Glastron GT 180 og GT 185

Glastron GT 180 og GT 185



Glastron GT 180 og GT 185

Likt og ulikt



Tilsynelatende helt like, men det er utenpå. Hekken ikke medregnet.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Glastron GT180 er hissigproppen med utenbordsmotor, mens GT185 har badeplattform og innenbords. Begge disse modellene hører til i den populære GT serien fra anerkjente Glastron.



To helt like båter som henvender seg til to kjøpegrupper, den ene mer egnet til sjøsport, den andre til familiehygge og bading. Det er fart og pris som gjør den store forskjellen på de to. Med en 150 hk Evinrude E-Tec skyter GT 180 fort opp i 47-48 knop, mens den mer sedate familievarianten topper på rundt 37 knop med en Volvo Penta 135 hk bensin. For en standard utstyrt båt må du ut med 249.000 kroner for pakken med utenbordsmotor (90HK Evinrude E TEC), mens du havner på 235.000 med innenbords (135HK Volvo Penta). Sammenligningen hadde vært enda mer rettferdig om 150-hesteren i testen hadde vært erstattet med en 115 hester, men når det først skal lages en sportspakke, er 150 hk et morsomt alternativ. Begge båtene har mye utstyr som standard: Radio CD, Havnekallesje, Opplagskallesje, Justerbare seter, osv for å nevne noe.

”Årets nykommer”

Amerikanske båter har til nå vært prisgunstige i Norge på grunn av den lave dollarkursen og effektiv produksjon, men de to Glastron entusiastene i SEBAS Marine nærer liten bekymring for valutasvingningen nå om dagen, de regner med å være konkurransedyktige på pris selv med varierende kronekurs.



2008 ble et toppår for den Gjøvikbaserte Glastron importøren. De solgte totalt 33 båter i 2008 og ble hedret som årets ”nykommer” i forhandlerkonkurransen i Glastron systemet. Salget har økt jevnt siden etableringen i 2005, og optimismen for videre salg er god.



Vi har stiftet bekjentskap med de to Glastron modellene på Mjøsa en deilig høstdag. Båtene gir forskjellige kjøreopplevelser, selv om skrogene er identiske, med sin 21 graders V-bunn. Utgaven med innenbordsmotor drar på en badeplattform og har et noe annet tyngdepunkt på grunn av Volvo-motorens plassering, uten at dette kjennes som noen ulempe. Båt og motor veier 1050 kg, mens båt og utenbordsmotor bare veier 870kg. Begge modellene kan leveres med flere motoralternativer, både innenbords og utenbords. Både GT 185 og GT 180 oppfører seg pent i vannet, og begge har en lav planingsterskel, selv med godt lastet båt, takket være det velkjente SSV skroget fra Glastron.

Samme planløsning

Man skulle tro pakken med utenbordsmotor hadde noe større innvendig dørkplass enn innenbordsvarianten. Slik er det ikke, båtene har nøyaktig den samme planløsningen, men sistnevnte har en større solseng over motoren.

Glastrons Bowridere er tradisjonelle i sin innredning, men praktiske, med to gode stoler i kjøreretningen, rett sofa akter og en liten sittegruppe i baugen.

Desidert morsomst å kjøre med en 150 hesters utenbords på hekken, den er lett i sjøen og villig og stødig i svingene. Men alt handler ikke om fart og moro. Den trygge familieopplevelsen er vel så viktig. Poenget er at Glastron med disse to 180-båtene overlater valget til deg, uten å kompromisse med design og praktiske løsninger.





Fakta

Modellbetegnelse: Glastron GT 180

CE-kategori: C
Produksjonsland: USA
Lengde i meter: 5.21 m
Bredde i meter2.24 m
Dybde: 1.09 m
Vekt tørr båt i kg: 870 kg (inkl 150 hk)
Drivstoff i liter: 87
V-bunn: 21 grader
Motoreffekt fra-til hk: 90-150
Pris fra i kroner: 249.000,-

Veil pris testet båt med Evinrude E Tec 150 HK og utstyr: 345.800,-



Modellbetegnelse: Glastron GT 185

CE-kategori: C

Produksjonsland: USA
Lengde i meter: 5.61 m inkl badeplattform
Bredde i meter: 2.24 m
Dybde: 1.12 m
Vekt tørr båt i kg: 1050 kg (inkl 135 hk innenbords)
Drivstoff i liter: 87
V-bunn: 21 grader
Motoreffekt fra-til hk: 135-190
Pris fra i kroner: 235.000,-

Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon