Glastron GT 180 og GT 185

Glastron GT 180 og GT 185



Glastron GT 180 og GT 185

Likt og ulikt



Tilsynelatende helt like, men det er utenpå. Hekken ikke medregnet.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Glastron GT180 er hissigproppen med utenbordsmotor, mens GT185 har badeplattform og innenbords. Begge disse modellene hører til i den populære GT serien fra anerkjente Glastron.



To helt like båter som henvender seg til to kjøpegrupper, den ene mer egnet til sjøsport, den andre til familiehygge og bading. Det er fart og pris som gjør den store forskjellen på de to. Med en 150 hk Evinrude E-Tec skyter GT 180 fort opp i 47-48 knop, mens den mer sedate familievarianten topper på rundt 37 knop med en Volvo Penta 135 hk bensin. For en standard utstyrt båt må du ut med 249.000 kroner for pakken med utenbordsmotor (90HK Evinrude E TEC), mens du havner på 235.000 med innenbords (135HK Volvo Penta). Sammenligningen hadde vært enda mer rettferdig om 150-hesteren i testen hadde vært erstattet med en 115 hester, men når det først skal lages en sportspakke, er 150 hk et morsomt alternativ. Begge båtene har mye utstyr som standard: Radio CD, Havnekallesje, Opplagskallesje, Justerbare seter, osv for å nevne noe.

”Årets nykommer”

Amerikanske båter har til nå vært prisgunstige i Norge på grunn av den lave dollarkursen og effektiv produksjon, men de to Glastron entusiastene i SEBAS Marine nærer liten bekymring for valutasvingningen nå om dagen, de regner med å være konkurransedyktige på pris selv med varierende kronekurs.



2008 ble et toppår for den Gjøvikbaserte Glastron importøren. De solgte totalt 33 båter i 2008 og ble hedret som årets ”nykommer” i forhandlerkonkurransen i Glastron systemet. Salget har økt jevnt siden etableringen i 2005, og optimismen for videre salg er god.



Vi har stiftet bekjentskap med de to Glastron modellene på Mjøsa en deilig høstdag. Båtene gir forskjellige kjøreopplevelser, selv om skrogene er identiske, med sin 21 graders V-bunn. Utgaven med innenbordsmotor drar på en badeplattform og har et noe annet tyngdepunkt på grunn av Volvo-motorens plassering, uten at dette kjennes som noen ulempe. Båt og motor veier 1050 kg, mens båt og utenbordsmotor bare veier 870kg. Begge modellene kan leveres med flere motoralternativer, både innenbords og utenbords. Både GT 185 og GT 180 oppfører seg pent i vannet, og begge har en lav planingsterskel, selv med godt lastet båt, takket være det velkjente SSV skroget fra Glastron.

Samme planløsning

Man skulle tro pakken med utenbordsmotor hadde noe større innvendig dørkplass enn innenbordsvarianten. Slik er det ikke, båtene har nøyaktig den samme planløsningen, men sistnevnte har en større solseng over motoren.

Glastrons Bowridere er tradisjonelle i sin innredning, men praktiske, med to gode stoler i kjøreretningen, rett sofa akter og en liten sittegruppe i baugen.

Desidert morsomst å kjøre med en 150 hesters utenbords på hekken, den er lett i sjøen og villig og stødig i svingene. Men alt handler ikke om fart og moro. Den trygge familieopplevelsen er vel så viktig. Poenget er at Glastron med disse to 180-båtene overlater valget til deg, uten å kompromisse med design og praktiske løsninger.





Fakta

Modellbetegnelse: Glastron GT 180

CE-kategori: C
Produksjonsland: USA
Lengde i meter: 5.21 m
Bredde i meter2.24 m
Dybde: 1.09 m
Vekt tørr båt i kg: 870 kg (inkl 150 hk)
Drivstoff i liter: 87
V-bunn: 21 grader
Motoreffekt fra-til hk: 90-150
Pris fra i kroner: 249.000,-

Veil pris testet båt med Evinrude E Tec 150 HK og utstyr: 345.800,-



Modellbetegnelse: Glastron GT 185

CE-kategori: C

Produksjonsland: USA
Lengde i meter: 5.61 m inkl badeplattform
Bredde i meter: 2.24 m
Dybde: 1.12 m
Vekt tørr båt i kg: 1050 kg (inkl 135 hk innenbords)
Drivstoff i liter: 87
V-bunn: 21 grader
Motoreffekt fra-til hk: 135-190
Pris fra i kroner: 235.000,-

Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon