, charterbåter og trygt forankret langt inne tronet S/S Norway med hoiende og feirende båtentusiaster på de mange dekk.

-Det var her vi skulle vinne, sa en lykkelig Bjørn Rune Gjelsten ombord i S/S Norway etter racet. Han ga sin throttleman Curtis mange rosende ord og innrømmet at de rotet litt i første sving. Men etter det gikk Spirit of Norway i ensom majestet de resterende rundene til mål. Kampen om de neste plassene ble beinhard. Italienske Hyatt skaffet seg andreplassen, mens Victory 7 kom inn på tredje. Det er den Dubai-båten som klarte seg desidert best i de to norske racene.



Fargerike veteraner

Tvedestrandsregattaen med Møkkalasset Cup og veteranbåtregatta ble som vanlig den riktig store folkefesten. Med strålende vær, bra oppslutning og den uhøytidelige tonen som rår i byen og på havna under dette arrangementet. I år var det 62. gang regattaen gikk av stabelen.

Søndagen bød på veteranbåtregatta med et virvar av jigger, prammer, snekker og plattgattere. Båtene var pyntet med løv og flagg og fra noen av dem lød det både trekkspill og gitar. Eldste deltager var Gotfred Gustavsen fra Fevik på 80 år som var med for 52. gang. Hans båt Macea er en plattgatter fra 1917 bygd på Hisøya. Både mann og båt var i utmerket form og klarte 2. plassen. Seier gikk til den eldste av veteranbåtene, en 20 fots jigg fra 1905 med en ti hk Albin-motor, kjørt av Martin Martinsen.

Morsomt er det at regattaen går helt inn i havnen, slik at alle tilskuerne på land kan se. Speakeren hadde litt problemer med å holde de mange tilskuerbåtene på avstand, og det var tilløp til et par dramatiske smell både under lørdagens Møkkalasset Cup og søndagens fjordløp.

Utgave: 

Stikkord: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
Twitter icon
e-mail icon