HotSpot

HotSpot

Hot Spot

Av Glen Philip Hagen



Uventet seier av Segad



Vintersesongen er i gang i Dubai. I det første Class-I racet stilte 11 båter til start. De fleste, team vi kjenner fra Arendal. Nå gikk det ikke slik de fleste hadde ventet. Riktignok ledet “Jolly Motor” åtte av de elleve rundene, men med for små propellere på det forholdsvis flate føret ble det for mye for den ene Lamborghini motoren. Edoardo Polli i “Bilba” røk det ene drevet allerede i første runden, dermed var han ute. Verdensmester Al Tayer ødela et drev i Victory 1, mens Nasser og Scism blåste den ene motoren i Victory 7.

De som reddet litt av æren var Khalfan Harib og Ed Colyer, som med et defekt vanninntak og en nesten synkende Victory 4, klamret seg til en tredjeplass. Pippo Cascone hadde tatt ut “Giat”, en CUV med Baudouin motorer. Denne båten har fortid som en av de gamle båtene i Rainbow-team, og er den båten som Floriano Omoboni gjorde verdenskjent ved å "landsette" på Guernsey i 1993. Mens de andre stoppet, tuslet Pippo og styrmann Vincio Simone oppover listen for å ende på andre plass. Over 20 miles forskjell på snitthastigheten mellom Giat og Jolly Motor de første rundene forteller en hel del om utviklingen de siste fire årene.

Ferettis gamle båt som nå heter Segad og eies av Adriano Panatta, ble i dette racet kjørt av Roberto Biancalana og Gianni Giorgio. Disse to forholdsvis ukjente endte på toppen på grunn av frafallet, men det gjør det ikke mindre morsomt. Det er nettopp slikt som er bra for sporten.





Class-I død?

Det har gått mange rykter om at Class-I er død. Dette tilbakeviser Edoardo Polli, sjef i førernes forening IOTA. Han sier at det i år blir to race i Italia, sannsynligvis Gallipolli og Roma. I tillegg blir det race i St Petersburg, Montreux og Arendal med avslutning i Dubai. I skrivende stund jobbes det med flere arrangører for de resterende løpene.

Planen er å kjøre 10 race slik som i 1992, det første året med WOC. Han legger til at det er flere team “der ute” som er interesserte i å være med, og nye land har også sagt seg interessert i å arrangere Class-I, som f.eks Canada, Brasil, Tunis og Libanon.





Tre sterke kort

Fabio Buzzi, Gary Garbrecht og Reggie Fountain Planen planlegger nå å lage et slags “dream-team” innen amerikansk offshoresport. Med et tre-båts team og Gary Garbrecht som team manager i den amerikanske offshore serien for 1997, regner de nok med å kunne hale i land noen pokaler. Planen er å stille i Super Boat, Open Class og Sportsman. Båtene inkluderer muligens Mark Nemschoff’s Key West 40, den første Buzzi-båten som er bygget hos Fountain i samarbeid med Peter Hledin’s Skater verft. I fremtiden er det snakk om å bygge Fountain’s racingbåter nettopp hos Douglas Skater Marine.

Italienske Fabio Buzzi er kjent for sine offshorebåter som med Seatek dieselmotorer har vunnet imponerende mange premier de siste ti årene. Buzzi er også mannen bak The Ugland Group, Fiat Uno, Valentino og BP Marine, båter som er kjent i Norge gjennom Andreas Ove Ugland og Jann Hillestad’s deltagelse i offshoresporten.

Gary Garbrecht er kanskje ikke like kjent i Norge. Han var med i Mercury’s High Performance divisjon lenge før han ble sjef for Mercury’s racingavdeling på 70-tallet. Etter det var han innom både Fountain, Arneson og Aronow. Han jobbet med Formel 1 rundbane for OMC på 80-tallet, før han solgte firmaet Second Effort til OMC. Dette var for å arbeide med Mach propellere.

Buzzi og Garbrecht går nå sammen med Reggie Fountain, en amerikansk sportsbåtprodusent, som også har lang erfaring fra racing. Foruten racingbiten, går samarbeidet ut på at Fountain skal bygge Buzzi-konstruerte båter for det amerikanske markedet. Fountain blir også agent for Buzzi’s Trimax drev i USA. For å levere en komplett pakke, blir Mach propellerne, som Garbrecht samarbeidet om i starten, nettopp med Reggie Fountain, også en del av pakken.





Hydrolift vant i Japan



28 foteren som Tom Martens Meyer deltok med både i Norge og Dubai,ble til slutt solgt til japaneren Hasakawi. I sitt første offshore race endte han på toppen av pallen. Om det var på grunn av liten deltagelse vites ikke, men den Skater 28 som pleier å vinne, endte på andreplass.





Nordmenn i Syd Afrika



Morten Nytveit og Gunnar Sævareid stilte i VM i Offshore III 1,3 liter med leid båt og egen motor. Båten, en Phantom V-bunner, passet bedre til det røffe føret enn deres egen Argo katamaran. Arrangementet samlet 19 deltagere og var ifølge Morten profesjonelt og bra gjennomført. Med det første løpet brudt, en syvende og en åttende plass i de to siste, ble det en tolvte plass totalt, noe Morten er fornøyd med. Nå planlegger de to årets sesong med blant annet deltagelse i VM i Sverige.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon