Hjembakte "Scala"

Hjembakte "Scala"

Fra Bergen til New York

Hjembakte "Scala"

Tekst: ANNE MARIT KLOKK

En kaldbakt krysning av skjærgårdsjeep og runabout. Tegnet av Otto L. Scheen jr, bygget hos Dolvik Båtbyggeri og nylig sendt til Rhode Island. Med 2 x 300 hk MerCruiser bensinmotor gjorde "Scala" 56 knop under prøvekjøring. Sterkt!



Arbeidsdagene ved Dolvik Båtbyggeri på Askøy utenfor Bergen har vært spesielt lange denne våren. Steinar Savland og de to sønnene Stein Erik og Trond, pluss fem karer hadde deadline å møte 8. mai. Da skulle 29-foteren "Scala" skipes fra Bergen til New York og videre til Rhode Island Yachtclub. Et par dager før var alt klar for prøvekjøring bortsett fra båtens vindskjerm, som er blitt ettersendt. En todelt type Riva-skjerm, som kan åpnes for adgang forover, men som under kjøring er lukket. Støpt i messing og krommet. Prøvekjøringen i bergensskjærgården foregikk i stille og fint vær, og GPS'en viste 56,5 knop, i følge båtbyggeriet. Et resultat enda bedre enn de hadde håpet på. Da Båtmagasinet var på besøk i byggeperioden, ble det snakket om 55 knop.

Kaldbaking av nye båter

Dolvik Båtbyggeri har de siste ti årene spesialisert seg på kaldbaking av båter. Nye båter bygges kun etter denne metoden, og det siste året har båtbyggeriet også skaffet utstyret som skal til for vakuumbagging som har vært benyttet på begge disse båtene. For familien Savland er ikke kaldbaking av båter noe nytt.

-Farfar jobbet hos den norske båtprodusenten Halvorsen i Australia, og der kaldbakte de båter allerede på 60-tallet, sier Stein Erik. Familien Savland har helt klart funnet en nisje i markedet. For dem lønner det seg ikke i dag å bygge på den "gammeldagse" måten. De påtar seg selvfølgelig restaurering og bruker da både tradisjonelle og nyere metoder, men ikke til nybygg. Ideelt er det om de kan bygge to båter samtidig, noe de har gjort denne våren. "Scala" på 29 fot som er skipet til USA har stått ved siden av en 30 foter som skal leveres til Lyngør. Samme konsept, samme konstruktør bare strukket en fot.

Mer tidkrevende

-Det lønner seg å bygge to og to båter. Men tro ikke at du sparer tid på denne byggemetoden. Båtene er mer tidkrevende enn tradisjonelt bygde trebåter. Det finner du fort ut. Vi regner ca 2000 arbeidstimer på hver av disse to båtene. Det er enormt mye jiggarbeid og innredningen krever tålmodig nøyaktighet, sier Stein Erik. Og det synes på resultatet. Her er runde buer og kurver i elegante linjer. Helt akter en buesofa, så førerplassen til styrbord med passasjersetet til babord og forut nok to langsgående sofaer. Alt innrammet i vakkert skinnende treverk og blanke beslag. "Scala" har fått blå puter i myk skai og den andre båten er bestilt med flaskegrønne lærputer.

Skrogene består av stripplank med to diagonale lag abachi finer, pluss mahogni og mahogni innvendig. Multiaxial matte på 450 gram/m2 har kun vært brukt i bunnen, utvendig og innvendig. Mellom bunn og dørk er det skummet opp ca 3000 liter polyreretanskum som veier ca 100 kg. Båtenes totalvekt vil ligge på ca tre tonn.

Utvendig på skroget er det lagt åtte lag epoksy og 16 strøk Ultravar lakk med sprøyte. Hele innredningen er epoksybehandlet med SP-systems produkter. Båten er selvlensende og uteplassen rommer opptil 16 voksne personer. Den lille hytta forut har to små benker, så det er ingen tvil om at dette er en godværsbåt for amerikanere på dagstur som vil ha en rask, vakker og spesiell båt. Made in Norway!

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon