Gjør det selv: Lappe gummibåt

Gjør det selv: Lappe gummibåt



Gjør det selv:

Slik reparerer du gummibåten

Lapp, lim og Aceton. Det er hva du trenger for å reparere et hull i en PVC-gummibåt.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Gummibåten er et fortreffelig hjelpemiddel i båten. Den er lett, stødig og kan vikariere som kjempefender om det kniper. Men den myke duken er sårbar for skarpe gjenstander, for eksempel den skarpe eller rurbegrodde steinen du ikke så da du skled inn i fjæra for å gå i land.

Men ikke fortvil: En rift i en PVC-gummibåt er helt kurant å reparere, selv for de som har flere tommeltotter i håndflaten enn landsgjennomsnittet. En 2,5 meters gummibåt som lever mye av sitt liv stående i snapdaviter vår reportasjebåts badeplattform fikk i sommer et ublidt møte med en stein under landsetting. Det tok oss halvannen time å reparere skaden, inkludert fotograferingen av bildene til denne artikkelen.

Vær oppmerksom på at denne fremgangsmåten gjelder gummijoller i PVC. Det vil si de aller fleste rimelige gummijollene på markedet, uansett merke. Båter laget av Hypalon ("ordentlig" gummi) krever en annen metode, blant annet med mekanisk bearbeiding av overflaten og en annen type lim.

Slik gjør du:

REPARASJONSSETTET følger vanligvis med gummibåten. Settet består typisk av et par lapper (i dette tilfellet èn til den grå pongtongen og èn til den mørkeblå bunnen), en tube lim og et verktøy til ventilene.

REVNEN i bunnen var 5-6 cm lang, og antakelig et resultat av et uheldig møte med en stein under landgang.

LAPPEN bør være en god del større enn hullet. Hjørnene må være avrundet, ellers vil de snart slippe. Rund lapp er best.

REPARASJONSSTEDET rengjøres grundig. Både det og lappen avfettes med Aceton eller et annet avfettingsmiddel.

LIMET smøres på reparasjonsstedet og lappen i tre tynne og forsøksvis jevne lag. Vent fem minutter mellom hvert lag og 10-15 minutter etter det siste. Limet skal være berøringstørt på begge flater før lappen legges på.

LAPPEN legges på. Vær nøye, limet "biter" med det samme flatene treffer hverandre. Stryk over med fingrene.

RULL over lappen med noe hardt. En flaske duger.

LØSNET: Det kan hende limet ikke vil ta på deler av lappen. Da kan det være tilstrekkelig å brette delen til side, smøre nytt lim på begge flater og vente noen få minutter før du trykker enden på igjen. Trykk hardt, bruk eventuelt et mothold på den andre siden.

FERDIG. Gi reparasjonen et døgn til å herde skikkelig før du tar båten i bruk.

GUMMIJOLLA er et utmerket hjelpemiddel om bord. Den er sårbar, men reparasjon er ukomplisert.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon