Herlig lastebåt

Herlig lastebåt

TEKST OG FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Valiant har fornyet flåten med åtte helt nye modeller fra fem meter og oppover. Seks av dem er såkalte Comfort-modeller med soldekk forut og fokus på bekvemmelighet, mens to er Sport-modeller. I Norge blir det i første omgang tatt inn én sportsmodell og fire fra comfort-serien. Sport-serien skal utfordre franske Bombard, mens comfort-serien tar sikte på å ta markedsandeler fra Zodiac og Capelli.

Skrog fra Arimar
Vi har konsentrert oss om 540 sport, den største av de to i sportsserien.
Det er velprøvde skrog som nå bærer Valiants nye logo. Italienske Valiant har nemlig satt bort produksjonen av gummibåtene til Arimar. Modellen vi har prøvekjørt heter Scuba 540 hos Arimar. Det er stort sett bare fargen og logoen på gummipølsa som er endret. Skrog og innerliner produseres i Tunisia, mens pongtongene produseres og monteres på Arimars fabrikk i Italia. Det er også italienerne som utfører sluttkontrollen på produktet. Pongtongene på Valiant 540 Sport smalner av fra akter mot baugen. Det gjør at den får stabilitet akter, der det trengs mest. Det gjør også båten ekstremt stabil ved stilleligge. De store luftfylte pongtongene gir godt løft, slik at båten kan lastes med stor vekt. Hele 1100 kilo kan fraktes på dekket. Materialer til hyttebygging eller kasser med dykkerutstyr kan stroppes fast i solide fester i dørken.

Lengst forut finnes et lite stuverom. Her er det plass til dregg eller tauverk, men ikke særlig mer. Det er også et av ankepunktene ved RIB-båter. Som oftest har de dårligere med stuveplass enn skjærgårdsjeeper i plast eller aluminium. Men på dørken er det som sagt bare å laste på i rikt monn. Det er også dette som er primæroppgaven for denne arbeidsponnien. Et lite stuverom finnes også i den sidemonterte styrekonsollen og i sittebenken akter. Men denne fylles i stor grad opp av bensintanken på 55 liter.

Sprek og sportslig
540 Sport kan utrustes med motorer opp til 120 hk. Maksimalt anbefalt motor er 80 hk. Men seksti firetaktshester fra Mercury på akterspeilet holder i lange baner. Båten spretter opp i plan, og er tydelig lettere enn sine mer jålete søsken i Comfort-serien. RIBen kjennes svært sportslig og morsom å kjøre. De fyldige PVC-pongtongene akter løftes ikke helt opp av vannet, men likevel går RIBen meget godt. Vi oppnådde i overkant av 33 knop på vår testtur i Lake Maggiore i Italia.
Båten oppfører seg sikkert og komfortabelt i sjøen. Den løfter ikke forskipet skremmende høyt ved akselrasjon, slik mange gummibåter med forholdsvis kraftig motorisering gjør. Det gjør at det føles trygt å gi gass selv med vinden og bølgene rett imot og motoren tiltet for maksimal fart. Båten er også svært tørr, og oppleves trygg og sikker i svingene.

Stående kjørestilling
Det er plass til to-tre personer på førersetet akter. Resten av reisefølget må sitte på pongtongene og holde seg fast i de langsgående tauene. Det funker greit for forflytning over små distanser. I en båt i denne størrelsen er det umulig å kombinere stort lastedekk og komfortable benker til alle. Dersom det er persontransport båten i hovedsak skal brukes til er Comfort-modellene å anbefale. Føreren er nesten tvunget til å stå og kjøre. Sittebenken er plassert for langt bak, slik at en må strekke seg etter både ratt og gir/gass-boks. En forskyvning av konsoll eller akterbenk ville gitt et fullgodt alternativ til stående kjøring.

FAKTA: VALIANT 540 Sport
CE-kategori: C
Produksjonsland: Tunisia
Lengde i meter: 5,33
Bredde i meter: 2,34
V-bunn i grader: 24
Vekt tørr båt i kg: 350
Drivstoff i liter: 55
Max antall personer: 8
Motoreffekt fra-til i hk: 50-120
Motor testbåt: Mercury EFI 60
- Sylindervolum 998 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 60 (44)
Toppfart i test i knop: 33
Pris fra i kroner: Ikke klar
Pris testbåt i kroner: Ikke klar
Opplysninger: www.brunswick.no

 

Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon