Gjør det selv: Montere ankervinsj

Gjør det selv: Montere ankervinsj



Gjør det selv: Montere ankervinsj

Ankervinsjer finnes i en rekke utførelser, og med mange ulike finesser. Se hvordan du monterer en enkel aktervinsj på badeplattformen.

TEKST: LARS H. LINDÈN

Norsk tilretteleggelse: Jan Harry Svendsen



Å montere en ankervinsj i en egen boks på badeplattformen har en rekke fordeler sammenliknet med vinsjer som er innebygget. Først og fremst er monteringen enklere, men du slipper også at vann fra ankertauet renner ut i motorrommet eller ned i kjølsvinet. Ved å montere en egnet kasse i glassfiber på badeplattformen vil nemlig vannet renne tilbake til der det kom fra; havet.

Under vår montering kjøpte vi en separat boks i glassfiber som vi tilpasset båtens akterparti og badeplattform. Boksene selges der du kjøper ankervinsjen og kan enkelt tilpasses de fleste båter. Er du fingernem og har en viss erfaring med glassfiberstøp kan du også lage boksen selv.

Tilpasning tar tid

Ankerboksen vi kjøpte hadde en dybde på 65 cm i underkant. Av hele monteringsjobben var det tilpasningen av denne som tok lengst tid. Vi valgte å plassere ankerboksen slik at ankeret og skinnen som holder ankeret peker rett bakover. Ved tilpasning av boksen er det viktig å ikke kappe bort for mye, husk på at du skal ha plass til linen inne i boksen. Vi brukte 50 meter blytau i vår installasjon. Tauet ble levert i en bøtte, som også gav en god indikasjon på hvor mye vi kunne trimme ankerboksen.

Et annet viktig mål er skinnen som holder ankeret. Denne skal være lang nok ut til at ankeret ikke fester seg i badeplattformen, men samtidig skal monteringen være sikker. Skinnen varierer i lengde etter hvor stort ankeret er. Vårt Bruce-anker veide ti kilo, og det medførte at vi måtte ha en skinne som var 46 cm lang.

Dersom du får problemer med monteringen av skinnen finnes det en adapter som kan boltes fast på baksiden av boksen og i badeplattformen. Under vår montering brukte vi en slik adapter.

Enkel montering

Ankervinsjen er en Power IL Captain med en motor på 1.000 watt. Med i settet ligger det en mal, hvor alle hull som trenges er merket av. Dermed slipper man tidkrevende målinger, og eliminerer faren for feil, samtidig som man sparer tid.

Når alle hull er skjært ut har tiden kommet til det elektriske. Med i settet fulgte det en rekke kabler i ulike kvadrat, sammen med bryter, holder for hovedsikring og en relèboks. Før man begynner å trekke kabler kan de lønne seg å lage en enkel skisse hvor man merker av hvor de enkelte kablene skal, og hvor de ulike boksene skal plasseres. Hva gjeldet tilkobling til båtens elektriske anlegg finnes det flere oppfatninger av hvilken metode som fungerer best. Noen foretrekker å tilkoble vinsjen til forbruksbatteriet, mens andre velger startbatteriet. Uansett hvilket batteri du velger må du passe på at det tåler belastningen fra vinsjen. Vi valgte å koble vinsjen til motorens startbatteri, fordi motoren ofte går når man anker opp og dermed også lader batteriet når ankervinsjen går.

Uansett hvilken metode du bruker må du koble ankervinsjen via en hovedstrømsbryter. Enten kan du bruke den som allerede er montert i båten, eller så kan du velge å montere en separat bryter for vinsjen.

Vi fikk hjelp av monteringen av en spesialist fra Seal Comfort AB i Sverige. Han brukte om lag 8 timer på jobben, men det er lite trolig at du klarer det like fort. For en amatør tar jobben fort det dobbelte av tiden som en profesjonell montør bruker. For å lette arbeidet lønner det seg å ta båten opp på land.





1. Plasser glassfiberboksen på badeplattformen og kontroller at det ikke finnes deler på akterspeilet som forstyrrer monteringen. På vår båt passet det best å montere boksen til styrbord.





2. Boksen må tilpasses båtens form. Når du gjør det er det viktig at du ikke glemmer skinnen som ankeret hviler på når det er oppe. Husk på at denne utsettes for ganske stor belastning. Pass på at du ikke monterer den så langt inn at ankeret hekter seg fast i badeplattformen. Husk også på at du skal ha plass til ankertauet inne i boksen.





3. Skjær hullene ved hjelp av en stikk- og hullsag. Bruk malen som følger med.





4. En inspeksjonsluke må monteres i boksen, slik at man kan komme til tauet. Den beste plasseringen er inn mot badeplattformen.





5. Boksen boltes fast i badeplattformen langs en falset kant, i tillegg til at du benytter vinkelbeslag i de øvre hjørnene. Før du monterer boksen permanent bør du borre hullet kablene til vinsjens el-kabler. Pass på at hullet borres så høyt som mulig for å hindre vanninntrengning.





8. Ankervinsjen monteres på plass og skrus fast fra undersiden med rustfrie bolter.

(ankarspel072)



9. For å få en fin avslutning mellom ankerboksen og akterspeilet bruker man best Sikaflex. Fest en beskyttelsestape ca 5 mm fra skjøten, og ha på tetningsmiddelet. Stryk det jevnt med en fuktig finger.





10. Selve betjeningen av ankervinsjen skjer ved hjelp av en bryter. Kabelen fra denne skal kobles sammen med en spesiell relèboks.





11. Relèboksen monteres nære batteriet eller hovedstrømsbryteren. Til denne kobles ledningene fra bryterpanelet, samt ledningene fra eventuelle fotbrytere. Ledningene som kommer fra selve vinsjen kobles også til relèboksen.





12. En ankervinsj trekker en god del strøm og kobles best til motorens startbatteri. Du kan velge om du monterer en egen krets med hovedstrømbryter eller bruker den som allerede er montert.





14. En fjernkontroll kan kanskje oppfattes som luksus, men om man er alene om bord kan det være vanskelig å følge oppankringen fra førerpassen, spesielt når ankeret skal opp og låses.


Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon