Horizon 500 ankervinsj

Horizon 500 ankervinsj



Ankervinsj for mindre båter

AV ASMUND MYHRVOLD

Når vi ligger på svai, vil vi ha nesa opp mot vinden og dreggen ut der fremme. Vi ønsket oss en liten ankervinsj i baugen og fant en Horizon 500 som passet vår Saga 27.



Vi har tidligere lovprist TX Engbo-vinsjen vi har på badeplattformen, - en drøm for mannskapet når vi skal legge til svaberg eller brygger uten permanent akterfeste. Men vi er ikke av de mest sosiale, og liker ofte å ligge på svai for oss selv. Når man ligger for anker, er det best å ligge med baugen mot vinden, og da er det ikke særlig praktisk å ha ankerspillet akter. Tanken på en vinsj forut dukket stadig opp når vi nervøst balanserende på dollbordet slet med å trekke blytauet fram til en puller på fordekket.

I og med at vi fylte runde år ganske tidlig i sesongen, forsøkte vi oss med verdens korteste ønskeliste: En aldri så liten ankervinsj forut. Og som forutsett - vårt godhjerta mannskap tilbød seg å bla opp. Men så meldte et problem seg: Det var ikke mulig å oppdrive en vinsj som passet for vår Saga 27. De var for store alle sammen. Vi var nære ved å gi opp da vi en dag bråstoppet foran et av vinduene til Ofo Båt A/S i Prinsensgate i Oslo. Der lå det en vinsj som var så liten at vi betvilte brukbarheten av den. Horizon 500 heter den og produseres av Simpson Lawrence Ltd.

Enkel montering

Det viste seg fort at vinsjen var som skreddersydd for vår båt - og sikkert for mange andre båter av samme storleik. Vi behøvde hverken flytte pullere eller vannpåfyllingen, det var bare å smelle den rett på. Vi stolte på brosjyren hva kapasiteten angikk og ble ikke skuffet. Vinsjen er mer enn sterk nok. Betjeningen skjer med en joystick ved førerplassen, og det er ikke noe problem å få bruceankeret til å legge seg pent på plass.

Vi har merket lina ca. en meter fra ankeret, slik at vi vet når vi skal ta det litt forsiktig. Vinsjen tar både kjetting og tau, og man kan spleise lina på kjettingen om man vil bruke begge deler. Vi har valgt å bruke bare tau, men sender ned en "daumann" på 4,5 kg. når vi vil være sikre, og slik har vi ligget for anker i frisk vind uten å dregge en tomme. Ankeret går ikke ut i fritt fall, men kjøres ut med en hastighet på 30 meter i minuttet, slik at det ikke byr på noe problem. Data:

Størrelse: 6 til 10 meter

Line: 12 mm

Dimensjon i mm: L= 240 B= 160 H= 140

Motorstørrelse: 12V-150W

Max belastning: 225 kg

Kont. belastning: 50 kg

Anker ut: 30m/min.

Anker opp: 19m/min.

Vekt: 6 kg

Veil.pris: kr. 7600

Importør: Ofo Båt A/S, Prinsensgt. 2, 0152-Oslo

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon