Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt

Gjør det selv: Blank propell – ikke til pynt



TEKST OG FOTO: HANS PETER BLICHER



En høyglanspolert propell er et vakkert syn. De bløte formene og det skinnende metallet er en fryd for øyet. Men det er ikke på grunn av utseende at man bør ty til klut og pussemiddel.



Etter hvert som sesongen er på hell kjenner de fleste følelsen av at hestekreftene forsvinner. Den siste turen til krana på brygga skjer jo nesten i slow motion.

Det gror gjerne godt

Og når båten så henger der i stroppenne, ser som enkelt og greit årsaken til det, en bunn og en propell med mye groe.

Skjellrur på propellen nedsetter effekten mange prosent. Derfor er det en god idé å forebygge groing så effektivt som mulig. Om båten ikke brukes så mye, er faktisk den beste løsningen å male propellen med bunnstoff. Skal malingen holde så lenge som mulig, er det viktig å forbehandle overflaten riktig. Flere kyndige på propell anbefaler glassblåsing av propellen og deretter behandling med primer og bunnmaling.

Høyplanspolering

Men bruker du din båt nokså regelmessig, kommer du langt med høyplanspolering av propellen. Det skal bare pussemiddel til. En blank propell er til og med miljøvennlig.

Her viser vi hvordan en ganske alminnelig to-blads propell gjenomgår en iøynefallende skjønnhetskur.

Vårt eksempel viser en etter all sannsynlighet temmelig gammel propell. Men etter en omgang med såpe, polérmiddel og en god og myk pusseklut, ser den nesten ny ut- og vil med sin blanke overflate ikke være et godt hjem for skjellrur i den kommende sesongen.


Utgave: 

Stikkord: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
Twitter icon
e-mail icon