Horizon 500 ankervinsj

Horizon 500 ankervinsj



Ankervinsj for mindre båter

AV ASMUND MYHRVOLD

Når vi ligger på svai, vil vi ha nesa opp mot vinden og dreggen ut der fremme. Vi ønsket oss en liten ankervinsj i baugen og fant en Horizon 500 som passet vår Saga 27.



Vi har tidligere lovprist TX Engbo-vinsjen vi har på badeplattformen, - en drøm for mannskapet når vi skal legge til svaberg eller brygger uten permanent akterfeste. Men vi er ikke av de mest sosiale, og liker ofte å ligge på svai for oss selv. Når man ligger for anker, er det best å ligge med baugen mot vinden, og da er det ikke særlig praktisk å ha ankerspillet akter. Tanken på en vinsj forut dukket stadig opp når vi nervøst balanserende på dollbordet slet med å trekke blytauet fram til en puller på fordekket.

I og med at vi fylte runde år ganske tidlig i sesongen, forsøkte vi oss med verdens korteste ønskeliste: En aldri så liten ankervinsj forut. Og som forutsett - vårt godhjerta mannskap tilbød seg å bla opp. Men så meldte et problem seg: Det var ikke mulig å oppdrive en vinsj som passet for vår Saga 27. De var for store alle sammen. Vi var nære ved å gi opp da vi en dag bråstoppet foran et av vinduene til Ofo Båt A/S i Prinsensgate i Oslo. Der lå det en vinsj som var så liten at vi betvilte brukbarheten av den. Horizon 500 heter den og produseres av Simpson Lawrence Ltd.

Enkel montering

Det viste seg fort at vinsjen var som skreddersydd for vår båt - og sikkert for mange andre båter av samme storleik. Vi behøvde hverken flytte pullere eller vannpåfyllingen, det var bare å smelle den rett på. Vi stolte på brosjyren hva kapasiteten angikk og ble ikke skuffet. Vinsjen er mer enn sterk nok. Betjeningen skjer med en joystick ved førerplassen, og det er ikke noe problem å få bruceankeret til å legge seg pent på plass.

Vi har merket lina ca. en meter fra ankeret, slik at vi vet når vi skal ta det litt forsiktig. Vinsjen tar både kjetting og tau, og man kan spleise lina på kjettingen om man vil bruke begge deler. Vi har valgt å bruke bare tau, men sender ned en "daumann" på 4,5 kg. når vi vil være sikre, og slik har vi ligget for anker i frisk vind uten å dregge en tomme. Ankeret går ikke ut i fritt fall, men kjøres ut med en hastighet på 30 meter i minuttet, slik at det ikke byr på noe problem. Data:

Størrelse: 6 til 10 meter

Line: 12 mm

Dimensjon i mm: L= 240 B= 160 H= 140

Motorstørrelse: 12V-150W

Max belastning: 225 kg

Kont. belastning: 50 kg

Anker ut: 30m/min.

Anker opp: 19m/min.

Vekt: 6 kg

Veil.pris: kr. 7600

Importør: Ofo Båt A/S, Prinsensgt. 2, 0152-Oslo

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon