HotSpot

HotSpot

Ny banerekord i Tvedestrand

Det er gått 12 år siden Frode Sundsdal fra Songe som 16 åring ble norgesmester i en V-15 båt og dermed vant en 12 fots racerbåt med Tohatsu 15 hk. og henger. Han var for ung til å kjøre bil, men foreldrene og resten av familien stilte opp hele veien i det som skulle bli flere NM-titler og diverse hastighetsrekorder.

Før søndagens fjordløp under Tvedestrandsregattaen slo han Birger Halsaas banerekord fra 1979 med sin sorte og gule Formel 1 katamaran med Mercury to liters motor på 350 hk. Toppfarten lå rundt 120 knop og tiden ble 3 minutter og 13 sekunder. Frode satser på racing på full tid og holder seg til norske støttespillere på utstyrssiden. Morsomt er det at Olle Terjesen i Arendal mekket propellen både den gangen for 12 år siden og gjør det fortsatt.

-Forholdene var helt optimale og ”bare en” tilskuerbåt forstyrret oss et øyeblikk. Det gikk styggfort og jeg var nokså shaky noen minutter etterpå, sier han til Båtmagasinet. Det var Birger Halsaa som overrakte trofeet til Frode under premieutdelingen, som er en festlig begivenhet der alle deltagerne får premie.



Hjemmeseier!

Endelig lyktes det for Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis. Med ledelse så å si fra start og med god margin til mål, ble det et triumftog på hjemmebane søndag 25. juli. En folkefest av de sjeldne, med indre Oslofjord full av små og større fritidsbåter, joller, charterbåter og trygt forankret langt inne tronet S/S Norway med hoiende og feirende båtentusiaster på de mange dekk.

-Det var her vi skulle vinne, sa en lykkelig Bjørn Rune Gjelsten ombord i S/S Norway etter racet. Han ga sin throttleman Curtis mange rosende ord og innrømmet at de rotet litt i første sving. Men etter det gikk Spirit of Norway i ensom majestet de resterende rundene til mål. Kampen om de neste plassene ble beinhard. Italienske Hyatt skaffet seg andreplassen, mens Victory 7 kom inn på tredje. Det er den Dubai-båten som klarte seg desidert best i de to norske racene.



Fargerike veteraner

Tvedestrandsregattaen med Møkkalasset Cup og veteranbåtregatta ble som vanlig den riktig store folkefesten. Med strålende vær, bra oppslutning og den uhøytidelige tonen som rår i byen og på havna under dette arrangementet. I år var det 62. gang regattaen gikk av stabelen.

Søndagen bød på veteranbåtregatta med et virvar av jigger, prammer, snekker og plattgattere. Båtene var pyntet med løv og flagg og fra noen av dem lød det både trekkspill og gitar. Eldste deltager var Gotfred Gustavsen fra Fevik på 80 år som var med for 52. gang. Hans båt Macea er en plattgatter fra 1917 bygd på Hisøya. Både mann og båt var i utmerket form og klarte 2. plassen. Seier gikk til den eldste av veteranbåtene, en 20 fots jigg fra 1905 med en ti hk Albin-motor, kjørt av Martin Martinsen.

Morsomt er det at regattaen går helt inn i havnen, slik at alle tilskuerne på land kan se. Speakeren hadde litt problemer med å holde de mange tilskuerbåtene på avstand, og det var tilløp til et par dramatiske smell både under lørdagens Møkkalasset Cup og søndagens fjordløp.

Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon