Hot Spot

Hot Spot

Hot Spot

Tekst og fotos: Glen Philip Hagen

Røkkes nye

Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten vil forhåpentligvis ha hver sin nye båt klar til sesongåpning i Offshore-I. Båtene er søsterbåter til Jolly Motor Ferretti som i fjor ble throttlet av Luca Ferrari og styrt av Pascal Villanova. Disse båtene er bygget på Tencara verftet like ved Venezia og er i compositt-materialer. Verftet bygget seilbåten Il Moro di Venezia som var med helt til finalen i Americas Cup. Senere Norberto Ferrettis Offshore-I båt Iceberg og Giesse (Segad), Gruppo dalle Carbonare, og til slutt Jolly Motor.

Båten til Røkke, Helly Hansen er designet av Michael Peters og bygget hos Tencara. De 12 sylindrede motorene er støpt i aluminium og skrudd sammen hos Lamborghini. De har doble overliggende kammer, 4 ventiler per sylinder og injection. Lamborghini står også bak de 4 trinns girkassene som forbinder motorene med drevene fra det italienske firmaet BPM. Båten er, foruten girkassene, en videreutvikling av Iceberg fra 1991.

Båten til Gjelsten er av samme type med samme motorer, gir og drev. Brooks Shoes rigges i i England. De to kommer til å styre hver sin båt og amerikanske Jim Dyke fortsetter å throttle for Røkke. Bjørn Rune skal ha med seg ex verdensmester Steve Curtis til å holde orden på hastighet og trimming av båten. Vi får håpe at Tencara-riggene kan gi en bedre sesong enn fjorårets.



Mannerfeldt foreslår entype

Entypeklassene er i skuddet. Steve Curtis har lansert sin “containerklasse”, og Lamborghini har sin “Formula Lamborghini”. Nå har svenske Ocke Mannerfeldt lansert sitt forslag, en båt basert på 23 foteren som ble brukt i Offshore III/2-liter, men den blir forlenget til 24 fot. Motor blir en V8 inboard med duopopdrev og båten kommer til å få canopy.

Den skal leveres startklar. Til og med propellen skal være standard. I skrivende stund bygges faktisk “pluggen” til denne båten hos Competitive Composites i Fredrikstad. Vitsen er å holde driftskostnadene nede, og da er en helt standard rigg den eneste løsningen. Klassen er ifølge Ocke godkjent på prøve i to år. Prosjektet har mye for seg, men det spørs om en ikke bør kreve at kun lisensierte førere får kjøre en slik båt. Med canopy må en jo også ha gjennomgått en såkalt turtle-test for å lære hva som skjer i det øyeblikket en går rundt.





Spead i Miami

Alcone Motorsports, en Skater 46, fortsetter å gjøre det bra i Offshore i USA. Nylig vant Matt Alcone et race i Miami foran båter som Sloppy Joe’s og Fabio Buzzi og Daniel Scioli i La Gran Argentina. Snitthastigheten til Alcone var 108 miles på det temmelig flate føret. Noe som kanskje var mye mer oppsiktsvekkende var de to båtene In Contemt og Restore som i klassen Modified, som tilsvarer vår Offshore II hadde et snitt på rundt 105 miles. Det må kunne kalles konkurransedyktig.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon