Gøsta Haeger

Gøsta Haeger



Handicapseilas på ordentlig

AV ASMUND MYHRVOLD

Av og til blir vi imponert over enkeltes vilje til å komme seg på sjøen og hvordan de løser det med kreativitet og tæl. Som da vi i sommer traff en seiler uten armer og en trebåtskipper som ikke kan bruke beina.



Det lå en merkelig båt ved "vår brygge" i Gøteborg da vi var der i juni. Vi trodde vi hadde funnet Sveriges svar på Reodor Felgen, men da eieren dukket opp, skjønte vi straks hvorfor gass/gear-kontrollen hadde en slik rar plassering og hvorfor hendelen hadde et ekstra håndtak. I tillegg skjønte vi også nødvendigheten av mye annet utstyr som man vanligvis ikke finner i en båt, alt finurlig uttenkt og plassert. Forsåvidt var eieren litt av en Reodor.

Han heter Gøsta Haeger og han fortalte oss at han hadde hatt poliomyelitt som barn og at bena var så godt som ubrukelige. Han beveget seg langsomt fremover med gåstol. De få meterne fra bilen til båten brukte han et kvarter på, og han kom seg ombord ved hjelp av armene. Gøsta har hatt denne båten i 40 år. Han kjøpte den i sin tid godt brukt av tollvesenet og han har fikset overbygg og innredning selv. Alt han gjør ombord foregår sittende, fortrinnsvis på dørken, og vi tenkte med skam på hvordan vi klager over vond rygg under vårpussen.

Seiler uten armer

Ved samme brygga hadde vi lagt merke til en nydelig liten seilskøyte. Vi ga oss ende over da en ung mann uten armer kom utover brygga, hilste blidt og gikk ombord. Han fjernet presenningen med tennene, fant fram verktøy og begynte å reparere en vinsj - med tærne.

For oss var dette noe nytt. Vi har hørt og lest om handicapseilere, men aldri sett virkelig fysisk handicappede seile. Vi ble invitert ombord og så med stigende undring på hvordan han håndterte skrutrekker og skiftenøkkel. Da han hadde fikset vinsjen, skiftet han tennplugg i motoren. Den satt så plundrete til at en med armer ville hatt problemer.

Da vi tok fram kameraet, gled en skygge over ansiktet hans. Vi fikk en nøktern fremstilling av hvor inderlig lei han var av å bli fotografert og intervjuet. Det var da ikke noe merkelig at han hadde lært å bruke tærne. Han var født uten armer - og da så. Så vi pakket ned kameraet og lovet oss selv enda en gang å la vær å klage over ryggen under vårpussen.

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon