Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt



TEKST OG FOTO: HANS PETER BLICHER



En høyglanspolert propell er et vakkert syn. De bløte formene og det skinnende metallet er en fryd for øyet. Men det er ikke på grunn av utseende at man bør ty til klut og pussemiddel.



Etter hvert som sesongen er på hell kjenner de fleste følelsen av at hestekreftene forsvinner. Den siste turen til krana på brygga skjer jo nesten i slow motion.

Det gror gjerne godt

Og når båten så henger der i stroppenne, ser som enkelt og greit årsaken til det, en bunn og en propell med mye groe.

Skjellrur på propellen nedsetter effekten mange prosent. Derfor er det en god idé å forebygge groing så effektivt som mulig. Om båten ikke brukes så mye, er faktisk den beste løsningen å male propellen med bunnstoff. Skal malingen holde så lenge som mulig, er det viktig å forbehandle overflaten riktig. Flere kyndige på propell anbefaler glassblåsing av propellen og deretter behandling med primer og bunnmaling.

Høyplanspolering

Men bruker du din båt nokså regelmessig, kommer du langt med høyplanspolering av propellen. Det skal bare pussemiddel til. En blank propell er til og med miljøvennlig.

Her viser vi hvordan en ganske alminnelig to-blads propell gjenomgår en iøynefallende skjønnhetskur.

Vårt eksempel viser en etter all sannsynlighet temmelig gammel propell. Men etter en omgang med såpe, polérmiddel og en god og myk pusseklut, ser den nesten ny ut- og vil med sin blanke overflate ikke være et godt hjem for skjellrur i den kommende sesongen.


Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon