Gjør det selv: Jakten på strømmen

Gjør det selv: Jakten på strømmen

Gjør det selv: Jakten på strømmen

Når du trenger mer strøm i båten kan det være nyttigere å vite hvor strømmen tar veien, enn å ta om bord enda flere tunge batterier. Vi monterte et system fra Mastervolt som kan overvåke flere batterier samtidig.

TEKST: LARS H. LINDÉN

FOTO: LARS H. LINDÉN OG ATLE KNUTSEN

Vi fyller båten med stadig mer utstyr, og behovet for strøm øker i samme takt. Løsningen er som regel større batterier, eller flere som parallellkobles. Med de vanlige standardinstrumentene, for eksempel voltmeter og amperemeter, får man bare en viss oversikt over strømforbruket, lading, og spenning i batteriene. Disse dataene er som oftest ganske unøyaktige, og de kommer kun frem når motoren er i gang. Når motoren stoppes mister man oversikten over forbruket. Da kan selv en ganske uskyldig forbruker bli en skikkelig strømtjuv.

Det finnes en mengde ulike instrumenter på markedet som effektivt måler strømforbruket om bord. Dette er instrumenter som viser batteriets status, varsler ved lav spenning osv. I praksis fungerer de som en meget nøyaktig tankmåler for batteriet eller batteriene. Ved lading via motorens dynamo, eller via en batterilader, kan man følge hvordan batteriene lades opp. Og når man ligger stille i en havn uten lading, får man eksakt informasjon om batterispenningen og om hvor mange Amperetimer (Ah) man har forbrukt i løpet av tiden i uten lading. Visse målere viser dette både i faktiske verdier, men også i prosent av batterikapasiteten om bord.

Finn strømslukere

Med et instrument som vi har montert, kan man dessuten måle det eksakte strømforbruket for hver elektrisk komponent om bord. Slår man på et instrument, en lanterne eller starter en dieselvarmer, ser man umiddelbart forbruket i Ampere, uansett hvor lite det er. Med en slik oversikt kan man systematisk redusere strømforbruket. En autopilot som ligger med spenning på eller en radio i standby-modus, drar forbløffende mye strøm fra batteriene.

Batteriforbruksmålere finnes i mange ulike varianter, og prisene ligger mellom 2.000 og 5.000 kroner. En av de første på markedet var VDO Battman, som har samme størrelse (= 52 mm) som mange motorinstrumenter. I dag finnes det et ti-talls slike instrumenter på markedet. Instrumentet vi har montert og testet er Mastervolt BTM-3 som koster ca 5.000 kroner. De enklere systemene kan kun overvåke ett batteri, mens de mer sofistikerte versjonene kan overvåke flere batteribanker.

Måling via shunt

Felles for alle disse forbruksmålerne er at selve målingen skjer via en såkalt shunt som monteres mellom batteriets minuspol og minusledningen i båtens el-system. Denne shunt’en finnes i ulike størrelser (målt i Ampere) for el-systemer av forskjellig størrelse. Her må man sjekke hva som er nødvendig om bord i den aktuelle båten. Shunt’en er en slags motstand som tallfester hvor mye strøm som tilføres eller tømmes ut av batteriet eller batteriene. Mastervolt BTM-3 har en shunt på 500 ampere som kan belastes med et forbruk på opp til 5.000 ampere over en periode på maks 10 minutter. Denne størrelsen takler strømslukende utstyr som for eksempel ankerspill og baugpropell over et kortere tidsrom.

Mastervolt BTM-3 kan vise spenningen i volt (og i prosent) fra opp til tre ulike batteribanker om bord. Og med en shunt, som de fleste systemene har, kan man dessuten måle strømforbruket (eller tilførselen) fra en av disse batteribankene. Her velger man selvsagt båtens forbruksbatteri – eller batterier, dersom flere er parallellkoplet. Båtens startbatterier tømmes sjelden på samme måte. Her er det som regel tilstrekkelig at man vet hva batteriets spenning er i volt.



Gjør det selv:

Enkel montering

Monteringen av Mastervolt Battery Monitor BTM–3 var uproblematisk, ikke minst takket være bra installasjonsanvisninger. Den største utfordringen var å programmere systemet.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon