Furuholmen lever videre

Furuholmen lever videre

Furuholmen lever videre

Richard Gustav (Blom) Furuholmen (1887 - 1963) er en legende. Hans ideer, konstruksjoner og båter lever videre. Hans produkter restaureres og nye skapes, basert på hans tanker om form og linjer. En Furuholmen står for noe spesielt. Men hvem var mannen egentlig?



Otto L. Scheen Jr. er den rette til å svare på det. Nestoren blant våre båtkonstruktører som samarbeidet med Furuholmen de siste 20 årene av hans liv og som i ettertid har videreført Furuholmens ideer i tillegg til å kjøre sin egen linje. Scheen er en meget allsidig båtkonstruktør med alt fra småjoller til større ferger og hurtigbåter på "samvittigheten". Otto Scheen begynte som assisterende altmuligmann hos Furuholmen i 1944 og overtok firmaet Furuholmen & Scheen i 1963 da Furuholmen døde brått, 75 år gammel.

Otto Scheen har pensjonert seg, men han tar likevel fortsatt oppdrag han har lyst på. Som da han i fjor fikk i oppgave å tegne raske runabouts for Dolvik Båtbyggeri ved Bergen og nå holder på med en ti meter dieselcruiser i epoksy kompositt for Kristian Djupevåg i Hardanger. -Drømmejobber jeg ikke kan si nei til og som jeg hygger meg med, sier Scheen.

Vi sitter på kontoret hans hjemme i Drøbak og går 40 år tilbake. Den gangen unge Scheen tilfeldigvis ble båtkonstruktør fordi han fikk jobb hos den store R.G.Furuholmen.

Arbeidsjern

-Furuholmen var en vennlig og beskjeden mann med en enorm arbeidskapasitet. Da jeg kom inn i firmaet i 1944, hadde han allerede tegnet over 1000 båter, den første i 1906. Han hadde masse humor og han gledet seg over alt som var vakkert innenfor kunst, arkitektur, musikk og natur. Han elsket å arbeide og holdt på dag og natt. En tilfreds person som aldri ble rik. Han grudde seg for å skrive fakturaer og hadde problemer med å jage ut hobbypratere fra kontoret vårt. Vi delte et rom på 5 x 6 meter i Oslo sentrum og kom naturlig nok svært nær hverandre, forteller Scheen.

-Richard var født på Furuholmen nord for Sarpsborg og viste tidlig interesse for båter og tegning. Da han begynte på gymnas i Fredrikstad, traff han min far og de ble venner for livet. Etter artium gikk han på teknisk skole i Porsgrunn og hans første motorbåt ble konstruert i 1906 da han var 19 år. Før 1. verdenskrig dro han til USA for å lære båtkonstruksjon. Reiste på lykke og fromme uten forbindelser. Slik havnet han først hos som pianotegner hos Steinway og senere hos det kjente designerkontoret Thams, Lemoine & Crane i New York. Der var det flust med oppgaver innenfor steamyachter og forskjellige typer motorbåter.

-Han kom hjem og begynte som konstruktør hos A/S Maritim ved Bestum i 1916, hvor det den gangen var ansatt 200 mann. Norges desidert største på hurtiggående motoryachter, sier Otto Scheen og viser oss en brosjyre med oversikt over båtbyggeriets modeller fra 1916. Illustrasjonstegningene er signert Otto Scheen, altså senior, som den gangen gikk på Kunst og Håndverkskolen og som delte hybel med Furuholmen.

Enorm produksjon

Hva som gjorde Richard Furuholmen så kjent i hele Skandinavia og så ettertraktet som båtkonstruktør, har forskjellige årsaker, i følge Scheen. Furuholmen tok seg av motorbåtene og Bjarne Aas seilbåtene. Han var en meget kontaktskapende person som hadde mange venner blant kundene, båtbyggerne, i Veritas, hos motorfabrikantene og kolleger over hele Skandinavia. Han utførte mye gratisarbeid og var like hyggelig og hjelpsom mot alle.

Når det gjaldt stil og formgiving, mener mange at Furuholmen nådde høyest blant motorbåtkonstruktørene i Skandinavia og hans allsidighet var unik. Han tegnet jo alt fra joller til bruksbåter, redningsskøyter og polarskuter og hadde en sjelden omstillingsevne. For ham var alle oppgaver spennende. Det har nok ikke vært like fett bestandig, som under depresjonen i slutten av 20-årene - begynnelsen av 30-årene. Da satt han bl.a. og tegnet vikingskipene for Oldsaksamlingen etter detaljerte oppmålinger. Det var ikke en rett linje og ingen parallelle. Tegnekunst på topp, vakkert utført og med alle detaljer. Betalingen var 25 øre i timen.


Kunstner

Richard Furuholmens tid som båtkonstruktør omfatter en rivende utvikling av båttyper, skrog og motorer innenfor motorbåtens tidsalder i Norge. Selv arbeidet han ikke mest med utviklingen av nye og revolusjonerende skrogtyper, men han perfeksjonerte kontinuerlig tradisjonelle skrogformer og tilførte dem nye finesser og planløsninger.Båtene hans gikk fort, de var komfortable og praktiske i tillegg til at de hadde vakre linjer.

-Han døde brått i 1963 før plastbåtenes store gjennombrudd. Han var på topp den gangen båtkonstruksjon var kunst like mye som teknikk og vi tegnet skreddersydde båter for mennesker som ønsket noe spesielt. Tenk på hva han gjorde for norske båtbyggerier og i hvilken grad han hevet nivået innenfor norsk båtbyggerkunst, sier Otto Scheen. Pensjonisten som alltid er aktuell når det virkelig skal konstrueres moderne linjer i superraske skrog, bygget etter de aller siste byggeteknikkene, men som fortsatt tegner båter på den gamle måten. Han har gått en god skole hos den gamle mester.

Utgave: 

Stikkord: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Twitter icon
e-mail icon