Hjembakte "Scala"

Hjembakte "Scala"

Fra Bergen til New York

Hjembakte "Scala"

Tekst: ANNE MARIT KLOKK

En kaldbakt krysning av skjærgårdsjeep og runabout. Tegnet av Otto L. Scheen jr, bygget hos Dolvik Båtbyggeri og nylig sendt til Rhode Island. Med 2 x 300 hk MerCruiser bensinmotor gjorde "Scala" 56 knop under prøvekjøring. Sterkt!



Arbeidsdagene ved Dolvik Båtbyggeri på Askøy utenfor Bergen har vært spesielt lange denne våren. Steinar Savland og de to sønnene Stein Erik og Trond, pluss fem karer hadde deadline å møte 8. mai. Da skulle 29-foteren "Scala" skipes fra Bergen til New York og videre til Rhode Island Yachtclub. Et par dager før var alt klar for prøvekjøring bortsett fra båtens vindskjerm, som er blitt ettersendt. En todelt type Riva-skjerm, som kan åpnes for adgang forover, men som under kjøring er lukket. Støpt i messing og krommet. Prøvekjøringen i bergensskjærgården foregikk i stille og fint vær, og GPS'en viste 56,5 knop, i følge båtbyggeriet. Et resultat enda bedre enn de hadde håpet på. Da Båtmagasinet var på besøk i byggeperioden, ble det snakket om 55 knop.

Kaldbaking av nye båter

Dolvik Båtbyggeri har de siste ti årene spesialisert seg på kaldbaking av båter. Nye båter bygges kun etter denne metoden, og det siste året har båtbyggeriet også skaffet utstyret som skal til for vakuumbagging som har vært benyttet på begge disse båtene. For familien Savland er ikke kaldbaking av båter noe nytt.

-Farfar jobbet hos den norske båtprodusenten Halvorsen i Australia, og der kaldbakte de båter allerede på 60-tallet, sier Stein Erik. Familien Savland har helt klart funnet en nisje i markedet. For dem lønner det seg ikke i dag å bygge på den "gammeldagse" måten. De påtar seg selvfølgelig restaurering og bruker da både tradisjonelle og nyere metoder, men ikke til nybygg. Ideelt er det om de kan bygge to båter samtidig, noe de har gjort denne våren. "Scala" på 29 fot som er skipet til USA har stått ved siden av en 30 foter som skal leveres til Lyngør. Samme konsept, samme konstruktør bare strukket en fot.

Mer tidkrevende

-Det lønner seg å bygge to og to båter. Men tro ikke at du sparer tid på denne byggemetoden. Båtene er mer tidkrevende enn tradisjonelt bygde trebåter. Det finner du fort ut. Vi regner ca 2000 arbeidstimer på hver av disse to båtene. Det er enormt mye jiggarbeid og innredningen krever tålmodig nøyaktighet, sier Stein Erik. Og det synes på resultatet. Her er runde buer og kurver i elegante linjer. Helt akter en buesofa, så førerplassen til styrbord med passasjersetet til babord og forut nok to langsgående sofaer. Alt innrammet i vakkert skinnende treverk og blanke beslag. "Scala" har fått blå puter i myk skai og den andre båten er bestilt med flaskegrønne lærputer.

Skrogene består av stripplank med to diagonale lag abachi finer, pluss mahogni og mahogni innvendig. Multiaxial matte på 450 gram/m2 har kun vært brukt i bunnen, utvendig og innvendig. Mellom bunn og dørk er det skummet opp ca 3000 liter polyreretanskum som veier ca 100 kg. Båtenes totalvekt vil ligge på ca tre tonn.

Utvendig på skroget er det lagt åtte lag epoksy og 16 strøk Ultravar lakk med sprøyte. Hele innredningen er epoksybehandlet med SP-systems produkter. Båten er selvlensende og uteplassen rommer opptil 16 voksne personer. Den lille hytta forut har to små benker, så det er ingen tvil om at dette er en godværsbåt for amerikanere på dagstur som vil ha en rask, vakker og spesiell båt. Made in Norway!

Utgave: 

Stikkord: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
Twitter icon
e-mail icon