Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt



TEKST OG FOTO: HANS PETER BLICHER



En høyglanspolert propell er et vakkert syn. De bløte formene og det skinnende metallet er en fryd for øyet. Men det er ikke på grunn av utseende at man bør ty til klut og pussemiddel.



Etter hvert som sesongen er på hell kjenner de fleste følelsen av at hestekreftene forsvinner. Den siste turen til krana på brygga skjer jo nesten i slow motion.

Det gror gjerne godt

Og når båten så henger der i stroppenne, ser som enkelt og greit årsaken til det, en bunn og en propell med mye groe.

Skjellrur på propellen nedsetter effekten mange prosent. Derfor er det en god idé å forebygge groing så effektivt som mulig. Om båten ikke brukes så mye, er faktisk den beste løsningen å male propellen med bunnstoff. Skal malingen holde så lenge som mulig, er det viktig å forbehandle overflaten riktig. Flere kyndige på propell anbefaler glassblåsing av propellen og deretter behandling med primer og bunnmaling.

Høyplanspolering

Men bruker du din båt nokså regelmessig, kommer du langt med høyplanspolering av propellen. Det skal bare pussemiddel til. En blank propell er til og med miljøvennlig.

Her viser vi hvordan en ganske alminnelig to-blads propell gjenomgår en iøynefallende skjønnhetskur.

Vårt eksempel viser en etter all sannsynlighet temmelig gammel propell. Men etter en omgang med såpe, polérmiddel og en god og myk pusseklut, ser den nesten ny ut- og vil med sin blanke overflate ikke være et godt hjem for skjellrur i den kommende sesongen.


Utgave: 

Stikkord: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Twitter icon
e-mail icon