Furuholmen lever videre

Furuholmen lever videre

Furuholmen lever videre

Richard Gustav (Blom) Furuholmen (1887 - 1963) er en legende. Hans ideer, konstruksjoner og båter lever videre. Hans produkter restaureres og nye skapes, basert på hans tanker om form og linjer. En Furuholmen står for noe spesielt. Men hvem var mannen egentlig?



Otto L. Scheen Jr. er den rette til å svare på det. Nestoren blant våre båtkonstruktører som samarbeidet med Furuholmen de siste 20 årene av hans liv og som i ettertid har videreført Furuholmens ideer i tillegg til å kjøre sin egen linje. Scheen er en meget allsidig båtkonstruktør med alt fra småjoller til større ferger og hurtigbåter på "samvittigheten". Otto Scheen begynte som assisterende altmuligmann hos Furuholmen i 1944 og overtok firmaet Furuholmen & Scheen i 1963 da Furuholmen døde brått, 75 år gammel.

Otto Scheen har pensjonert seg, men han tar likevel fortsatt oppdrag han har lyst på. Som da han i fjor fikk i oppgave å tegne raske runabouts for Dolvik Båtbyggeri ved Bergen og nå holder på med en ti meter dieselcruiser i epoksy kompositt for Kristian Djupevåg i Hardanger. -Drømmejobber jeg ikke kan si nei til og som jeg hygger meg med, sier Scheen.

Vi sitter på kontoret hans hjemme i Drøbak og går 40 år tilbake. Den gangen unge Scheen tilfeldigvis ble båtkonstruktør fordi han fikk jobb hos den store R.G.Furuholmen.

Arbeidsjern

-Furuholmen var en vennlig og beskjeden mann med en enorm arbeidskapasitet. Da jeg kom inn i firmaet i 1944, hadde han allerede tegnet over 1000 båter, den første i 1906. Han hadde masse humor og han gledet seg over alt som var vakkert innenfor kunst, arkitektur, musikk og natur. Han elsket å arbeide og holdt på dag og natt. En tilfreds person som aldri ble rik. Han grudde seg for å skrive fakturaer og hadde problemer med å jage ut hobbypratere fra kontoret vårt. Vi delte et rom på 5 x 6 meter i Oslo sentrum og kom naturlig nok svært nær hverandre, forteller Scheen.

-Richard var født på Furuholmen nord for Sarpsborg og viste tidlig interesse for båter og tegning. Da han begynte på gymnas i Fredrikstad, traff han min far og de ble venner for livet. Etter artium gikk han på teknisk skole i Porsgrunn og hans første motorbåt ble konstruert i 1906 da han var 19 år. Før 1. verdenskrig dro han til USA for å lære båtkonstruksjon. Reiste på lykke og fromme uten forbindelser. Slik havnet han først hos som pianotegner hos Steinway og senere hos det kjente designerkontoret Thams, Lemoine & Crane i New York. Der var det flust med oppgaver innenfor steamyachter og forskjellige typer motorbåter.

-Han kom hjem og begynte som konstruktør hos A/S Maritim ved Bestum i 1916, hvor det den gangen var ansatt 200 mann. Norges desidert største på hurtiggående motoryachter, sier Otto Scheen og viser oss en brosjyre med oversikt over båtbyggeriets modeller fra 1916. Illustrasjonstegningene er signert Otto Scheen, altså senior, som den gangen gikk på Kunst og Håndverkskolen og som delte hybel med Furuholmen.

Enorm produksjon

Hva som gjorde Richard Furuholmen så kjent i hele Skandinavia og så ettertraktet som båtkonstruktør, har forskjellige årsaker, i følge Scheen. Furuholmen tok seg av motorbåtene og Bjarne Aas seilbåtene. Han var en meget kontaktskapende person som hadde mange venner blant kundene, båtbyggerne, i Veritas, hos motorfabrikantene og kolleger over hele Skandinavia. Han utførte mye gratisarbeid og var like hyggelig og hjelpsom mot alle.

Når det gjaldt stil og formgiving, mener mange at Furuholmen nådde høyest blant motorbåtkonstruktørene i Skandinavia og hans allsidighet var unik. Han tegnet jo alt fra joller til bruksbåter, redningsskøyter og polarskuter og hadde en sjelden omstillingsevne. For ham var alle oppgaver spennende. Det har nok ikke vært like fett bestandig, som under depresjonen i slutten av 20-årene - begynnelsen av 30-årene. Da satt han bl.a. og tegnet vikingskipene for Oldsaksamlingen etter detaljerte oppmålinger. Det var ikke en rett linje og ingen parallelle. Tegnekunst på topp, vakkert utført og med alle detaljer. Betalingen var 25 øre i timen.


Kunstner

Richard Furuholmens tid som båtkonstruktør omfatter en rivende utvikling av båttyper, skrog og motorer innenfor motorbåtens tidsalder i Norge. Selv arbeidet han ikke mest med utviklingen av nye og revolusjonerende skrogtyper, men han perfeksjonerte kontinuerlig tradisjonelle skrogformer og tilførte dem nye finesser og planløsninger.Båtene hans gikk fort, de var komfortable og praktiske i tillegg til at de hadde vakre linjer.

-Han døde brått i 1963 før plastbåtenes store gjennombrudd. Han var på topp den gangen båtkonstruksjon var kunst like mye som teknikk og vi tegnet skreddersydde båter for mennesker som ønsket noe spesielt. Tenk på hva han gjorde for norske båtbyggerier og i hvilken grad han hevet nivået innenfor norsk båtbyggerkunst, sier Otto Scheen. Pensjonisten som alltid er aktuell når det virkelig skal konstrueres moderne linjer i superraske skrog, bygget etter de aller siste byggeteknikkene, men som fortsatt tegner båter på den gamle måten. Han har gått en god skole hos den gamle mester.

Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon