Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt



TEKST OG FOTO: HANS PETER BLICHER



En høyglanspolert propell er et vakkert syn. De bløte formene og det skinnende metallet er en fryd for øyet. Men det er ikke på grunn av utseende at man bør ty til klut og pussemiddel.



Etter hvert som sesongen er på hell kjenner de fleste følelsen av at hestekreftene forsvinner. Den siste turen til krana på brygga skjer jo nesten i slow motion.

Det gror gjerne godt

Og når båten så henger der i stroppenne, ser som enkelt og greit årsaken til det, en bunn og en propell med mye groe.

Skjellrur på propellen nedsetter effekten mange prosent. Derfor er det en god idé å forebygge groing så effektivt som mulig. Om båten ikke brukes så mye, er faktisk den beste løsningen å male propellen med bunnstoff. Skal malingen holde så lenge som mulig, er det viktig å forbehandle overflaten riktig. Flere kyndige på propell anbefaler glassblåsing av propellen og deretter behandling med primer og bunnmaling.

Høyplanspolering

Men bruker du din båt nokså regelmessig, kommer du langt med høyplanspolering av propellen. Det skal bare pussemiddel til. En blank propell er til og med miljøvennlig.

Her viser vi hvordan en ganske alminnelig to-blads propell gjenomgår en iøynefallende skjønnhetskur.

Vårt eksempel viser en etter all sannsynlighet temmelig gammel propell. Men etter en omgang med såpe, polérmiddel og en god og myk pusseklut, ser den nesten ny ut- og vil med sin blanke overflate ikke være et godt hjem for skjellrur i den kommende sesongen.


Utgave: 

Stikkord: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Twitter icon
e-mail icon