GPS-test: Garmin Foretrex 101

GPS-test: Garmin Foretrex 101



Test: Garmin Foretrex 101

GPS for hånden

Til å begynne med var vår vurdering at dette var en nærmest en ideell liten GPS. Det var før vi valgte norsk tekst på skjermen.

TEKST OG FOTO: TERJE BØLSTAD



De første armbånds-GPSene som dukket opp på markedet for flere år siden, hadde så kort batterilevetid at de i praksis var nesten ubrukelige. Denne navigatoren kan du bruke i opptil 15 timer på ett batterisett. Vi har testet denne GPSen i flere uker – ikke minst fordi den fungerte godt, og var morsom å bruke.

Nyttig liten sak

Foretrexen satt på armen i lang tid. Der virket den nesten bedre enn forventet. Ikke bare har den alt en vanlig GPS skal ha, men mottagerens følsomhet var også så bra at den klarte å beregne posisjonen innendørs (under dekk og i toppetasjen på et trehus), på gaten mellom høye bygninger, i skogen under høye trær og inne i bilen. Det var rett og slett moro å ha den med overalt og følge med på egne bevegelser til enhver tid.

Denne GPSen har alle nødvendige funksjoner, fra kurspunkter og ruter til beste tider for jakt og fiske. Velger du tidssone Paris, går den også automatisk over fra norsk normaltid til sommertid – og omvendt. Funksjonelt har den mye til felles med både den gule Etrex og Geko 201.

Hvis du har med Foretrexen på treningsturen, kan den for eksempel vise hvor langt og lenge du har løpt (eller gått), maks- og gjennomsnittshastighet. Kopler du den til PCen etter at du har kommet hjem, og overfører sporet ditt til et kart-program, kan du også se på et elektronisk kart nøyaktig hvor du har vært.

Takket være den gode følsomheten, mister Fortrex sjelden posisjonen. Men når det en sjelden gang i mellom skjer, avslører den en svakhet i posisjoneringsalgoritmen i programvaren. I slike tilfeller kan den slite i lang tid med å finne igjen posisjonen. Da går det raskere å slå GPSen av – og så på igjen, for å få tilbake posisjonen hurtigere. Det er en svakhet som vi også synes å registrere i enkelte andre av Garmins GPSer.

Amatørmessig oversettelse

Oversettelsen til norsk språk på skjermen er noe av det dårligste vi noen gang har sett på en GPS. Så dårlig at vi drister oss til å karakterisere det som amatørmessig. Ikke bare er det enkelte grove feil, men også mange oversatte ord og uttrykk som i beste fall er forvirrende. I verste fall er de totalt uforståelige. I alle fall gjør de GPSen meget vanskelig å bruke. Har du anskaffet en Foretrex, gjør du lurt i å velge det opprinnelige engelsk, eller dansk språk – som merkelig nok er mye bedre. Hvis du ikke heller vil levere den tilbake, da.

Når man navigerer mot et kurspunkt, er det for eksempel vanskelig å forstå forskjellene mellom "bæring", "kurs", "peiling" og "gå mot" – som alle angir kurser eller retninger, og som alle kan vise forskjellige verdier. Når det på engelsk angis hvor mange grader man må dreie ("turn") for å komme på riktig kurs, er det oversatt med det norske ordet "snu". At "next distance" er oversatt til "neste dist" er kanskje ikke så galt, men "siste dist" ("final distance") var ikke åpenbart for oss. Og hva "Snitt forfl" betyr, er det heller ikke enkelt å forstå. Noen ord – for eksempel "peiling" – er også oversatt inkonsekvent, og har forskjellige betydninger på forskjellige skjermbilder. Selv en meget erfaren GPS-bruker vil ha problemer med å lære seg denne navigatoren med norsk språk.

Hvis man er svak i både engelsk og navigasjon, burde man overlate oversettelsesjobben til noen andre. Vi er informert om at importøren leverer oversettelsen av alle de engelske ordene og uttrykkene til produsenten før de ser den ferdige GPSen. Det kan naturligvis skape uklarheter om hvordan ordene brukes i forskjellige sammenhenger. Men for brukeren er en (bort)forklaring på hvorfor dette er blitt så dårlig, totalt uinteressant.

Det skal bli spennende å se hvordan importøren vil håndtere dette problemet. Vil de overse problemet, og håpe at kundene ikke oppdager det, eller vil de rette opp alle feil og uklarheter? Endring av den norske oversettelsen vil kreve en ny programvareversjon, samt en ny utgave av den norske bruksanvisningen. Billig blir det ikke.

Kort batteritid



GPSen drives av to små AAA-batterier. Både alkaliske og oppladbare NiMH batterier kan brukes. For at batteriindikatoren skal kunne vise riktig, kan man fortelle ("sette opp") GPSen til alkalisk eller NiMH. Etter våre tester, stemmer produsentens opplysning om at lengste batterilevetid er opptil 15 timer. Det er ofte bare nok til en dags bruk. Bruker man skjermens bakgrunnsbelysning, reduseres batterilevetiden vesentlig. Derfor anbefaler vi oppladbare batterier.

Foretrex 201 er så godt som identisk med 101. Forskjellen er hovedsakelig at den leveres med oppladbare batterier, lader og PC-kabel. Og så koster den et par hundrelapper mer.

På arm eller i lomme?



Det er en smakssak om man ønsker at GPSen skal sitte på armen eller ligge i en lomme. Denne GPSen er spesielt interessant for dem som løper eller trener i klær uten lommer som egner seg for en GPS. Men på armen risikerer du at Foretrex’en stadig henger seg opp i jakkeermer og i bærestroppen på sekken. Det gjorde den i hvert fall under vår test. Hvis du heller vil ha GPSen i lommen, er nok den gule Etrex’en et bedre valg. Ikke bare er den billigere, men siden den bruker de litt større AA-batteriene, har den også dobbel så lang batterilevetid.

Best på land



Denne håndleddsGPSen synes først og fremst å være beregnet for bruk på land. Men den kan også brukes på sjøen. Den mangler riktignok motorveiside og MOB-funksjon, men den har en XTE-funksjon (som her kalles "Ute av kurs") – som vi mener er så viktig for navigasjon på vannet. Men vi vil heller anbefale andre GPSer som egner seg bedre i en båt.

GPSen har ingen simulatorfunksjon. Det som heter "simulator", er kun en demo-funksjon – hvilket det også burde ha vært oversatt til. Lydalarmen er knapt hørbar, slik at GPSen like gjerne kunne ha vært uten.

Sammendrag



Ved kjøp av Foretrex 101 følger det med GPS, håndreim med forlenger, QuickStartGuide, samt engelsk og norsk bruksanvisning. En sykkelbrakett koster kr. 170 ekstra.



Pluss:

Liten og lett

Enkel og morsom å bruke

Hyggelig pris

God navigator

Meget følsom mottager

Minus:

Elendig norsk oversettelse

Kort batteritid

Knapt hørbar lydalarm

Kan ikke tilkoples ekstern strømforsyning





Oversiktstabell

Produsent Garmin

Modell Foretrex 101



Spesifikasjoner og egenskaper

--------------------------------------------

Størrelse (LxBxH i mm) 84x43x23

Vekt med batterier (i gram) 74

Antall kanaler 12

Antall kurspunkter 500

Antall ruter 20

Antall punkter i sporlogg 10.000

Språk på skjerm Norsk, engelsk, dansk

Språk i bruksanvisning Norsk

MOB-tast Nei

Tilkopling for ekstern antenne Nei

Tilkopling av ytre strømforsyning Nei

Antall batterier 2xAAA

Batteri levetid i sparemodus 15 t

Skjerm størrelse (mm) 38x23

Skjerm oppløsning (i antall pixels) 100x64

Akustisk (lyd) alarm Ja

Batteri-indikator Ja

Satelitt status-side Ja

Bakgrunnsbelysning på skjerm Ja

Bakgrunnsbelysning på taster Nei

Vanntett (ihht IPX7) Ja

Flyter Nei

Temperatur-område -15 til +70°C

NMEA inn- og utgang Ja

Opp- og nedlasting av kurspunkter Ja

Trip-funksjoner Ja

Simulator modus Nei

Tidsjevning av hastighet Nei

Anker-alarm, etc Nei

Motorveiside Nei

XTE (Cross Track Error) Ja

UTM (landkart)-data Ja

Støtte for EGNOS/WAAS Ja

Garantitid 3 år



Våre vurderinger:

------------------------------------

Skjermkvalitet God

Bruksanvisning Meget god

Brukervennlighet På engelsk: Meget god

På norsk: Dårlig

Mottagerens følsomhet Meget god

Teknisk kvalitet Meget god

Anbefalt for bruk på sjøen Nei



Ca pris (kr. inklusiv mva) 1.800





Mer informasjon:www.belanor.no eller www.garmin.com

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon