Frikjent av PFU

Frikjent av PFU



Båtmagasinet brøt

Ikke god presseskikk

Dolmøy Båt & Marina har klaget Båtmagasinet inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) for en artikkel om CE-merking av båter. Artikkelen sto på trykk i nr. 7/2005 på side 88 og hadde tittelen "CE-merkingen: En illusjon?" Pressens Faglige Utvalg har gitt Båtmagasinet medhold i at artikkelen ikke var brudd på god presseskikk.

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

Klagen gjelder et oppslag over to sider i Båtmagasinet om såkalt CE-merking av fritidsbåter. Artikkelen handler i vesentlig grad om en polskbygd fritidsbåt som ifølge artikkelen sank ved brygga. Klageren, firmaet som importerte og solgte båten, mener bladet brøt god presseskikk, fordi opplysninger i artikkelen var ukorrekte og fordi klageren ikke fikk full anledning til å imøtegå påstandene. I tillegg mener klageren at bladet ikke i tilstrekkelig grad klargjorde premissene for kontakten med firmaet.

Båtmagasinet avviser klagen og hevder at opplysningene var korrekte. Bladet viser til at det foregikk flere samtaler mellom Båtmagasinets journalist og klageren, og mener at kravet om samtidig imøtegåelse er ivaretatt. Bladet anfører i tillegg at man gjennom å sette søkelys på kritikkverdige forhold, har oppfylt kravene i første kapittel i Vær Varsom-plakaten.

Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis vise til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, som pålegger redaksjoner å opptre kildekritisk i forhold til at kilder kan ha ulike mål med sine ytringer i saker der det åpenbart er flere synspunkter. I den sammenheng vises det også til punkt 1.2, som pålegger pressen et spesielt ansvar for at ulike syn skal komme til uttrykk.

Slik utvalget ser det, var Båtmagasinet i sin fulle rett til å sette et kritisk søkelys på om såkalt CE-merking er en god veiledning for båtkjøpere. I det påklagede tilfellet kan imidlertid ikke utvalget på noen måte gå god verken for klagerens eller redaksjonens påberopelse av hva som er korrekt framstilling av saksforholdet.

Utvalget kan heller ikke ta stilling til om klageren fullt ut har fått anledning til å ta til motmæle mot samtlige påstander i artikkelen, men konstaterer at firmaet fikk anledning til å imøtegå det som for leserne måtte framstå som vesentlig, nemlig hvordan bedriften håndterte situasjonen. Selv om bladet ideelt sett på en tydeligere måte kunne ha synliggjort klagerens vurderinger av saksforholdet, mener utvalget at Båtmagasinet i tiltrekkelig grad har balansert artikkelen.

Etter en samlet vurdering finner utvalget at Båtmagasinet ikke har brutt god presseskikk.



Oslo, 25. oktober 2005

Odd Isungset, Hilde Haugsgjerd, Halldis Nergård, Solveig Tvedt, Ingeborg Moræus Hanssen, Henrik Syse, Trygve Wyller

Utgave: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
Twitter icon
e-mail icon