Hjembakte "Scala"

Hjembakte "Scala"

Fra Bergen til New York

Hjembakte "Scala"

Tekst: ANNE MARIT KLOKK

En kaldbakt krysning av skjærgårdsjeep og runabout. Tegnet av Otto L. Scheen jr, bygget hos Dolvik Båtbyggeri og nylig sendt til Rhode Island. Med 2 x 300 hk MerCruiser bensinmotor gjorde "Scala" 56 knop under prøvekjøring. Sterkt!



Arbeidsdagene ved Dolvik Båtbyggeri på Askøy utenfor Bergen har vært spesielt lange denne våren. Steinar Savland og de to sønnene Stein Erik og Trond, pluss fem karer hadde deadline å møte 8. mai. Da skulle 29-foteren "Scala" skipes fra Bergen til New York og videre til Rhode Island Yachtclub. Et par dager før var alt klar for prøvekjøring bortsett fra båtens vindskjerm, som er blitt ettersendt. En todelt type Riva-skjerm, som kan åpnes for adgang forover, men som under kjøring er lukket. Støpt i messing og krommet. Prøvekjøringen i bergensskjærgården foregikk i stille og fint vær, og GPS'en viste 56,5 knop, i følge båtbyggeriet. Et resultat enda bedre enn de hadde håpet på. Da Båtmagasinet var på besøk i byggeperioden, ble det snakket om 55 knop.

Kaldbaking av nye båter

Dolvik Båtbyggeri har de siste ti årene spesialisert seg på kaldbaking av båter. Nye båter bygges kun etter denne metoden, og det siste året har båtbyggeriet også skaffet utstyret som skal til for vakuumbagging som har vært benyttet på begge disse båtene. For familien Savland er ikke kaldbaking av båter noe nytt.

-Farfar jobbet hos den norske båtprodusenten Halvorsen i Australia, og der kaldbakte de båter allerede på 60-tallet, sier Stein Erik. Familien Savland har helt klart funnet en nisje i markedet. For dem lønner det seg ikke i dag å bygge på den "gammeldagse" måten. De påtar seg selvfølgelig restaurering og bruker da både tradisjonelle og nyere metoder, men ikke til nybygg. Ideelt er det om de kan bygge to båter samtidig, noe de har gjort denne våren. "Scala" på 29 fot som er skipet til USA har stått ved siden av en 30 foter som skal leveres til Lyngør. Samme konsept, samme konstruktør bare strukket en fot.

Mer tidkrevende

-Det lønner seg å bygge to og to båter. Men tro ikke at du sparer tid på denne byggemetoden. Båtene er mer tidkrevende enn tradisjonelt bygde trebåter. Det finner du fort ut. Vi regner ca 2000 arbeidstimer på hver av disse to båtene. Det er enormt mye jiggarbeid og innredningen krever tålmodig nøyaktighet, sier Stein Erik. Og det synes på resultatet. Her er runde buer og kurver i elegante linjer. Helt akter en buesofa, så førerplassen til styrbord med passasjersetet til babord og forut nok to langsgående sofaer. Alt innrammet i vakkert skinnende treverk og blanke beslag. "Scala" har fått blå puter i myk skai og den andre båten er bestilt med flaskegrønne lærputer.

Skrogene består av stripplank med to diagonale lag abachi finer, pluss mahogni og mahogni innvendig. Multiaxial matte på 450 gram/m2 har kun vært brukt i bunnen, utvendig og innvendig. Mellom bunn og dørk er det skummet opp ca 3000 liter polyreretanskum som veier ca 100 kg. Båtenes totalvekt vil ligge på ca tre tonn.

Utvendig på skroget er det lagt åtte lag epoksy og 16 strøk Ultravar lakk med sprøyte. Hele innredningen er epoksybehandlet med SP-systems produkter. Båten er selvlensende og uteplassen rommer opptil 16 voksne personer. Den lille hytta forut har to små benker, så det er ingen tvil om at dette er en godværsbåt for amerikanere på dagstur som vil ha en rask, vakker og spesiell båt. Made in Norway!

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon