Gjør det selv: Montere Ladix

Gjør det selv: Montere Ladix



Gjør det selv: Montere landstrøm med Ladix

230 V uten elektriker

På tre timer kan man installere et komplett landstrømanlegg for 230 V i båten, uten behov for elektriker. På Ladacs nye Ladix-system gjøres alle tilkoblinger med ferdige kontakter.

TEKST: LARS H. LINDÈN

Norsk tilrettelegging: Jørn Søderholm

En fast installasjon av landstrømanlegg krever en autorisert installatør når verktøy er nødvendig for å utføre jobben.

Nå har norske Ladac – som først og fremst lager batteriladere – utviklet et 230 V landstrømsystem som en båteier kan og har lov til å installere selv. Hele systemet med el-sentral, batterilader, vegguttak og skjøteledninger er utstyrt med plug-in-koblinger som trykkes sammen og sikres med spesielle klemmer. Skjøteledninger leveres i lengder fra 0,5 til 12 meter. En grunnpakke med 15 Ampere lader koster snaut 8.500 kroner, mens en pakke med 30 Ampere lader koster i underkant av 10.000 kroner.

Hele installasjonen tar to-tre timer, men bør planlegges før man setter i gang. For det første bør batteriladeren monteres så nær batteriene som mulig for å ha kortest mulig kabler for lading. For det andre må el-sentralen sitte relativt nær landstrøminntaket. Kabelen mellom disse enhetene skal nemlig ikke overstige to meter. Batterilader og el-sentral tåler et fuktig miljø, men bør plasseres i et tørrest mulig rom. El-sentralen skal ha jordfeilbryter og automatsikringer, og bør dessuten ha en lampe som viser at landstrøm er tilkoblet. Noen modeller har også en ekstra bryter, til eksempelvis varmtvannsbereder.

Riktig lader

Batteriladeren i en fritidsbåt må være bygget for å tåle et marint miljø. I dens spesifikasjoner bør man finne en tetthetsgrad (=IP) som sier at den er vanntett, spyletett eller sprutsikker. Jo høyere IP-klasse, jo høyere tetthet mot vann.

Laderen må også passe til batteritypen i båten. Den må ha en ladestrøm som passer batteristørrelsen og den bør klare noe variasjon i nettspenningen fra land. En lader på 5 Ampere klarer batteristørrelser på 50-100 Ah, mens en lader på 10 Ampere klarer batterier på 100-150 Ah.

En moderne elektronisk lader går automatisk over til vedlikeholdslading når batteriene er fulle.

Fare for korrosjon

Ved all tilkobling av landstrøm oppstår en fare for galvanisk korrosjon. Sentralt i dette dramaet er ofte jordfeil i havnens el-forsyning til båtene. Via batteriets minuspol, som normalt er koblet til motorblokken, vandrer strømmen ut i drev eller aksler og man får en strømvandring ut i vannet som forårsaker korrosjon og tærer på visse deler. Normalt skal dette beskyttes av offeranoder, men dette er ikke alltid tilstrekkelig.

Noen el-sentraler er utstyrt med en galvanisk isolator isolerer mot krypstrøm med spenning opp til 2V. Ved høyere spenninger kreves en separat isolasjonstransformator, som koster nærmere 10.000 kroner. I en båtforening eller lignende kan flere båteiere gå sammen og bruke en felles isolasjonstransformator. Denne skal da være utstyrt med flere utganger, en pr båt, og ha en effekt som tilsvarer båtenes totale forbruk.

Mer informasjon:

Ladac AS, telefon 63 00 20 00. www.ladac.no

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon