Hjembakte "Scala"

Hjembakte "Scala"

Fra Bergen til New York

Hjembakte "Scala"

Tekst: ANNE MARIT KLOKK

En kaldbakt krysning av skjærgårdsjeep og runabout. Tegnet av Otto L. Scheen jr, bygget hos Dolvik Båtbyggeri og nylig sendt til Rhode Island. Med 2 x 300 hk MerCruiser bensinmotor gjorde "Scala" 56 knop under prøvekjøring. Sterkt!



Arbeidsdagene ved Dolvik Båtbyggeri på Askøy utenfor Bergen har vært spesielt lange denne våren. Steinar Savland og de to sønnene Stein Erik og Trond, pluss fem karer hadde deadline å møte 8. mai. Da skulle 29-foteren "Scala" skipes fra Bergen til New York og videre til Rhode Island Yachtclub. Et par dager før var alt klar for prøvekjøring bortsett fra båtens vindskjerm, som er blitt ettersendt. En todelt type Riva-skjerm, som kan åpnes for adgang forover, men som under kjøring er lukket. Støpt i messing og krommet. Prøvekjøringen i bergensskjærgården foregikk i stille og fint vær, og GPS'en viste 56,5 knop, i følge båtbyggeriet. Et resultat enda bedre enn de hadde håpet på. Da Båtmagasinet var på besøk i byggeperioden, ble det snakket om 55 knop.

Kaldbaking av nye båter

Dolvik Båtbyggeri har de siste ti årene spesialisert seg på kaldbaking av båter. Nye båter bygges kun etter denne metoden, og det siste året har båtbyggeriet også skaffet utstyret som skal til for vakuumbagging som har vært benyttet på begge disse båtene. For familien Savland er ikke kaldbaking av båter noe nytt.

-Farfar jobbet hos den norske båtprodusenten Halvorsen i Australia, og der kaldbakte de båter allerede på 60-tallet, sier Stein Erik. Familien Savland har helt klart funnet en nisje i markedet. For dem lønner det seg ikke i dag å bygge på den "gammeldagse" måten. De påtar seg selvfølgelig restaurering og bruker da både tradisjonelle og nyere metoder, men ikke til nybygg. Ideelt er det om de kan bygge to båter samtidig, noe de har gjort denne våren. "Scala" på 29 fot som er skipet til USA har stått ved siden av en 30 foter som skal leveres til Lyngør. Samme konsept, samme konstruktør bare strukket en fot.

Mer tidkrevende

-Det lønner seg å bygge to og to båter. Men tro ikke at du sparer tid på denne byggemetoden. Båtene er mer tidkrevende enn tradisjonelt bygde trebåter. Det finner du fort ut. Vi regner ca 2000 arbeidstimer på hver av disse to båtene. Det er enormt mye jiggarbeid og innredningen krever tålmodig nøyaktighet, sier Stein Erik. Og det synes på resultatet. Her er runde buer og kurver i elegante linjer. Helt akter en buesofa, så førerplassen til styrbord med passasjersetet til babord og forut nok to langsgående sofaer. Alt innrammet i vakkert skinnende treverk og blanke beslag. "Scala" har fått blå puter i myk skai og den andre båten er bestilt med flaskegrønne lærputer.

Skrogene består av stripplank med to diagonale lag abachi finer, pluss mahogni og mahogni innvendig. Multiaxial matte på 450 gram/m2 har kun vært brukt i bunnen, utvendig og innvendig. Mellom bunn og dørk er det skummet opp ca 3000 liter polyreretanskum som veier ca 100 kg. Båtenes totalvekt vil ligge på ca tre tonn.

Utvendig på skroget er det lagt åtte lag epoksy og 16 strøk Ultravar lakk med sprøyte. Hele innredningen er epoksybehandlet med SP-systems produkter. Båten er selvlensende og uteplassen rommer opptil 16 voksne personer. Den lille hytta forut har to små benker, så det er ingen tvil om at dette er en godværsbåt for amerikanere på dagstur som vil ha en rask, vakker og spesiell båt. Made in Norway!

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon