Gjør det selv: Slik vedlikeholder du drevet

Gjør det selv: Slik vedlikeholder du drevet

Gjør det selv: Slik vedlikeholder du drevet



Du kan vedlikeholdet drevet selv. Ta det med deg hjem. Sett det fast i en benk eller på et egnet bord. Her er noen tips om hvordan du tar drevet av og hva som er viktigst under gjennomgangen.

TEKST: TORSTEN RASMUSSEN FOTO: FLEMMING NIELSEN



Hekkdrev på motorbåt er egentlig en genial oppfinnelse, men til gjengjeld krever det atskillig mer vedlikehold enn f. eks. fast aksling. Inspeksjon av diverse belger og kardangledd, og for ikke å glemme det viktigste; anodene - det er en av motorbåteierens viktigste vedlikeholdsoppgaver når båten ikke ligger på vannet.



Hvis du oppdager vanninntrenging i belgene, er det på tide å få drevet åpnet. Oljeskruen skal åpnes, slik at du kan forvisse deg om at drevoljen er fin og klar. Hvis oljen er hvit, er det vann i drevet. Da må du gjøre et skikkelig inngrep.



Vi gjennomførte vedlikehold på et Volvo 241 DP. Andre drev kan være montert og utstyrt på en annen måte, men inspeksjonsdetaljene er de samme. Vi anbefaler at du skaffer deg litt assistanse når drevet skal løftes. Av utstyr trenger du bare en skrutrekker, et mindre toppnøkkelsett og en god tang.



Belger og kjølevannsslanger kan lett bli skadet når de skal tas av eller settes på. Slangeklemmer kan i løpet av kort tid skjære hull i belgene. Det kan være et godt råd å skifte slanger og belger om det er lenge siden sist du hadde inspeksjon, selv om du ikke er synlige skader. Tid og vann tærer som kjent på gummi. Et systematisk og grundig vedlikehold av drevet sikrer driftssikkerhet og et langt liv.



1 Skruen for oljeavtapping tas ut, slik at gammel olje kan renne ned i et oppsamlingskar. Hvis det sitter jernfilterspon på magneten, kan det bety at drevet er for hardt belastet eller at det rett og slett er skadet.



2 Den lille skruen i skjoldet bak på drevet løsnes med en skrutrekker. Gi skjoldet et lite slag med en gummihammer, så er det kanskje lettere å få det av.



3 Med en flattang trekkes splinten ut av girkabelen. Girkabelen ligger langs belgen og skal derfor være fri for skader og skjærende kanter.



4 Vipp skjoldet tilbake, slik at du kommer til slangeklemmen ved øvre kardangbelg. Siver det vann ut har kardangkorset kjørt i saltvann en stund. Den øverste bolten løsnes eller tas ut.



5 Slangeklemmen løsnes med en 6 mm nøkkel eller skrutrekker. Dersom skruen i ringen er vanskelig å bevege, skal båndet skiftes. Det nye båndet smøres med kobber eller silikonfett.



6 Gummibelgen løsnes ved å vri litt forsiktig med en flat skrutrekker. Hold øye med aluminiumskanten. Den må ikke skades. Kanten kan bygges opp igjen med epoxymasse.



7 Splinten trekkes ut av nederste opphengsbolten. Splinten kan sitte fast, men du kan slå litt forsiktig med en dor og en liten hammer for å løsne den.



8 Opphengsbolten sikres ved å skru pinolskruen ut med en unbrakonøkkel. Ta skruen helt ut og smør litt kobberfett på gjengene. Montér den igjen.



9 Støtt drevet under med treklosser - før de øverste opphengsboltene tas ut. Drei drevet slik at det forsiktig kan slås med messingdor og hammer på hver bolt.



10 Boltene kan presses ut med doren eller en skrutrekker. Det er en bolt på hver side av opphenget. Hvis de sitter fast kan boltene varmes opp med en liten gassbrenner.



11 Ta av kjølevannsslangen av og sjekk om det er lekkasje. Drevet løftes av og kardangen med aksel tas ut av giret. Legg drevet på et teppe og en trepalle.



12 Slangeklemmen rundt gummibelgen løsnes. Den ødelagte gummibelgen trekkes av. Den nederste utstøtningsbelgen skal kun skiftes hvis den er skadet

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon