Gjør det selv: Installasjon av kartplotter

Gjør det selv: Installasjon av kartplotter

Installasjon av kartplotter

Gjør det selv

På tide å skifte ut den gamle ”grønnskjermen” med en mer moderne kartplotter? Gjør jobben selv, så sparer du penger. Det er ikke så vanskelig som du tror.

TEKST OG FOTO: PETER CAPLEN

Selv om kartplottere ikke er noen erstatning for kartnavigering, kan de i stor grad forenkle arbeidet for en skipper som skal gjøre flere ting på én gang. En av plotternes store fordeler er å holde kontroll med autopiloten på en forhåndsplanlagt rute. Plotterens største ulempe er skjermens størrelse. Selv de største modellene er for små til å være like detaljrike som et utbrettet sjøkart, vel og merke uten å ”rulle” over skjermen.



Overtar for Navcenter

Vi har vært veldig fornøyd med den gamle, klassiske ”grønnskjerm” Navcenter 500 fra Autohelm. Den har dekket behovet i mange år, har alltid vært pålitelig og den har fungert perfekt. Men nå er det ikke lenger mulig å få tak i oppdaterte kart. Derfor bestemte vi oss for å bevege oss over i det 21. århundre og oppdatere til en av de siste og mest moderne fargemodellene. Da 500-modellen var integrert i instrumentpanelet i styrhuset, ville jeg ha en ny i tilsvarende størrelse. Valget falt på den siste Raymarine C70 multifunksjonsplotter som var omtrent identisk i størrelse. Jeg koblet en Raystar 125 SDgps-antenne til systemet. Det er jo ikke noe poeng i å installere en plotter uten at den kan motta GPS-signaler. Hovedgrunnen for disse valgene var at båten allerede hadde et omfattende Seatalk Integrert system som har vist å fungere feilfritt.

Når all elektronikken er installert gjenstår minst én utfordring, nemlig å føre kablene rundt om i båten. Hvor enkelt eller vanskelig dette er, avhenger av konstruksjon og løsninger om bord, alt fra plassering av instrumentene til antennen. På en sportscruiser med en åpen cockpit kan jobben være noe mindre enn i en lukket båt med instrumenter i styrhuset og antennen på utsiden. Det var tilfelle med vår installasjonen, men med en nokså enkel tilgjengelighet til kanaler og rør som ledningene kunne føres gjennom, ble det en grei jobb.



Installasjonen av ny plotter

Den første og viktigste delen av jobben er plasseringen av plotteren. Vi besluttet å plassere den nye enheten på plassen til den gamle. Den integrerte skjermen hadde fungert perfekt over flere år og vi var bekvemme med å betjene instrumentet fra denne plassen. Hvis plotteren skal installeres på et nytt sted må du forsikre deg om at den ikke kommer i konflikt med ledninger, andre installasjoner eller fysiske hindringer på skrog og innredning. Kanskje en monteringsbrakett, stående på et bord eller hengende fra et tak, er en god løsning? Før plotteren monteres må man forsikre seg om at braketten er solid festet.



Ut med den gamle

Første steg på veien er å fjerne den gamle Navcenter 500. Den ligger innfelt, men er montert på en brakett bak panelet.



Brakettmontering



Kabler og kontakter

Strømkabelen inkluderer støpsel og tre endekoblinger. Rød positiv, sort negativ og jording koblet til kabelscreen. Hvis de trenger forlengelse må samme dimensjon benyttes.



Jordingskabelen er beregnet for kontakt til båtens jording, men hvis båten ikke har noen, tillater Raymarine å kjøre denne på en anode. Fordi dette er en stålbåt, og batteriets minuspol er jordet, koblet vi jordkabelen til en kabelsko.



Hvis du foretrekker å ha individuell styring på alt utstyr er ikke det omtalt i installasjonsmanualen. Under testing av systemet fant vi ut at plotteren ikke ville på da Seatalken var på. Vi fant også ut at da alle instrumenter var påslått, kunne vi ikke skru av Seatalken før plotteren var skrudd av (fordi den sørget for strøm til Seatalken). Løsningen som ble anbefalt av Raymarine var enkel; koble fra den røde kabelen fra plotteren til Seatalken og derved isolere strømforsyningen. Hvis du ikke har separat av og på-bryter vil ikke dette problemet oppstå.



Sikringer

Anbefalt sikring for plotteren er en 6.3 amp. Om bord i båten min brukes 5,8,16 og 25 amp sikringer. Jeg benyttet 5 amp. plotteren og det fungerte perfekt.



Installasjon av GPS-antenne

Når du skal bestemme plassering av GPS-antennen er det viktig å finne et sted hvor den ikke kan bli ødelagt, for eksempel bli tråkket på. Den må ha klar sikt rundt det hele. Det er også viktig at den ikke installeres for høyt, ellers kan rulling i båten påvirke effekten. Dette siste er kanskje mer relevant i seilbåter, der mastehøyden er vesentlig høyere. Ikke desto mindre er det viktig å holde antennen så lav som mulig. Det var et problem i min båt fordi jeg ikke fant noe sted som tilfredsstilte alle kriteriene. Det endte med et kompromiss; jeg monterte den på targabøylen hvor den ikke var utsatt for så mye svai.



Plotter og GPS Set-Up

Det er flere viktige punkter til set-up i menyen. Det første er COG/SOG filter i GPS-antennen. Denne opphever vibrasjon og gir fartøyet en mer nøyaktig og kurs- og fartsmåling. Båter med deplasementskrog og i noe røff sjø vil trenge en høy innstilling for å dempe bevegelsene. Raske båter i rolig sjø vil dra fordel av en lav innstilling for å gi mer presise lesbare målinger. Jeg gjorde en medium innstilling om bord i egen båt. Det andre viktige punktet er softwareoppgradering installert på den nye plotteren. Den aktuelle versjon finner du på plotterens skjerm ved ”velkommen til start-up”. Du tenger et flashkort for å kopiere den oppgraderte versjonen fra din pc til plotteren, etter å ha fulgt instruksjonen for nedlasting av den oppgraderte versjonen fra en webside. Det er også en god idé å printe ut oppgraderingsinstruksjonen mens du er online.



Den oppgraderte instruksjonen sier at enheten vil restarte etter å ha blitt bootet, men i vårt tilfelle var det nødvendig å skru av og på manuelt.

Konklusjon

Du skal igjennom flere faser i dette prosjektet, men det er både interessant og ganske enkelt. Raymarine har gjort det så enkelt som mulig å installere plotteren og har også utviklet den slik at den er enkelt og logisk å bruke. Jeg klarte å få alt jeg hadde brukt for ut av den i løpet av en halv times tid, uten å se i håndboken. Senere studerte jeg håndboken grundig og fant et par viktige punkter.

Softwareoppgradering er vel verdt anstrengelsen, blant annet fordi den gir nye hjelpemidler som AIS uten at det koster noe ekstra.

Denne plotteren benytter Navionics Gold kart som besørger alle detaljene som du forventer av et moderne elektronisk kart. Produsenten har nylig lansert den hittil største versjon som dekker et betydelig områder, tilsvarende førti, femti papirkart.



Hva koster utstyret:

Raymarine C70 Plotter: kr. 18445

Raymarine 125 GPS: kr. 3688

Navionics elektroniske kart: kr. 3000



Forhandler;

www. Belamarin.no

www.navionics.com



Arbeidstid: 1 dag

Kompetansenivå for gjennomføring: Litt erfaring

Valgmuligheter:

Det er flere aktuelle gode plottere i dagens marked. Fra Raymarine er det C-serien og E-serien, samt den nyeste A65 multifunksjons plotter for egen plassering om bord. I forrige utgave av Båtmagasinet presenterte vi en omfattende test av XX aktuelle plottere.

Andre aktuelle plottere: Furuno GP 7000, Garmin 3006 C, Lowrance Global Map 6500, Navman Trackfish 6600, Raymarine C70 og Simrad CX 34.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon