Glastron GT 180 og GT 185

Glastron GT 180 og GT 185



Glastron GT 180 og GT 185

Likt og ulikt



Tilsynelatende helt like, men det er utenpå. Hekken ikke medregnet.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Glastron GT180 er hissigproppen med utenbordsmotor, mens GT185 har badeplattform og innenbords. Begge disse modellene hører til i den populære GT serien fra anerkjente Glastron.



To helt like båter som henvender seg til to kjøpegrupper, den ene mer egnet til sjøsport, den andre til familiehygge og bading. Det er fart og pris som gjør den store forskjellen på de to. Med en 150 hk Evinrude E-Tec skyter GT 180 fort opp i 47-48 knop, mens den mer sedate familievarianten topper på rundt 37 knop med en Volvo Penta 135 hk bensin. For en standard utstyrt båt må du ut med 249.000 kroner for pakken med utenbordsmotor (90HK Evinrude E TEC), mens du havner på 235.000 med innenbords (135HK Volvo Penta). Sammenligningen hadde vært enda mer rettferdig om 150-hesteren i testen hadde vært erstattet med en 115 hester, men når det først skal lages en sportspakke, er 150 hk et morsomt alternativ. Begge båtene har mye utstyr som standard: Radio CD, Havnekallesje, Opplagskallesje, Justerbare seter, osv for å nevne noe.

”Årets nykommer”

Amerikanske båter har til nå vært prisgunstige i Norge på grunn av den lave dollarkursen og effektiv produksjon, men de to Glastron entusiastene i SEBAS Marine nærer liten bekymring for valutasvingningen nå om dagen, de regner med å være konkurransedyktige på pris selv med varierende kronekurs.



2008 ble et toppår for den Gjøvikbaserte Glastron importøren. De solgte totalt 33 båter i 2008 og ble hedret som årets ”nykommer” i forhandlerkonkurransen i Glastron systemet. Salget har økt jevnt siden etableringen i 2005, og optimismen for videre salg er god.



Vi har stiftet bekjentskap med de to Glastron modellene på Mjøsa en deilig høstdag. Båtene gir forskjellige kjøreopplevelser, selv om skrogene er identiske, med sin 21 graders V-bunn. Utgaven med innenbordsmotor drar på en badeplattform og har et noe annet tyngdepunkt på grunn av Volvo-motorens plassering, uten at dette kjennes som noen ulempe. Båt og motor veier 1050 kg, mens båt og utenbordsmotor bare veier 870kg. Begge modellene kan leveres med flere motoralternativer, både innenbords og utenbords. Både GT 185 og GT 180 oppfører seg pent i vannet, og begge har en lav planingsterskel, selv med godt lastet båt, takket være det velkjente SSV skroget fra Glastron.

Samme planløsning

Man skulle tro pakken med utenbordsmotor hadde noe større innvendig dørkplass enn innenbordsvarianten. Slik er det ikke, båtene har nøyaktig den samme planløsningen, men sistnevnte har en større solseng over motoren.

Glastrons Bowridere er tradisjonelle i sin innredning, men praktiske, med to gode stoler i kjøreretningen, rett sofa akter og en liten sittegruppe i baugen.

Desidert morsomst å kjøre med en 150 hesters utenbords på hekken, den er lett i sjøen og villig og stødig i svingene. Men alt handler ikke om fart og moro. Den trygge familieopplevelsen er vel så viktig. Poenget er at Glastron med disse to 180-båtene overlater valget til deg, uten å kompromisse med design og praktiske løsninger.





Fakta

Modellbetegnelse: Glastron GT 180

CE-kategori: C
Produksjonsland: USA
Lengde i meter: 5.21 m
Bredde i meter2.24 m
Dybde: 1.09 m
Vekt tørr båt i kg: 870 kg (inkl 150 hk)
Drivstoff i liter: 87
V-bunn: 21 grader
Motoreffekt fra-til hk: 90-150
Pris fra i kroner: 249.000,-

Veil pris testet båt med Evinrude E Tec 150 HK og utstyr: 345.800,-



Modellbetegnelse: Glastron GT 185

CE-kategori: C

Produksjonsland: USA
Lengde i meter: 5.61 m inkl badeplattform
Bredde i meter: 2.24 m
Dybde: 1.12 m
Vekt tørr båt i kg: 1050 kg (inkl 135 hk innenbords)
Drivstoff i liter: 87
V-bunn: 21 grader
Motoreffekt fra-til hk: 135-190
Pris fra i kroner: 235.000,-

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon